• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • passionsblomman

Ja, inte är det långa stunder man inte tänker på Snorkis.

Först idag berättade jag för sonens kompis mamma som var här och hämtade. Hon höll på att fölora sin yngste som pga en enorm tumör, så vi kom i samspråk om detta med att aldrig ta för givet osv.

Sedan nu vid maten, satt jag och såg framför mig huset de har gjort i ordning, en tom vagga och små ihopvikta, aldrig nedkräkta småkläder...och jaha, då sitter man där och bölar ögona ur sig igen.

• lunagarden

Oupsie skrev 2010-07-29 13:50:51 följande:
    Tack så mycket för er input om KUB och siffror. Maken och jag har pratat lite om det idag och det känns som att vi tänker ganska lika. Tycker att det lät bra att försöka koncentrera sig på hur det ser ut på ultraljudet och inte bara stirra sig blind på siffrorna.

Fråga allt ni undrar över när ni är där, för de är ju ändå experterna (det är inte vi här på forumet) och kommer ni på fler frågor när ni åkt därifrån så ringer ni dem!

Vi hade bestämt oss för att inte göra fostervattensprov om inte risken varit väldigt väldigt hög. Missfallsrisken är ju ändå en på hundra vid ett fostervattensprov.

Hade vi gått vidare iallafall med fostervattensprov så hade vi inte aborterat fostret iallafall även om det visat sig vara ett barn med Downs Syndrom. Istället hade vi förberett oss så mycket vi kunnat för att få ett barn i behov av extra stöd och kunskap.

Har en nära vän som nyss gjorde KUB och fick resultatet 1:2, barnets nackspalt var 9 mm. De aborterade utan att göra fostervattensprov.

Alla gör sina egna val!

Kul att se en annan skåning

• lunagarden

passionsblomman skrev 2010-07-29 16:48:21 följande:
    Ja, inte är det långa stunder man inte tänker på Snorkis.Först idag berättade jag för sonens kompis mamma som var här och hämtade. Hon höll på att fölora sin yngste som pga en enorm tumör, så vi kom i samspråk om detta med att aldrig ta för givet osv.Sedan nu vid maten, satt jag och såg framför mig huset de har gjort i ordning, en tom vagga och små ihopvikta, aldrig nedkräkta småkläder...och jaha, då sitter man där och bölar ögona ur sig igen.

Ja, jag höll ju på att förlora min nyfödda dotter i blodförgiftning pga man inte testade GBS på den tiden, så jag vet hur nära det är mellan liv och död...

En tankeställare igen om att leva här och nu och uppskatta allt vi har och som du skriver, inte ta något för givet.

• _koko_

Har en nära vän som nyss gjorde KUB och fick resultatet 1:2, barnets nackspalt var 9 mm. De aborterade utan att göra fostervattensprov.Alla gör sina egna val!

Gissar att de inte haft några problem att bli gravida?

Jag tänkte ungefär som snaily med conny, har jag rätt att ens tänka tanken att ta bort honom (han hade ju dessutom överlevt infektionen jag fick) när vi var tvungna att ta till ivf för att få till honom?? TUR för oss att vi fick superlåg risk på KUBen eftersom sambon inte var av samma uppfattning...

• _koko_

Måste tillägga en sak! Barnet de aborterade hade ändå 50% chans att vara friskt!!! Hur ofta får man så bra odds i NÅGOT sammanhang?

• Lapinette

Min bror och fd fru fick veta vid en undersökning (typ 4-6 månaden) att deras barn hade något fel på nacken/ryggraden. Trots att de hade fått flera missfall valde de tillslut att göra abort. Absolut inget lätt beslut men helt rätt ... de kunde nämligen se när den lilla pojken väl var ute att han inte hade klarat sig speciellt länge efter födseln. Men jag lovar att det var ett supersvårt beslut att ta.

• Lapinette

Nå väl .. nu ska jag och åka och fira och krama om de pojkar som de tillslut fick!

• lunagarden

_koko_ skrev 2010-07-29 16:59:14 följande:
      Gissar att de inte haft några problem att bli gravida? Jag tänkte ungefär som snaily med conny, har jag rätt att ens tänka tanken att ta bort honom (han hade ju dessutom överlevt infektionen jag fick) när vi var tvungna att ta till ivf för att få till honom?? TUR för oss att vi fick superlåg risk på KUBen eftersom sambon inte var av samma uppfattning...

De har haft svårt att bli gravida, och fick ett tidigt missfall förra hösten.

Jag kan inte heller förstå varför de inte gjorde fostervattensprov, och jag hade inte gjort samma val som dem. Men vi är alla fria att göra våra egna val.

Jag är gammal barndomskamrat till mannen, men känner inte kvinnan. Han hade inget svar på varför de inte gjorde fostervattensprov, kanske var det förhastat eller så fick de veta mer än vad jag fick veta på sin undersökning.

• nennesjuttioåtta

koko – heheheh ja jäklar, ni kommer rulla härifrån!

PB – assistent?!?! Nä, det finns ingen sån här heller (slev eller elvisp med degkrok funkar bra det med) men det är nog nästa investering, för det är mycket den skulle kunna användas till. Men först måste köket göras om så det får plats mer prylar.

vi gjorde aldrig kub/nupp eftersom vi ändå inte hade kunnat ta bort Pricken efter allt kämpande, vem vet om det ens hade funkat igen någonsin?!?! Nu blev vi ju inte ens erbjudna eftersom jag är för ung men det är klart, hade vi gjort det och fått dåliga siffror hade man ju varit förberedd iaf, nu vet vi ju inte alls hur det blir.

• nennesjuttioåtta

koko vad dum jag är, det kommer ni ju göra ändå eftersom jag förmodar att ni har bil.

Svar på tråden Livets toppar och dalar