• Jessica och Daniel

Hur ska jag göra med deras bröllop?

Hej hej!

Jag gifter mig första helgen i augusti och har nu blivit bjuden till ett par bekantas bröllop 2 veckor efter vårt...
    Min man har nyligen köpt en kostym som han ska ha på vårt och nu står det dresscode smoking!
    Jag har kollat upp det hela och en smoking kostar minst 1000:- att hyra och sen present på det och taxi fram o tillbaka.. Vi känner inte att vi har råd... Vi har osat ja men nu känner vi att det blir för dyrt eftersom som att vi kommer vara ganska panka efter vårt eget bröllop...
    Vi känner endast brudparet så jag vet inte om vi kommer ha så kul endå men snälla kan ni ge mig tips på hur vi ska göra.. Hur hade ni gjort?
    Möhippan kommer gå på 1500:- per person och sedan våra kläder, sen så har dom lämnat kontonummer som man ska sätta in valfri summa på i present.. Jag har sån ångest då jag inte vill göra dom besvikna samtidigt som jag vill gå men inte tycker att de e värt det med tanke på kostnaderna (hårda ord men sant)
    Dom kommer på vårt så då känns det ännu dummare att vi inte skulle komma på deras men vi å andra sidan har inte så höga krav!

Jag frågade om vi kunde komma i kostym och klänning men dom sa strikt nej.. Alla ska ha smoking med maggördel osv...

Hur kan man kräva det av sina gäster...?

• Svar på tråden Hur ska jag göra med deras bröllop?
  • Aleta

Oj, det var tufft!

Kan ni skippa möhippa/svensexa? Ni har väl fullt upp med tanke på ert eget bröllop så det är väl svårt att hinna med ändå.

Kolla på Blocket om ni kan köpa en begagnad smoking, ni borde kunna sälja den igen efter bröllopet för samma pris. Har ni frågat äldre släktingar om de har en smoking ni kan låna?

Är taxi enda sättet att ta sig dit? Ni kan inte samåka med några?

Angående pengapresenten så är det lite knepigt när man inte kan vara anonym, då blir det ju lite av en tävling. Där har jag inget bra förslag.

• Tokstolla

Oj, det låter dyrt det där =/

Om det inte är ngn som ni känner som ska på bröllopet kanske ni kan höra runt om ni kan låna en smoking- även om det inte är det vanligaste att ha hemma...

Klart att om ni känner att ni inte har råd måste ni väl snarast tacka nej. 
    Frågan är även om ni hade haft råd- hade ni spenderat dem pengarna på bröllopet eller åkt på spa eller kanske en sista minuten ner i europa? För det är ju vad det där bröllopet kostar.

• Jmms

Kräver man en viss klädsel får man räkna med att folk inte har råd, och då är det legitimt att tacka nej. Förklara läget, är det fortfarande inte okej att komma i kostym och klänning meddela att ni tyvärr inte kan komma.

• JessicaJnsson

Prata med brudparet, dom kommer säkert förstå. Vad hade du sagt om den bruden ringde er och förklarade samma situation?

• Skuggan

Jag håller med föregående talare. Se över vilka möjligheter ni har att pressa kostnaderna genom att låna,hitta begagnat, samåka. Kolla över det ganska omgående och hör igen om det verkligen är nej på kostym är det så så osa nej snarast. 

Att inte ha råd med en möhippa på 1500 tycker jag är legitimt när som hellst men när man själv gifter sig i samma veva så är det intea alls konstigt om det inte finns pengar just då.

Verkligheten är krass ibland och har ma ninte råd så är det inte mycket att göra. Trolla med knäna skulle vara en bra egenskap men jag känner väldigt få som kan det.

• Jessica och Daniel

Jag hade sagt kom som ni vill men dom kommer inte göra det.. Dom är fasta i sitt beslut...

• Superstarfia

Tvär är det väl bara att acceptera å tacka nej om ni inte kan få tag på en smoking till honom på annat vis.. Eftersom brudpar har rätt att sätta vilken klädkod de vill.. OCH jag tror de förstår om ni säger att ni inte kan komma eftersom ni ska gifta er innan vilket kostar en del..

• Jessica och Daniel

Jag tycker att det känns så himla pinsamt att säga nej i efterhand för att vi inte har råd...

• Jessica och Daniel

Jag har letat överallt efter smoking men beggade ligger på samma pris som hyras men dt finns ingen i hans strl... ;(

• Aleta

Min bror tackade nej till ett frackbröllop med hänvisning att det blev fördyrt, de hade dessutom två tonåringar som också var bjudna och förutom lång resa och hotell så skulle de klä upp fyra personer. Inget konstigt med det. Som sagt, det får man räkna med om man begär en viss klädkod.

Om ni har letat utan att hitta någon lösning så är det nog bäst att ni ringer dem och säger att ni hade ju verkligen velat komma men att ni helt enkelt inte har råd . Har de inte förståelse när ni har verkligen har försökt så är de ändå inte värda besväret.

Svar på tråden Hur ska jag göra med deras bröllop?