Jag tycker det här med att skaffa barn eller inte är både skrämmande och stressande (och någonstans därinne en liten längtan och förväntan med...! ) Är 29 år, avslutade en lång (7 år) eftergymnasial utbildning 2006, upptäckte att det som kvinna var oerhört svårt att ta sig in på arbetsmarknaden på området och startade eget företag (inom den konst/ det konsthantverk, som utbildningen var inom) för ett år sedan.
Det som skrämmer mig mest är att man tycks ändra sina prioriteringar så fullständigt. Min man sa till mig när vi just träffats "när du får barn kommer du inte att vilja måla mer" när jag tog upp att jag inte skulle hinna detta om vi skaffade barn. Jag vet inte om jag vill sluta vilja göra det jag gör. Kreativiteten och friheten är oerhört viktiga för mig. Jag vill inte sluta vara den jag är och "bara" (missförstå mig rätt) vara mamma. Att ge upp sig själv, sin kropp och ge sig hän åt den där villkorslösa moderskärleken: jag vet inte om jag varken vågar eller vill säga upp det jag har på det viset. (Och för att vara lite cynisk, de flesta av oss hystas ändå in på hemmet av våra barn till slut, blöjbytandet återgäldas inte i slutändan =( )
Och samtidigt, man växer säkert som männsika genom att bli förälder, det är berikande och liknar förmodligen inte ngt annat i livet...
Men först vill jag hinna med lite till av friheten, så att jag sedan kan njuta av att sitta på en filt och torka dregel utan att se det som ett nerköp eller att längta någon annanstans. Jag vill vara klar med de "egensinninga personliga äventyren" innan jag ger mig in på "äventyret barn". När det är dags vill jag bli en mamma som med tillförsikt byter blöjorna och känner att just här och just nu vill jag vara - och ingen annanstans. (Och kreativiteten , ja, när det gäller den är det rena ryska rouletten, men vad ska man göra, livet ger ju inga garantier...hu! Kanske glömmer man målarpenslarna till förmån för mammarollen och blir ännu en av dessa kvinnor som "försvann" från arenan... En av alla dessa drunknade talanger som ingen vet ens fanns. Kallsvett.)