• justlove

Kuvertbröllop?

hej jag och min sambo planerar bröllop till nästa sommar i juli då vi nu kollat priser ch hur mycket folk vi vill bjuda så kom vi på att vi vill ha ett rätt stort bröllop men inte vill spara in för mycket.

kan man med att be gästerna betala för sin mat? å inte köpa bröllops presneter?

hur går man tillväga om man vill ha det så? ber man m pengar innan festen? ger man ut sitt konto nr då? kan man med att ta ca 2-300 per person?

gratis för barn under 10? 100 barn 10-18? då de ofta inte har inkomst å inte äter så mycket samt att det blir dyrt för en barnfamilj at betala massa?

tack på förhand

• Svar på tråden Kuvertbröllop?
  • mattiasFästmö
    lunagarden skrev 2010-08-21 16:14:57 följande:
    Mattias fästmö - 16 juli 2011 Radbrytningarna verkar inte funka heller...
    Okej, ja det är ju inte så jättelänge kvar det heller! 
    även om det är en bit bort!
    jag vet inte om det är datan som knasar eller om det är jag ^^
  • Rufsas
    lunagarden skrev 2010-08-21 16:14:11 följande:
    Rufsas - jag tror inte vi ska ha kuvertavgift, men vi är så gamla så vi har inga studerande i gästlistan förutom våra egna barn. Våra vänner lägger gärna mycket pengar på krogen, på god mat och goda viner så här skulle det inte vara något problem. Men någon kan ju ha tillfälligt sämre ekonomi av olika anledningar, därför känns nog valfri summa istället för present bättre för oss (som man självklart kan lämna anonymt). För oss är det inte en finansiering av festen, utan ett sätt att slippa presenter. Och jag vet att ingen av våra gäster vill komma tomhänt. Men den som väljer kuvertavgift måste ju utgå från sin egen situation och noga tänka igenom allt sådant.
    Utan att säga har vi det gott ställt men jag hade ändå inte varit bekväm med att gå på kuvertbröllop. Känns snålt och ogivmilt. Om ni nu inte vill ha presenter kanske ni kan önska er valfritt bidrag till bröllopsresan, upplevelser etc.?
  • lunagarden

Rufsas skrev 2010-08-21 16:19:45 följande:
    Utan att säga har vi det gott ställt men jag hade ändå inte varit bekväm med att gå på kuvertbröllop. Känns snålt och ogivmilt. Om ni nu inte vill ha presenter kanske ni kan önska er valfritt bidrag till bröllopsresan, upplevelser etc.?

Vad är det för skillnad på att önska sig bidrag till bröllopsfesten eller bröllopsresan?

• Rufsas

Men med kuvertavgift är det en fast summa och dessutom sänder det signalerna om att man inte har råd med festen. Bröllopsresan är ju mer en "present" och alla lämnar valfri summa. Dessutom går det att göra roligare saker för gästerna (typ köpa landets valuta, skriva vad pengarna ska gå till på resan etc.). Det känns snålt helt enkelt att ha kuvert för festen. Inte alls samma sak att önska sig bidrag till resan. Men det är ju vad jag tycker.

• lunagarden

Ja, men om man inte har kuvertavgift utan önskar sig bidrag till bröllopsfesten (valfri summa), tycker du då att det är fulare än att önska sig bidrag till bröllopsresan?

• Rufsas

Ja, som jag försöker förklara tycker jag att det känns som att man egentligen inte har råd med festen. Bröllopsresan kan man ju bestämma efter hur mycket pengar man får. Vad är det du inte förstår att jag menar? Du får göra precis som du vill, men jag tycker att kuvertbröllop är oförskämt. Basta.

• lunagarden

Klart jag gör som jag vill, är bara nyfiken på dina åsikter eftersom de är så bestämda

• justlove
    mattiasFästmö skrev 2010-08-21 11:04:37 följande:
      En sak med kuvertavgift som vi hade lite problem med är ju att vad händer om det går magsjuka just den helgen och hälften av alla gästerna ligger hemma och kräks och inte kan komma. Eller att någons släkting går bort straxt innan och att av den anledningen folk inte kommer. Förhoppningsvis händer ju inget av detta men OM det skulle vara så kan det ju vara bra att ha en plan B. så man inte står där med massa mat och sånt som man betalat för och sen går inte pengarna ihop. vet att det var ett av problemen för oss när vi hade funderat på att ha kuvert, att vad gör vi om många ställer in i sista minuten?
    hej ja detta är en sak jag gått och tänkt på faktiskt:) jo det är ju en bra fråga och jag inget bra svar än:) det beror ju på vem som blir sjuk och om personen vill ha pengarna tillbaka eller om personen säger att vi kan ta det som present. vet många av de som vi bjuder som inte bryr sig men det beror på summan tar man då 500 per person så bryr de sig men en 200 då kan det vara ok.

men det är tänkvärt=)

• justlove
    lunagarden skrev 2010-08-21 15:52:16 följande:
    Det är ju en samvetsfråga, men enligt etiketten ska man ju ge present även om man inte kommer på bröllopet.Själv bryr jag mig inte om etikettregler utan vi kommer att göra vad som känns bäst för oss och våra gäster och det blir troligen att vi önskar ett oss bidrag på valfri summa till bröllopsfesten. Vår budget faller inte om X antal gäster inte kommer och vi är inte heller beroende av deras gåvor för att budgeten ska gå ihop.
    jag bryr mig inte häller om ettiketten man får la se till att ha en summa för oanarde utgifter som kan gå till om folk inte kan.

vi har ju valt att tar vi kuvertavgift så e det bara vuxna max 2 perhushåll då som betalar! barn har ingen egen inkomst. så även om det är som i vårt fall min bästa kompis familj är som en extra familj och sonen fyller 21 nästa år men vi väljer då att bara hans föräldrar betalar i så fall max en 500 per hushåll. OM vi nu ska köra på detta=)

• justlove
    lunagarden skrev 2010-08-21 16:14:57 följande:
    Mattias fästmö - 16 juli 2011 Radbrytningarna verkar inte funka heller...
    Grattis=) vi planerar bröllop till den 9 juli 2011=)
  • lunagarden

Det låter ju klokt!

Beroende på hur man har planerat sin fest så är det ju ofta en del kostnader som minskar när gästen inte kommer - t.ex. alkohol om man nu inte betalar kuvertavgift där det ingår på restaurang och det är för sent att avboka.

På de flesta cateringföretag får man ju justera antalet personer upp till tre dagar innan festen, och så många sena avhopp får man ju verkligen hoppas att det inte blir

Ska ni ha festen på restaurang eller i hyrd lokal?

• justlove

hej ja det blev en het diskution om kuvert eller ej=) mycket tänkvärt, jo ja den stora skillnaden mellan kuvert eller önska sig till resan e la att ha koll hela tiden, vilket jag måste e la lite utav kontrollfreak gör hällre allt sj än att inte veta tar gärna över och planerar å fixar hela tiden till stora saker.

jo jag har med funderat på om man kan med, de jag pratat med som e min mamma en kompis och blivande svärmor tycker om iden och tycker det är jätte bra, min mamma därimot va lite skeptisk tyckte det va bättre att önska sig present till resan då, som kanske ändå inte blir av.

som jag kanske inte nämnt så har vi en son på nu 8 månader som tar mycket tid och kostar ju en del med hehe=)

som jag skrivit innan ska vi ta kuvertavgift är det max 2 per hushåll som betalar. 200-250 per person bara vuxna. spelar ingen roll om det bor barn hemma över 20 de betalar ej utan egen inkomst!

de vänner som pluggar som kan ha lite svårt för avgiften kan prata med mig om vad de har råd med jag vet att de som pluggar som jag känner säger till när de inte kan och inte tycker om något=) jag tycker inte man kan ta för mycket så max 500 för hela huset om det e 2 vuxna annars max 250 för en vuxen:)

å om man blir sjuk får jag ha min buffertkassa in för bröllopet till det.

men har efer alt börjat fundera på om man inte ska önska sig till resan, just för att det blir mer romantiskt och man ber inte om för mycket folk kan ge vad de kan å vill!!

• justlove
    lunagarden skrev 2010-08-22 08:13:44 följande:
    Det låter ju klokt!Beroende på hur man har planerat sin fest så är det ju ofta en del kostnader som minskar när gästen inte kommer - t.ex. alkohol om man nu inte betalar kuvertavgift där det ingår på restaurang och det är för sent att avboka.På de flesta cateringföretag får man ju justera antalet personer upp till tre dagar innan festen, och så många sena avhopp får man ju verkligen hoppas att det inte blir Ska ni ha festen på restaurang eller i hyrd lokal?
    min blivande svärmor jobbar ju så bra att vi kan låna lokal gratis så där tjänar vi in pengar=)

min mamma har erbjudit mig att hjälpa mig att göra en bufe=) som nog ska bestå av min mammas jätte goda potatissallad=) å lite mer som kan serveras kallt. får tänka ut något till vegiterianerna 2 st=) salladen=) sedan tänkte vi be några som åker till tyskland att köpa öl vin å sånt samt att i julklapp önska bidrag till bröllop som då består av kanske en box vin eller en flaska mouserande vin=)

sedan en sak jag läste som jag inte tänkt på för att håla nere kostnader för blommer till borden så tar vi min bukett samt buketten för tärnorna til borden så blir det i alla fall ca 3 buketter mindre man behöver köpa=)

får se jag känner mig lite obekväm i kuvert då jag inte vil kräva något.... men det var bra att göra denna tråden och få mer info vad folk kan tycka samt vad som kan ge fel å så=)

Svar på tråden Kuvertbröllop?