• RebeccaL

Kostnad kring ett litet bröllop?

Jag funderar kring budgeten kring mitt och min sambos bröllop nästa sommar. Vi vill ha ett litet bröllop (max 25 gäster) som inte ska kosta alldeles för mycket. Jag lägger gärna pengar på en fin ring men resten känns inte som att det behöver vara för dyrt. Vad tror ni att jag ska räkna med?

Vi har tänkt ha buffé som vi gör själva vilket blir billigare än att anlita catering. Tänkte även göra egna inbjudningskort. 

Hälsningar Rebecca

• Svar på tråden Kostnad kring ett litet bröllop?
  • fibobs

Vi har ett enkelt bröllop se min presentation, oich har en budget på 20 000kr. Det kommer vi inte upp till faktiskt.

• niamh

Vi har också börjat planera bröllop nu och även om vårt blir större än ert vill vi fortfarande ha en ganska liten tillställning. Nu är jag inte den flashigaste bruden i världshistorien och ingen av oss vill ha något flådigt och pampigt bröllop, men jag måste säga att jag ändå är glatt förvånad över att vi lyckats hålla vår budget á 15.000 :- med råge än så länge.

Vi har inte köpt någonting än, men kollat upp allt noga och vi vet precis vad vi vill ha och vart det ska beställas ifrån. Det som kostar mest för oss är mat och dryck till bröllopsfesten, men vi har inte tänkt använda oss av någon catering eller serveringspersonal etc. så kostnaderna för det blir ändå relativt låga.

Jag funderade ett tag på att göra egna inbjudningskort, men jag tror faktiskt vi beställer i stället. Satt och knåpade ihop egna inför dotterns dop - vilket jobb! Haha, jag som vanligtvis älskar att scrappa höll på att kräkas på eländet ;) Kan annars tipsa om Vistaprint.se, som har mycket fina designer och himla bra priser. Har tidigare beställt visitkort och inbjudningar från dem och de blev superfina! :)

• Ontomtid

Vi blir 30 personer på vårt bröllop i aug och är nu uppe i summan 18000 (då har jag inte räknat med ringar, frisyr, smink, inbjudn.kort och tackkort).

Vi har en lokalhyra på 8500kr och cateringfirma som fixar buffé.

• pyrro

Beror ju på om ni tänkt ha dyr klänning, hår, make, foto....det är det som blir dyrast för oss och kostar ju samma oavsett om man har 10 eller 100 gäster, bara mat och dricka som blir dyrare då.

• mojjsan

jag o min fästmö gifter oss i augusti.

vi har fått ca 40 personer till bröllopet. (usch)

och våran budget är 20.000kr

vi har beställt klänning på brudmix.se för kostnad av 800kr /st

ringar ska vi smälta gammalt guld.

musik är en vän som ställer upp med band, foto är en bekant som e fotograf.

spriten ska vi bställa på nätet för ca 7000:- alltså ca 13.000kr kvar till mat och tårta som kostar ca 2200 men vi ska köpa Ica Maxis vita prinsses tårtor för ca 200kr styck, blir 800kr med 4 stycken.

inbjudan gjorde jag själv, skrev ut snyggt och köpte fint papper och kuvert, blev lika snyggt som beställt ( som några trodde)

tack kort gör jag själv också. med utskrivna foton.

vi har önskat oss pengar till resa, så vi behöver nog inte betala något där.

har bestämt mig länge att hålla 20.000kr för vi har inte så mycket mer. men de verkar gå.

• Ontomtid

Tips är att i förväg sätta en budget. Vi gjorde inte det, inte ordentligt i alla fall så vi är redan över det vi hade tänkt betala och mer blir det nog... och jag som egentligen inte ville ha något bröllop nu är det jag som för befälet och hittar mer och mer som vi BARA MÅSTE ha till bröllopet :D
    Shit...det är lätt att ryckas med...

• Ilys2
    Inbjudningarna ordnas gratis Albrekts har en bra rean på ringar. Jag hittade min drömring där. strax över 7000 Klänningen budade jag hem på ebay. Kostade mig 600 kr inkl frakt. Samma m skorna. 150 kr inkl frakt. Hår ordnar jag själv. Sminket kommer jag betala 800 för eftersom jag tycker det är skoj att få det gjort så. Mannens nya kostym är måttsydd för strax under 2000 kr. Finns även det att hitta billigt på ebay. Lokalen kostar oss 500 kr. Maten vet vi inte än eftersom vi inte har bestämt men det lutar åt pajbuffe som vi gör själva och sen massa kakor och tårta till kaffet. Har en vän som är fotograf så han ställer upp billigt Lånar bil för transport via vänner så det kostar inte många kronor. Så lägger vi till lite för smått och gott till lokalen. Jag vill exempelvis köpa massa gammalt udda porslin och ha till serveringen. Blir att springa second hand. Sen pyntar vi med gammal spets ljus och diverse små blommor.

Tycker det är skitskoj att ha en liten budget för då får man verkligen en kreativ tillställning som man kommer ihåg länge. Budget behöver inte betyda "billigt".

• niamh

Ilys2 skrev 2010-06-17 14:46:12 följande:
     Tycker det är skitskoj att ha en liten budget för då får man verkligen en kreativ tillställning som man kommer ihåg länge. Budget behöver inte betyda "billigt".
     Precis vad jag tänkte! :D
  • RebeccaL

Tack för alla svar! Det är som ni säger, man kan faktiskt göra otroligt mycket även utan att lägga en halv förmögenhet. Skulle faktiskt inte kunna tänka mig att lägga 150 000:- på ett bröllop. Det känns helt galet, för mig! Tar till mig alla era tips och ska kolla vidare. Skönt att man har gott om tid så att man hinner fundera på allt både en och fyra gånger :)

Tack för idéerna. Ska kolla upp dem.

Hälsningar Rebecca

• Skogsflickan

Det bästa är ju att göra så mycket man kan själv alternativt ha mycket bra kontakter.

Jag kommer att sy min egen klänning, sminka mig själv och styla mitt eget hår, har även funderingar på att binda min egen bukett men jag tror att det finns lite floristkontakter i familjen så det kanske går att få billigt ändå. Är du den Rebecca jag tror att du är så lär inte smink, klänningssömnad eller hårstyling vara ett problem. ;)

Men att göra mycket själv & låna av vänner hjälper ju till att skapa ett unikt bröllop där man endast betalar för "råvarorna". Det är bara att se till att man dellegerar ut uppgifterna bra och inte lägger för mycket börda på sig själv då det lätt kan leda till att man bryter ihop.

Svar på tråden Kostnad kring ett litet bröllop?