• Jessica och Daniel

Hur ska jag göra med deras bröllop?

Hej hej!

Jag gifter mig första helgen i augusti och har nu blivit bjuden till ett par bekantas bröllop 2 veckor efter vårt...
    Min man har nyligen köpt en kostym som han ska ha på vårt och nu står det dresscode smoking!
    Jag har kollat upp det hela och en smoking kostar minst 1000:- att hyra och sen present på det och taxi fram o tillbaka.. Vi känner inte att vi har råd... Vi har osat ja men nu känner vi att det blir för dyrt eftersom som att vi kommer vara ganska panka efter vårt eget bröllop...
    Vi känner endast brudparet så jag vet inte om vi kommer ha så kul endå men snälla kan ni ge mig tips på hur vi ska göra.. Hur hade ni gjort?
    Möhippan kommer gå på 1500:- per person och sedan våra kläder, sen så har dom lämnat kontonummer som man ska sätta in valfri summa på i present.. Jag har sån ångest då jag inte vill göra dom besvikna samtidigt som jag vill gå men inte tycker att de e värt det med tanke på kostnaderna (hårda ord men sant)
    Dom kommer på vårt så då känns det ännu dummare att vi inte skulle komma på deras men vi å andra sidan har inte så höga krav!

Jag frågade om vi kunde komma i kostym och klänning men dom sa strikt nej.. Alla ska ha smoking med maggördel osv...

Hur kan man kräva det av sina gäster...?

• Svar på tråden Hur ska jag göra med deras bröllop?
  • Skuggan

Jessica och Daniel skrev 2010-05-27 21:19:58 följande:
    Jag tycker att det känns så himla pinsamt att säga nej i efterhand för att vi inte har råd...

Kan på sätt och vi förså vad du menar, det är aldrig kul att behöva säga att man inte har råd och framför allt inte om man redan anmält att man kommer.

Men, ni kan ju säga som det är. Ni ville verkligen få det att funka, ni har sökt lösningar för att kunna komma men det går inte. Med tanke på att ni gifter er precis innan så är det ju inte svårt att lura ut vad pengarna gått till så att säga.

De måste ju ha tagit sådana situationer med i besäkningen när de valt klädkod och valt att stå fast vid den så det kommer de säkert förstå.

• shakynose

Inte alls pinsamt att tacka nej i efterhand! Om något är pinsamt så är det att anse att man kan kräva att ens gäster ska skaffa smoking eller frack enkom för ens bröllop. Herregud så bajsnödigt.

Ni kan väl säga att ni missförstod kraven på klädsel från början, men nu när ni vet så inser ni att ni inte kommer att ha råd.

• Sebastiána

Av bl.a denna anledning väljer vi klädsel "kavaj".

• crea diem

Trist när det är klädseln som ska styra om man kan närvara på ett bröllop eller ej.....tycker personligen att något är fel då....fast visst vill man ha ett maräng bröllop så får man räkna med att alla inbjudna inte ar lust/råd att komma....men för mig är de knasigt.....man vill väl dela dela glädjens dag med så många som möjligt oavsett klädsel....

• ElectricFeel

Jag förstår att det blir dyrt att gå på ett bröllop där klädseln kostar mkt, känner dock att man inte riktigt kan ifrågasätta folks val när det gäller bröllop (som alla vet som planerar ett bröllop är det lite känsligt med kritik).

Alla måste ju få ha sitt bröllop som de vill men självklart är det trist om folk tackar nej pga just klädseln.

• Aleta

Hmmm, det jag tror att många inte inser är att förr när man hade olika klädkoder så fanns redan de plaggen i folks garderober. Numera hör det till ovanligheterna istället.

De två frackbröllop jag har varit inbjuden till har varit i studentkretsar där många redan hade frack och balklänning ändå, så så var det inte så jobbigt. Dessutom så var bröllopen i närheten av studentstäder där det fanns kompisar att låna frack av.

Smoking däremot...det är väl ytterst få som har en smoking, det har dessutom inte varit en särskilt vanlig klädkod på bröllop i Sverige vill jag minnas.

Man behöver inte alls kritisera dem, men det är inte säkert att de har insett vilka konsekvenser deras val har. Kan de acceptera att folk blir tvungna att tacka nej utan att bli upprörda så är ju allt OK.

Själv tycker jag att det är roligt att klä upp mig till tänderna, det är så sällan man får en chans till det, men man måste ju känna att man har råd, annars är det inte kul alls.

• Grodfrun

Jag tycker att det ar helt okej att tacka nej med motiveringen att ni inte far ihop det ekonomiskt. Kanske kan ni ge dem en flaska champagne som en symbolisk present om det kanns dumt att de kommer pa ert och ni inte kan ga pa deras, eller vara med pa mohippan men inte ga pa brollopet tex.

Ett annat alternativ ar att ga pa brollopet men skippa mohippan med samma motivering.

• glaca

Jmms skrev 2010-05-27 20:41:44 följande:
    Kräver man en viss klädsel får man räkna med att folk inte har råd, och då är det legitimt att tacka nej. Förklara läget, är det fortfarande inte okej att komma i kostym och klänning meddela att ni tyvärr inte kan komma.

Jag håller med! Det bästa du kan göra är att säga som det är. Folk har rätt att bjuda som de vill, och alla har rätt att artigt tacka nej.

Är det bra vänner så accepterar de ert nej tack. Om de inte accepterar det, så bör du fråga dig om de verkligen är värda din vänskap.

• passionsblomman

För det första: Man är faktiskt inte tvingad egentligen att klä sig vare sig si eller så bara för att det finns en klädkod. Den ska vara till för gästen för att visa festlighetsnivån och för att vägleda klädseln för att man ska slippa känna sig över/underklädd gentemot andra gäster. Visst har festarrangören "rätt" att sätta vad kod h*n vill, men om någon gäst ändå dyker upp "felklädd" så är det höjden av oförskämt uppförande att ens låtsas om saken från värdparets sida.

För det andra: Man behöver inga giltiga skäl för att inte haka på en möhippa/svensexa. Det är faktiskt något helt frivlligt och ingen lag att delta.

Jag vill uppmuntra dig att lyssan på ditt hjärta och fatta beslu utifrån det. Vi har för vår del avstått både hela bröllop och/eller hippor/sexor av olika skäl. Ekonomi har haft sin del i det hela, andra fester, sjukdom...det finns många skäl att man kan behöva tacka nej. Du har ingenting att skämmas för öht ochjag tycker inte nibehöver pressa er till något som ni egentligen inte har råd med.

Det är dessutom på tal om värdparets roll gentemot gästerna, tämligen obetänksamt och ganska högfärdigt att lägga nivån på festen så högt klädmässigt att man generar gäster som drmed måste tacka nej.
    Det kan ju vara marigt om man umgås i väldigt spridda kretsar, där somliga kan och andra inte kan leva upp till smoking, frack etc.
    Jag kan förstå om man vill ha "festernas fest" för en gångs skull, men ärligt talat undrar jag om man i de fallen ockås so värdpar lever upp till den nivån på helheten i festarrangemanget. Nivån på kläder ska ju stämma med hela grejen liksom.

• Lina_K

passionsblomman skrev 2010-05-28 17:28:57 följande:
    För det första: Man är faktiskt inte tvingad egentligen att klä sig vare sig si eller så bara för att det finns en klädkod. Den ska vara till för gästen för att visa festlighetsnivån och för att vägleda klädseln för att man ska slippa känna sig över/underklädd gentemot andra gäster. Visst har festarrangören "rätt" att sätta vad kod h*n vill, men om någon gäst ändå dyker upp "felklädd" så är det höjden av oförskämt uppförande att ens låtsas om saken från värdparets sida.För det andra: Man behöver inga giltiga skäl för att inte haka på en möhippa/svensexa. Det är faktiskt något helt frivlligt och ingen lag att delta.Jag vill uppmuntra dig att lyssan på ditt hjärta och fatta beslu utifrån det.

Du är så bra!

• BlackWIngedAngel

Ni ska inte ens behöva fråga om kostym går bra! Klädkod är till för att hjälpa gästerna till vägledning om vad majoriteten kommer att bära. Det är INTE för brudparets höga nöjes skull och det är en fullständig brist på hyfs att säga nej till att folk! *morr*

• Dejli

Det är klart att det är frivilligt att följa en klädkod, och jag kan hålla med om att det är lite ohyfsat av ett värdpar att lägga klädkoden på en nivå där man vet att många gäster kommer att behöva tacka nej pga ekonomin.

Men om jag umgicks i kretsar där jag vet att de flesta äger t ex en smoking/frack - åtminstone de som är "viktigast" för mig (nära släkt/vänner), alt har möjlighet att låna/hyra - och jag vill ha en sådan "fin" fest för en gång skull, då kanske jag tar risken att några i den mer yttre vänkretsen tackar nej pga detta. Eftersom du benämner dem som "bekanta" så verkar ni ju inte tillhöra de närmsta vännerna och de kanske har resonerat så.

Man får som värdpar ta att alla inte kan komma och tacka för intresset ändå, och som gäst anser jag att man respekterar den klädkod som är satt även om det inte är lag... jag hade blivit uppriktigt SUR om jag satt en klädkod vilken som helst och någon dök upp i jeans och linne eller liknande, som för vissa känns tillräckligt uppklätt för bröllop. Jag tror inte att det är så många (även om det säkert förekommer) som sätter smoking eller frack om de inte tror att det är något majoriteten av de bjudna kan leva upp till.

Att möhippan är dyr kan ju inte brudparet rå för, för jag antar att det inte är de som planerar för det kalaset, men även där är det ju frivilligt att deltaga.

• BlackWIngedAngel
    Dejli skrev 2010-05-28 19:41:39 följande:
     Man får som värdpar ta att alla inte kan komma och tacka för intresset ändå, och som gäst anser jag att man respekterar den klädkod som är satt även om det inte är lag... jag hade blivit uppriktigt SUR om jag satt en klädkod vilken som helst och någon dök upp i jeans och linne eller liknande, som för vissa känns tillräckligt uppklätt för bröllop. 
     Respektera tycker jag är att göra så gott man kan, inte att följa en klädkod slaviskt som alltså inte är krav utan vägledning för gästens skull, inte tvärtom. Det är inte en innekrog där vakten står i dörren och gnäller över att "här får du inte komma in med de där skorna" utan en fest i glada vänners lag. Visst, jag har inte sagt att man ska gå i jeans, men steget är ju väldigt långt mellan jeans och kostymen som TS har haft som förslag.

Och till TS måste jag nästan passa på att fråga; Detta par är tydligen väldigt noga med klädkoden så då förutsätter jag att de anpassat vigseln därefter? De viger sig på kvällen då, menar jag.? Annars blir ju den strikta kläddisciplinen ännu fånigare. 

• Jessica och Daniel

Vigseln är klockan 14.00 och sedan har dom hyrt ett slott a 1700:- per person för 3 rätter och dricka...

• BlackWIngedAngel
    Jessica och Daniel skrev 2010-05-29 06:54:09 följande:
    Vigseln är klockan 14.00 och sedan har dom hyrt ett slott a 1700:- per person för 3 rätter och dricka...
    Vilket skämt! Smoking är aftonklädsel och klädkod vägledning för gästernas bekvämlighet. Det här paret verkar ju ha väldigt dålig koll på vett och etikett trots att de verkar väldigt intresserade av det här med klädkoder. 
  • Jessica och Daniel

Njae brudgummen jobbar inom en stor klädesfirma.. Så han bör ju ha koll men jag håller me om att de e lite konstigt... fast dom tänker nog att dom kör sitt eget race och vill ha det som dom vill antagligen..

• Greeneyes

TS: Jag tycker att du ska vara ärlig och säga som det är; att du väldigt gärna vill komma, men ni har inte råd att hyra smoking. Så om ni kommer så har din man kostym. Då är det upp till dem att bestämma tycker jag. (Sen om hon säger nej så kan du ju pika att de valt en felaktig klädkod eftersom de har eftermiddagsvigsel och inte kvällsvigsel ).

Vad gäller möhippan så behöver du absolut inte gå om du inte vill eller har de pengarna. Hade det varit din syster eller bästa vän så är det väl tvunget, men absolut inte när ni är som du skriver "bekanta". Säg att du tyvärr inte kunde komma på grund av planer du inte kunde boka om ifall hon frågar efteråt!

Lycka till!

• Moirie

Svårt men ni ska ju inte behöva ta lån för att gå på bröllop. Om ni inte ska gå bör ni nog höra av er så snart som möjligt för det kan bli svårt att avboka mat för tätt inpå.

Hur viktiga är de här personerna för er? Och hur viktiga är ni för dem? Personligen skulle jag böjt på klädkoden om det var det som gjorde det möjligt för mina vänner att vara där.

Jag tror inte på att pika paret ang aftonklädsel. Även om de har noll koll ifråga om klädkoden de valt så är det knappast den typen av kommentarer man uppskattar eller kan ta in på ett bra sätt mitt i bröllopsstressen. Det räcker väl att ni förklarar att ni tyvärr inte har råd efter bröllopet (kan ju skylla på att något blivit dyrare än ni tänkt ifråga om ert eget bröllop) men att ni gärna vill vara med under vigseln och lämna en present/bidrag. 

Jag förstår att det känns knivigt eftersom de kommer på ert bröllop men om man alltid ska gå på någon sorts millimeter-rättvisa så blir tillvaron omöjlig.

Svar på tråden Hur ska jag göra med deras bröllop?