• cityalven

Partner inte bjuden

Jag har blivit bjuden till min styvbrors bröllop i augusti. Jag är glad för att jag alltid brukar hamna i kläm när det gäller stora dagar d.v.s att jag inte är bjuden eller inte ens tänkt på. Det är en ålderskillnad på mina styvsyskon och mig på ca 10 år.

Så nu är jag äntligen bjuden men då är inte min pojkvän bjuden. Vi har varit ihop i mer än ett och ett halvt år och ser oss som ett väldigt stabilt par. Anledningen till att han inte är bjuden är att de har platsbrist på bröllopsfesten.

Så, enligt etikettsboken så borde jag tacka nej för att min pojkvän inte är medbjuden. Då får de ju också mer plats då min pappa säger att de är fler par än bara jag och min pojkvän som de bara bjudit en utav. Samtidigt vill jag ju vara med, det ändå en vän som betyder mycket för mig.

Jag känner mig otroligt kluven... hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Partner inte bjuden
  • 090208

Jag hade gatt ensam. Man kan inte bjuda alla. Det ar sa mycket etikett som folk inte bryr sig om, men vissa grejer ar tydligen heligt...

Finns det verkligen en regel som sager att du maste tacka nej?? Da kunde dom val lika garna latit bl att bjuda dig...

Jag hade absolut gatt ensam, inga problem for nagon av oss.

• Sebastiána
    090208 skrev 2010-06-13 18:28:08 följande:
    Finns det verkligen en regel som sager att du maste tacka nej??
    Någon sådan regel finns inte.
  • 090208
    Sebastiána skrev 2010-06-13 20:24:03 följande:
    Någon sådan regel finns inte.
    Sa da ar det ju lugnt- TS gar pa brollopet.

Det ska mycket till innan jag tackar nej till ett brollop...

• quilla

Jag tycker att det är lite dumt att det ska vara något slags krav på att bjuda allas partner på vissa tillställningar. Det blir ju massor av personer som skulle vilja vara där för att de har en personlig relation till den som firas, men som inte får plats.

Om jag är bjuden själv, på en födelsedagsfest, en middag eller ett bröllop, skulle jag helt enkelt tacka ja om jag ville gå och inte ens fundera över det något mer.

• Bäst i test

Jag har hört att man inte får splittra förlovade och gifta par vid inbjudningar men aldrig pojk och flickvänner.. Så man måste inte bjuda in dem Tycker definitivt att du ska gå. Själv tänker jag inte bjuda min bästa väns pojkvän. Han har aldrig varit intresserad av att träffa mig och min fästman när det har varit aktuellt så valet känns ganska enkelt. Jag har pratat med henne om det och hon verkar förstå..

• Syrinx
    Bäst i test skrev 2010-06-21 15:13:29 följande:
    Jag har hört att man inte får splittra förlovade och gifta par vid inbjudningar men aldrig pojk och flickvänner.. Så man måste inte bjuda in dem Tycker definitivt att du ska gå. 
    Det tror jag också. "Etablerade par" är enligt etiketten förlovade/gifta och numera även officiellt sambos. Pojk- och flickvänner kan tyvärr inte räkna med att bli medbjudna alltså, dock är det ju inget som hindrar att de bjuds med ändå. Så TS, var inte för ledsen för att din pojkvän inte är medbjuden, utan var glad över att du har blivit bjuden och gå iväg och njut av bröllopet!
  • 090208

Jag bjöd sambos i efterhand då en hel familj tackat nej. Hade aldrig träffat dom 2 killarna förut så brydde sig inte speciellt mycket.

• ClaraH

Syrinx skrev 2010-06-21 18:22:32 följande:
    Det tror jag också. "Etablerade par" är enligt etiketten förlovade/gifta och numera även officiellt sambos. Pojk- och flickvänner kan tyvärr inte räkna med att bli medbjudna alltså, dock är det ju inget som hindrar att de bjuds med ändå. Så TS, var inte för ledsen för att din pojkvän inte är medbjuden, utan var glad över att du har blivit bjuden och gå iväg och njut av bröllopet!

Det är inte helt självklart att man måste vara sambos eller förlovade/gifta för att räknas som etablerat par, tycker jag. Man kan ju i flera år har varit ett par men är tvugna att bo på olika håll pga. arbete eller studier. Har själv haft det så att jag bott på annan ort, men betraktat förhållandet som väldigt etablerat. Det är ju av praktiska skäl man inte varit sambos. Jag bara mena att det kan finnas undantag från regeln.

• Mymlan16

Tycker att det är ganska ohyfsat att splittra par på en tillställning som bröllop, har större förståelse för det på små intima fester om man inte delar varandras vänner osv. Men jag skulle gått ändå (och känt mig lite butter inombords, men inte låtsat om det!) ;)

• Pyttsan
    Mymlan16 skrev 2010-06-25 13:48:08 följande:
    Tycker att det är ganska ohyfsat att splittra par på en tillställning som bröllop, har större förståelse för det på små intima fester om man inte delar varandras vänner osv. Men jag skulle gått ändå (och känt mig lite butter inombords, men inte låtsat om det!) ;)
    Fast ett bröllop kan ju mycket väl vara just en liten intim fest.. 
Svar på tråden Partner inte bjuden