• justlove

Kuvertbröllop?

hej jag och min sambo planerar bröllop till nästa sommar i juli då vi nu kollat priser ch hur mycket folk vi vill bjuda så kom vi på att vi vill ha ett rätt stort bröllop men inte vill spara in för mycket.

kan man med att be gästerna betala för sin mat? å inte köpa bröllops presneter?

hur går man tillväga om man vill ha det så? ber man m pengar innan festen? ger man ut sitt konto nr då? kan man med att ta ca 2-300 per person?

gratis för barn under 10? 100 barn 10-18? då de ofta inte har inkomst å inte äter så mycket samt att det blir dyrt för en barnfamilj at betala massa?

tack på förhand

• Svar på tråden Kuvertbröllop?
  • lunagarden

BWI - förhoppningsvis känner brudparet sina gäster och vet vilken inställning de har till kuvertavgiften. Det blir alltid stora diskussioner här på forumet när det kommer på fråga

Inom vår vänkrets är det inga problem, de flesta tycker att det är bra, för det löser presentproblemet.

Vet man inte, så kan man ju alltid fråga sina vänner innan man bestämmer sig.

• Skumboll

Helt ok med kuvertavgifter för min del. Så länge det är istället för present.... av den enkla anledningen att jag hatar att leta presenter och blir glad om jag slipper det besväret och istället kan bidra med en summa till brudparet. 

• justlove
    BlackWIngedAngel skrev 2010-08-20 19:16:07 följande:
    Man ska vara medveten om att inte alla är så positivt inställda till kuvertavgift som de som svarat på denna tråd. Därmed inte sagt att man behöver ta hänsyn till det, men man ska vara MEDVETEN om det.  Jag känner personligen ingen som tycker att det är en bra lösning. "Man kan inte bjuda till ett bröllop som man inte bjuder på", så att säga. Detta är inget jag skriver för att starta en diskussion; Var och en får göra som man vill, men jag vill bara poängtera att det finns en risk att vissa inte tycker om det eller rentav inte kommer om man gör så. Till MarDal vill jag poängtera att om man har en avgift, om än för hela paketet, så är alkoholen ändå inte gratis. Alkoholdryck kan ingå i kuvertavgiften, men om gästerna betalar för mat och dryck så kan man inte säga att alkoholen är gratis. En petitess, men i alla fall. Sedan håller jag med Optimia: Det ÄR girigt och väl magstarkt att begära kuvertagvift OCH present. På sin höjd kan jag förstå att man anser det vara presenten, även om jag personligen tycker att man inte kan sätta ett pris på vad gästen ska ge brudparet för att få komma, men ska man dessutom ge presenter så är man inte gäst längre, utan enbart sponsor. 

hej tack för svaret, jag tror inte du ville starta en diskution är bara glad att det finns fler åsiker det va det jag var ute efter=) ingen demokrati utan fler sidor=)

• justlove
    lunagarden skrev 2010-08-20 19:19:13 följande:
    BWI - förhoppningsvis känner brudparet sina gäster och vet vilken inställning de har till kuvertavgiften. Det blir alltid stora diskussioner här på forumet när det kommer på fråga Inom vår vänkrets är det inga problem, de flesta tycker att det är bra, för det löser presentproblemet.Vet man inte, så kan man ju alltid fråga sina vänner innan man bestämmer sig.
    ja jag ha frågat min brudtäna lite om det och hon har ju inga problem med det men min mamma tycker inte man kan be om det men hon tycker man kan be om bidrag till bröllopsresan istället.

jag är mer inne på kuvertavgift pga att det öser många problem med budgeten med det menar jag att jag har koll på den=)

• justlove
    Skumboll skrev 2010-08-20 19:54:57 följande:
    Helt ok med kuvertavgifter för min del. Så länge det är istället för present.... av den enkla anledningen att jag hatar att leta presenter och blir glad om jag slipper det besväret och istället kan bidra med en summa till brudparet. 
    jo samma åsikt här=) jag bidrar gärna till mina vänners bröllop då jag vet att alla har inte hur mycket pengar som hällst och jag hjälper gärna de jag bryr mig om=)

jag hoppas bara att jag har rätt i att min släkt tycker det r en bra ide, vet att mina vänner större delen av familj och släckt tycker det är bra=)

• justlove
    Optimia skrev 2010-08-20 16:57:35 följande:
    Ja en rimligt låg avgift (typ 200-300 kr/pers som du skriver) istället för presenter tycker jag absolut är okej.  Speciellt tonårskillar äter ju en del, så jag tycker du/ni kan ta typ 200 kr för vuxna, 50-100 kr för tonåringar mellan 13/14 och 18 och 0 kr för yngre barn. På så sätt blir det inte *jättedyrt* för varken familjerna eller er.
    ja jag gick och funderade på det jag med=) antingen typ 50 kr 14-18 år och 0 kr 0-13 kanske en 200 för 18-upp.
  • Grodfrun

Nej, nej och ater nej sager jag! Jag tillhor de som som tycker att en brollopsfest ar nagot man bjuder in till. Det AR dyrt att gifta sig med hela faderullan vad det innebar, men sjalva vigseln kostar ofta inget alls beroende pa var man valjer att viga sig. Mitt forslag ar att soka runt pa forumet for tips pa hur andra par gor for att halla kostnaderna nere och anda kunna bjuda in slakt och vanner till ett trevligt brollopskalas! Att betala kuvertavgift far mig att tanka pa sittningarna vi hade nar gick pa universitet...

• justlove
    Grodfrun skrev 2010-08-21 02:14:14 följande:
    Nej, nej och ater nej sager jag! Jag tillhor de som som tycker att en brollopsfest ar nagot man bjuder in till. Det AR dyrt att gifta sig med hela faderullan vad det innebar, men sjalva vigseln kostar ofta inget alls beroende pa var man valjer att viga sig. Mitt forslag ar att soka runt pa forumet for tips pa hur andra par gor for att halla kostnaderna nere och anda kunna bjuda in slakt och vanner till ett trevligt brollopskalas! Att betala kuvertavgift far mig att tanka pa sittningarna vi hade nar gick pa universitet...
    tack fö din åsikt, ja många väntar ju i dagens sammhälle med att gifta sig å gör detta inte vid 22 årsålder, pga att man inte har råd, sj om jag vet att mina vänner vill ha en middag men inte har råd så skulle jag inte ha problem med att både betala en liten avgift samt hjälpa till att laga maten:)

jag är glad att jag får in fler än "posetiva" åsikter:) detta är tankvärt då jag sj inte visste om jag kunnde med att ta en kuvertavgift och funderar fortfarande på att inte göra det utan istället inte önska presenter och önska bidrag till bröllopsresan. men jag får se hur vi gör vad jag och killen kommer fram till=)

• mattiasFästmö

justlove skrev 2010-08-20 20:09:21 följande:
    ja jag ha frågat min brudtäna lite om det och hon har ju inga problem med det men min mamma tycker inte man kan be om det men hon tycker man kan be om bidrag till bröllopsresan istället.   jag är mer inne på kuvertavgift pga att det öser många problem med budgeten med det menar jag att jag har koll på den=)

En sak med kuvertavgift som vi hade lite problem med är ju att vad händer om det går magsjuka just den helgen och hälften av alla gästerna ligger hemma och kräks och inte kan komma. Eller att någons släkting går bort straxt innan och att av den anledningen folk inte kommer. Förhoppningsvis händer ju inget av detta men OM det skulle vara så kan det ju vara bra att ha en plan B. så man inte står där med massa mat och sånt som man betalat för och sen går inte pengarna ihop. vet att det var ett av problemen för oss när vi hade funderat på att ha kuvert, att vad gör vi om många ställer in i sista minuten?

• lunagarden

mattiasFästmö skrev 2010-08-21 11:04:37 följande:
      En sak med kuvertavgift som vi hade lite problem med är ju att vad händer om det går magsjuka just den helgen och hälften av alla gästerna ligger hemma och kräks och inte kan komma. Eller att någons släkting går bort straxt innan och att av den anledningen folk inte kommer. Förhoppningsvis händer ju inget av detta men OM det skulle vara så kan det ju vara bra att ha en plan B. så man inte står där med massa mat och sånt som man betalat för och sen går inte pengarna ihop. vet att det var ett av problemen för oss när vi hade funderat på att ha kuvert, att vad gör vi om många ställer in i sista minuten?

Om man har räknat med kuvertavgiften för att få sin budget att gå ihop bör man nog låta kuvertavgiften sättas in på ett konto i samband med anmälan till bröllopet. Det är inget ovanligt.

Svar på tråden Kuvertbröllop?