• justlove

Kuvertbröllop?

hej jag och min sambo planerar bröllop till nästa sommar i juli då vi nu kollat priser ch hur mycket folk vi vill bjuda så kom vi på att vi vill ha ett rätt stort bröllop men inte vill spara in för mycket.

kan man med att be gästerna betala för sin mat? å inte köpa bröllops presneter?

hur går man tillväga om man vill ha det så? ber man m pengar innan festen? ger man ut sitt konto nr då? kan man med att ta ca 2-300 per person?

gratis för barn under 10? 100 barn 10-18? då de ofta inte har inkomst å inte äter så mycket samt att det blir dyrt för en barnfamilj at betala massa?

tack på förhand

• Svar på tråden Kuvertbröllop?
  • mattiasFästmö
    lunagarden skrev 2010-08-21 13:07:25 följande:
      Om man har räknat med kuvertavgiften för att få sin budget att gå ihop bör man nog låta kuvertavgiften sättas in på ett konto i samband med anmälan till bröllopet. Det är inget ovanligt.
    Jo absolut. Men om folk då skulle ställa in i sista minuten pga magsjuka eller liknande så kan man ju inte kräva att dom fortfarande ska betala. Då får man ju ge tillbaka pengarna, vilket då gör en lucka i budgeten
  • lunagarden

Det är ju en samvetsfråga, men enligt etiketten ska man ju ge present även om man inte kommer på bröllopet.

Själv bryr jag mig inte om etikettregler utan vi kommer att göra vad som känns bäst för oss och våra gäster och det blir troligen att vi önskar ett oss bidrag på valfri summa till bröllopsfesten. Vår budget faller inte om X antal gäster inte kommer och vi är inte heller beroende av deras gåvor för att budgeten ska gå ihop.

• mattiasFästmö
    lunagarden skrev 2010-08-21 15:52:16 följande:
    Det är ju en samvetsfråga, men enligt etiketten ska man ju ge present även om man inte kommer på bröllopet.Själv bryr jag mig inte om etikettregler utan vi kommer att göra vad som känns bäst för oss och våra gäster och det blir troligen att vi önskar ett oss bidrag på valfri summa till bröllopsfesten. Vår budget faller inte om X antal gäster inte kommer och vi är inte heller beroende av deras gåvor för att budgeten ska gå ihop.
    Okej, ja jag skulle då betala tillbaka. Kuvertavgift brukar ju vara för mat och dryck, och om man då inte kan komma så borde man ju då inte heller kräva personen på kuvertavgift heller. Speciellt om det är en större familj med ungdomar och liknande. Jag skulle då aldrig kunna göra det. Men vi valde ju att inte ha kuvert utan löste det på annat sätt, just därför att man inte vill sitta där med skägget i brevlådan och inte kunna betala kalaset.
  • lunagarden

Ja, jag hade också betalat tillbaka

Nu får man väl hoppas att inte gästerna blir sjuka i sista stund!

När gifter ni er?

• mattiasFästmö
    lunagarden skrev 2010-08-21 16:01:24 följande:
    Ja, jag hade också betalat tillbaka Nu får man väl hoppas att inte gästerna blir sjuka i sista stund!När gifter ni er?

Nej precis! men man måste ha en plan B kände vi iallafall, om det nu skulle ske något. Fast nu slapp vi ju det! Vi gifter oss 23 oktober
  • lunagarden

Hääärligt, då är det ju nära!!!

• Rufsas

Har inte läst hela tråden men kan svara TS om att jag är starkt emot kuvertbröllop. Har man inte råd kanske man ska fundera om man kan ha ett annat koncept för bröllopet. Det känns även fruktansvärt oromantiskt med kuvertavgift. Hur gör ni med exempelvis studerande osv.? Ska de betala lika mycket?

• mattiasFästmö
    lunagarden skrev 2010-08-21 16:03:26 följande:
    Hääärligt, då är det ju nära!!!
    Oj, varför blev det stort och grått? Det har aldrig hänt mig förut! Måste ha lyckats med nåt hihi. Ja det är ju det fast jag ska börja plugga på måndag så just nu är jag mest nervös över det ^^ När gifter du dig?
  • lunagarden

Rufsas - jag tror inte vi ska ha kuvertavgift, men vi är så gamla så vi har inga studerande i gästlistan förutom våra egna barn. Våra vänner lägger gärna mycket pengar på krogen, på god mat och goda viner så här skulle det inte vara något problem. Men någon kan ju ha tillfälligt sämre ekonomi av olika anledningar, därför känns nog valfri summa istället för present bättre för oss (som man självklart kan lämna anonymt). För oss är det inte en finansiering av festen, utan ett sätt att slippa presenter. Och jag vet att ingen av våra gäster vill komma tomhänt. Men den som väljer kuvertavgift måste ju utgå från sin egen situation och noga tänka igenom allt sådant.

• lunagarden

Mattias fästmö - 16 juli 2011 Radbrytningarna verkar inte funka heller...

Svar på tråden Kuvertbröllop?