Skuggan skrev 2010-05-31 13:29:25 följande:
Kan någon förklara den etikettsregeln för mig för jag tror inte jag förstår.Är det alltså så, enligt vett och etikett, att om man ingår i ett par och själv (utan partner) blir bjuden till en tillställning så ska man tacka nej? Annars är man oartig? Omvänt: Alltså, enligt etikett, om man bjuder bara en person ur ett par så är det egentligen inte en inbjudan eftersom man vill att parten ska stanna hemma, utan mer som en vänlig "vi kommer ihåg dig" gest? Om den personen då svarar att den kommer så kan man bedömma gästen som oartig? Eller, nä jag förstår inte. Men jag är inte heller så bevandrad i etikett. Någon som är det får som sagt gärna förklara så lär jag mig nåt nytt idag. TS, hade jag varit du så hade jag gått om jag hade velat göra det. Däremot förstår jag att det är tråkigt om det känns som att man glömmer bort dig och att du blirvit bjuden själv för att de inte kommit ihåg dig denna gång heller. Om du känner att du inte vill gå så stanna hemma, man msåte inte gå på bröllop om det käns jobbigt, men gör det då inte till en principsak utan stanna hemma för att du vill.
Nej, det finns ingen etikettregel som säger att man "ska" tacka nej om man blivit bjuden och ens partner inte är det. Däremot anses det som ganska ohyffsat att bara bjuda ena halvan av ett etablerat par, alltså om de som bjuder in vet om att den förväntade gästen har en partner. Så om man som värd bara bjuder ena halvan så får man nog förvänta sig en del sårade tack, men nej tack.
Man måste alltså inte tacka nej, men de flesta som får en inbjudan där ens sambo eller pojkvän/flickvän inte är medbjuden tycker nog inte att det är en så himla rolig inbjudan att få. Och vill man inte som värd bjuda in folk för att glädja dem??