• cityalven

Partner inte bjuden

Jag har blivit bjuden till min styvbrors bröllop i augusti. Jag är glad för att jag alltid brukar hamna i kläm när det gäller stora dagar d.v.s att jag inte är bjuden eller inte ens tänkt på. Det är en ålderskillnad på mina styvsyskon och mig på ca 10 år.

Så nu är jag äntligen bjuden men då är inte min pojkvän bjuden. Vi har varit ihop i mer än ett och ett halvt år och ser oss som ett väldigt stabilt par. Anledningen till att han inte är bjuden är att de har platsbrist på bröllopsfesten.

Så, enligt etikettsboken så borde jag tacka nej för att min pojkvän inte är medbjuden. Då får de ju också mer plats då min pappa säger att de är fler par än bara jag och min pojkvän som de bara bjudit en utav. Samtidigt vill jag ju vara med, det ändå en vän som betyder mycket för mig.

Jag känner mig otroligt kluven... hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Partner inte bjuden
  • minimis

Jag hade också gått, skulle själv aldrig klyva på par, men nu är det ett val de har gjort och enligt dem så hade de säkert bra skäl till det. Och det är inget de ska behöva stå till svars för eller förklara för någon annan. Bara att acceptera, tycker jag :)

• cityalven

tack tessthemess och minimis! ni sa eran åsikt på ett schysst sätt :)

Det är som sagt ett tag kvar.

• knyttan
    Petrah skrev 2010-05-30 17:01:02 följande:
    Håller med. Vi splittar inte på par ,även om vi skulle vilja då vissa gäster vi hellre hade velat bjuda har fått strykas pga partners vi aldrig har träffat. Men skulle jag bli bjuden på ett bröllop (förutsatt att de inte känner eller har träffat min partner) skulle jag gå själv. Vi är tillsammans, men vi sitter inte ihop! Jag är även helt kapabel till att ha roligt utan min man, tänka sig!
    DEt kanske bara är jag som tycker detta låter konstigt, men ni har alltså valt att inte bjuda vänner ni tycker om pga. att ni aldrig träffat deras respektive? Kan inte bröllopet vara ett bra tillfälle att träffa dem då? Alltså, jag förstår ju att man inte kan bjuda hela världen på sitt bröllop och ibland får man prioritera, men på ditt inlägg låter det som enda anledningen är att ni inte vill bjuda in folk ni inte träffat innan, eller missförstod jag dig? Tycker bara att det ibland finns en hemskt trist attityd till okända människor i Sverige... Främlingar är vänner man ännu inte känner säger man ju ibland, och det kanske man ska tänka lite mer på speciellt vid sådana här tillfällen som bröllop.

Klart att man kan roa sig utan sin partner, men just formella fester, och i synnerhet bröllop som är Den Stora Hyllningen av Tvåsamheten är kanske inte rätt tillfälle, och framförallt tycker jag det är upp till paret i fråga att bestämma om och när man vill roa sig var och en på sitt håll. Får man en inbjudan där bara den ena är bjuden så har ju någon annan bestämt åt en! Riktigt illa är det tycker jag att bara bjuda den ena i ett etablerat par.

Till TS, så tycker jag att du får känna efter hur du vill göra, jag tycker att du ska försöka förklara för din styvbror hur du känner, men om det ändå inte är möjligt att din pojkvän kan komma får du avgöra om du tycker det känns okej att gå själv, tycker inte du "måste " tacka nej till inbjudan av princip, även om jag tycker det är ett trist sätt att bjuda in folk till fest...

• Petrah
    knyttan skrev 2010-05-30 17:35:22 följande:
    DEt kanske bara är jag som tycker detta låter konstigt, men ni har alltså valt att inte bjuda vänner ni tycker om pga. att ni aldrig träffat deras respektive? Kan inte bröllopet vara ett bra tillfälle att träffa dem då? Alltså, jag förstår ju att man inte kan bjuda hela världen på sitt bröllop och ibland får man prioritera, men på ditt inlägg låter det som enda anledningen är att ni inte vill bjuda in folk ni inte träffat innan, eller missförstod jag dig? Tycker bara att det ibland finns en hemskt trist attityd till okända människor i Sverige... Främlingar är vänner man ännu inte känner säger man ju ibland, och det kanske man ska tänka lite mer på speciellt vid sådana här tillfällen som bröllop. Klart att man kan roa sig utan sin partner, men just formella fester, och i synnerhet bröllop som är Den Stora Hyllningen av Tvåsamheten är kanske inte rätt tillfälle, och framförallt tycker jag det är upp till paret i fråga att bestämma om och när man vill roa sig var och en på sitt håll. Får man en inbjudan där bara den ena är bjuden så har ju någon annan bestämt åt en! Riktigt illa är det tycker jag att bara bjuda den ena i ett etablerat par.
    Jag ser att det inte riktigt framgick vad jag menade ovan. Jag menade att vi har fått stryka många av mina singelvänner pga bjudna vänners partners (som vi aldrig har träffat).  Rent krasst betalar jag hellre 1000 spänn per kuvert till en av mina singelvänner än en kompis pojkvän som jag inte känner, men så gör man ju inte rent etikettsmässigt, så därför blir en viss väncirkel utesluten från gästlistan. Tråkigt!

Jag hade gärna bjudit alla, men det är helt enkelt en kostnadsfråga.

• Tessthemess

knyttan skrev 2010-05-30 17:35:22 följande:
    DEt kanske bara är jag som tycker detta låter konstigt, men ni har alltså valt att inte bjuda vänner ni tycker om pga. att ni aldrig träffat deras respektive? Kan inte bröllopet vara ett bra tillfälle att träffa dem då? Alltså, jag förstår ju att man inte kan bjuda hela världen på sitt bröllop och ibland får man prioritera, men på ditt inlägg låter det som enda anledningen är att ni inte vill bjuda in folk ni inte träffat innan, eller missförstod jag dig?

Jag uppfattar det som att hon menar att det hade varit roligare om man kunde bjuda alla sina vänner... men att det sällan går då man "måste" bjuda med partners (som man kanske aldrig har träffat) och då måste välja bort andra, dvs vänner, som man kanske hellre hade bjudit... :)

Jag tror att det är det Petrah menar och jag håller med henne.

• CeKe

Mmm, jag hade också tagit illa upp. Men, om jag hade velat gå, så hade jag nog struntat i etikettsregler och gått själv ändå...

Lycka till med ditt val!

• Moirie

Jag skulle nog ta illa upp om bara jag blev bjuden på ett bröllop där någon i den utökade familjen gifter sig, särskilt om jag brukade bli bortglömd vid andra släktkalas. Att inte killen fick följa med skulle kännas som ytterligare ett bevis på hur oviktig jag var, oavsett om det var sant eller inte.

• Sebastiána
    cityalven skrev 2010-05-30 14:30:15 följande:
    Jag har blivit bjuden till min styvbrors bröllop i augusti. Jag är glad för att jag alltid brukar hamna i kläm när det gäller stora dagar d.v.s att jag inte är bjuden eller inte ens tänkt på. Det är en ålderskillnad på mina styvsyskon och mig på ca 10 år. Så nu är jag äntligen bjuden men då är inte min pojkvän bjuden. Vi har varit ihop i mer än ett och ett halvt år och ser oss som ett väldigt stabilt par. Anledningen till att han inte är bjuden är att de har platsbrist på bröllopsfesten. Så, enligt etikettsboken så borde jag tacka nej för att min pojkvän inte är medbjuden. Då får de ju också mer plats då min pappa säger att de är fler par än bara jag och min pojkvän som de bara bjudit en utav. Samtidigt vill jag ju vara med, det ändå en vän som betyder mycket för mig. Jag känner mig otroligt kluven... hur skulle ni göra?
    Gå dit om du vill gå dit. Jag tycker att man ska bjuda båda i ett par, men du behöver ju inte stanna hemma för att markera något. Om du vill gå och det är OK med din pojkvän så gå på bröllopet!
  • FramtidaFruSandberg

jag tycker ärligt talat inte att de gjort något fel. Som jag uppfattade det så varken bor ni ihop eller är förlovade och då behöver ni inte räknas som ett etablerat par

• ada73

Jag har hamna i denna sits själv nu jag har bjudit hon jag är moster till men inte hennes så kallade pojkvänn för när inbjudningarna gick ut hade dom gått ifrån varann å nu är dom tillsammans igen men jag vägrar bjuda han eftersom han är en knarkare å inte att lita på.
    Så det har sluta i att hon jag är moster till inte kommer men det är hennes val jag tänker ej ändra mig å bjuda en skit som inte är mera värt en skiten under skorna

Svar på tråden Partner inte bjuden