• Tinzi

Tips på enkla inbjudningskort att göra själv?

Vi vill gärna ha svart/vuta inbjudningar...enkla...några tips?

Några bilder på era som ni gjort själva?

• Svar på tråden Tips på enkla inbjudningskort att göra själv?
  • dreams come true

20110820:
    Vilken storlek på papper har du använt?
    Gjorde en "prototyp" på kort igår, blev bra, men kändes  lite llitet...

• 20110820

Dreams come true:  Det får bli en snabbversion av just den delen här

Jag har använt ett A4 och skurit ut två bitar som är 21x10 cm. Ta ena biten och vik 1 cm på ena kortsidan. Klipp bort hörnen på cm-flärpen och limma ihop med kortsidan av det andra pappret. Lägg den andra kortsidan mot vecket och fäll ner flärpen som du limmat på baksidan av så fastnar de i varann. Svårt att förklara utan bilder men jag hoppas att du förstår. Du har nu ett kort som är 41x10 och du kan vika en ficka av samma del som du vek 1 cm på förut fast i andra änden.

Hängde du med? Annars får du vänta tills jag orkat göra den fullständiga beskrivningen i bloggen

• dreams come true

20110820: Jag har koll så långt att du vikt en liten flärp och sedan limmat ihop  den med det andra pappret. Men förstod inte riktigt hur du gjorde sedan, med den andra kortsidan.... Får kika in i ditt bildgalleri igen och se om jag förstår bättre..
    Väntar med spänning på din fullständiga beskrivning...

Den jag gjorde igår gjorde jag av 30,5*30,5 papper. Då får man ju ut tre ex på varje papper men dom blev lite kortare. Jag vek först en liten ficka, och så vek jag igen för att få själva öppningen...

• dreams come true

Jo men nu tror jag att jag förstår. Du limmar det "hela" kortet på baksidan av det med av klippta hörn? och limmar sedan fast den lilla flärpen med avklippta hörn på framsidan av det "hela" kortet?

• 20110820

Nja, alltså när du klistrat ihop de båda kortsidorna har du ju flärpen på ena sidan. Det är här du sätter fast själva inbjudningstexten, klicka på bilderna i min blogg så ser du antydan till flärpen under silverpappret. Sedan viker du över den andra delen (den som gjorde flärpen på och delen med fickan) över själva inbjudan. Jag tror att det lättaste är att du klickar upp bilderna i bloggen så tror jag du förstår

• 20110820

Fickan gör du ju genom att helt enkelt vika upp motsatt sida av flärpen och limma i kanterna, då blir det en ficka. På mitt kort har jag limmat fast en remsa av samma silverpapper för att få en liten extra effekt. Den remsan limmas fast på insidan innan du viker upp fickan.

• dreams come true

20110820: Tror jag vet hur du menar... Får prova mig fram lite. Eller så kör jag helt enkelt på de stora papprena men i "enkelt" utförande. Det blir då lite kortare...frågan är om man får plats med allt man vill då...

• Oktoberbrud2010

Jag gjorde 2 typer av inbjudningskort, men glömde dessvärre bort att foto den ena sorten. Så det finns bara foton på själva vigselinbjudningarna i mitt bildgalleri.

Var inne i en Scrapbook-affär och köpte mönstrat papper, som jag delade mitt itu. Remsorna vek jag sedan på mitten så jag fick kort som var ca 14,5x14,5.

I affären köpte jag också jättetunt papper som är lätt genomskinliga. Fick ut 4 inlagor per A4-ark.  Inlagorna klistrade jag fast med klistermärken iform av hjärtan.  

Hade köpt ark med klistermärken där det stod vi gifter oss också. Dessa satte jag på framsidan av korten. 

Och så inbjudningskorten till festen jag aldrig tog kort på...   Köpte lite tjockare svart papper och svarta kuvert. Delade A4-arken, till 2 A5, dessa vek jag på mitten.  På dessa och på kuverten stämplades och embossades lönnlöv i svartglitter. Sedan klistrade jag fast ett klistermärke med orden Inbjudan (guldfärgat) 

Sen skrev jag ut inlagor på samma tunna papper som i vigselinbjudningarna.  Dessa fästes med likadana hjärtan som de i inbjudningarna till vigseln. 

Riktigt simpelt men det såg rätt ok ut. Min kusindotter ringde särskilt bara för att tala om att hon tyckte att jag hade gjort så fina inbjudningskort.  Kändes jättekul, har fått beröm av ytterligare några.

• fru2011kanske

Oktoberbrud2010, jag ser inte ditt galleri, men det låter som fina inbjudningar som jag skulle kunna fixa även om jag inte är super pysslig av mig.
    Var hittade du klistermärken?

jag är inne på att göra "omslag i tjockare papper, fixa en stämpel med våra namn och datum att ha på framsidan och embossa, sedan texten inuti tunnare papper med all text på, men visste hur jag skulle fästa det pappret snyggt, men typ hjärtan blir ju strålande!

Någon som har tips på bra ställen att köpa papper till bra pris?

• Oktoberbrud2010

Nu har jag fixat till det...   jag hittade klisterarken med texter, och hjärtan på Scrapbook-butiken. Men har sett liknande på Panduro och bokhandlar...

• Retrobohem

Googla lite, kolla på Panduro, köp billigt baspapper och lägg penganra på dekorationerna, band, något att klistra, ett finare papper urklippt i mönster osv.

• mymilla

Hej jag har börjat spana å jag satt och pysslade häromdagen jag tog ett fyrkantigt kuvär tog i sönder det å använde det som mall men sen tog jag å gjorde sido styckena lite längre så de gick över varandra och de andra gjorde jag lite kortare. På insidan klistrar man på ett fint mönstrat papper å sen skriver man in alla uppgifter på ett enfärgat papper så det blir lite mindre än det mönstrade papperet. klistra sedan på det på det mönstrade papperet sätt ett fint sidenband runt eller gör två hål på framsidan å gör en rosett mycket pyssel men betydligt billiare än om man ska beställa.

• fru2011kanske

mymilla, det var en bra idé! Tål att tänka på! Då slipper man ju kuvert.

Svar på tråden Tips på enkla inbjudningskort att göra själv?