Snorkis: nej jag är realist och tror tyvärr inte att specialkontroller kan lindra din oro. Visst, du kanske kan få springa på extra kontroller säg varje vecka, men mkt kan ju hända däremellan (tänker säkert din hjärna).
I mitt fall var jag orolig för MA redan när Moa fanns i magen pga jag hade så lite gravkänningar. Jag mådde inte illa, det syntes ingen mage förrän ganska sent (jag hade ganska liten mage hela grav) mm. När jag luftade min oro med BM sa hon att "ja men du vet MA är så otrooooligt ovanligt så det är inget du behöver fundera på". Hon sa en annan sak som faktiskt hjälpte, "för varje vecka som går så är det säkrare än förra veckan".
Andra grav som ledde till MA, så tänkte jag just så. Jag kände mig visserligen inte gravid men mensen kom ju aldrig (=inget missfall) och "varje vecka är säkrare än...". Att sedan få veta i v10 att det förmodligen slutat leva i v5 var... obeskrivligt jobbigt.
Så det ironiska var att det jag oroade mig för första graviditeten var precis vad som hände andra gången - fast det var så otroooligt ovanligt.
Men konstigt nog har jag kunnat hålla oron i schack rätt hyfsat ändå denna gång. Jag har blivit lite mer fatalist. Händer det så händer det typ. Jag kan inte göra ngt åt det, mer än att säkra att det inte har dött redan i v5.
Inget av det här hjälper ju dig och din oro vid nästa graviditet. Men ibland tänker jag att hela livet är en risk och man kan ju inte undvika allt för det är samma sak som att sluta leva. (Men den tanken hjälper inte alltid heller.)