• Uppsalabrud2010

Svärmor förstörde bröllopsdagen...hur skulle ni göra?

Måste bara få lätta mitt hjärta, är så himla ledsen, våra stora dag blev bara skit pga en person!
    Min svärmor tycker inte om mig och jag vet faktiskt inte varför, hon är otrevlig mot alla i min omgívning också, verkar som att hon tycker illa om alla! Jag har aldrig varit oartig eller gjort henne något.

När vi berättade att vi skulle gifta oss var hennes kommentar "det får vi allt se hur det blir med det" trevlig kommentar, eller hur!!

Nu kom hon till bröllopet tyvärr, för både min man och jag skulle med facit i hand helst sett att hon hade stannat hemma, då hon förstörde dagen för oss.

Jag var toklycklig i kyrkan- tills jag råkade se henne och hennes åskmoln till ansikte. ALLA i kyrkan log- utom hon! Började seriöst att framme vid altaret rannsaka mig själv om jag verkligen ville bli släkt med henne, men jag älskar ju min man, så jag sa ja!

Svärmor hade ett beteende som ALLA har påpekat för oss inte kan klassas som annat än uselt. Under talen så surade hon och tittade rakt ner, själv vägrade hon att säga något. Hon sa inte ett ord till mig under hela kvällen utom de gånger jag i princip ställde frågor som hon var tvungen att svara på. Hon satt med ryggen!!!! MOT min pappa vid honnörsbordet och vred sig utåt mot bordets slut. Enda gången som hon log var när min mans bestman var lite elak mot mig.

Vid fotningen sa hon att hon var less på det, då var det väääldigt nära att jag sa till henne att ta sitt pick och pack och åka hem. Det hade varit bättre för alla. Jag försökte ge henne en kram när jag hade kommit in från regnet utanför och hennes kommentar var: Usch, vad svettig du är. När jag sa att det var vatten så sa hon "nä, det tror jag då inte, vad äckligt".

Min man är så besviken på sin mamma och jag känner att jag faktiskt aldrig vill se människan igen! ALLA gästerna på festen har ringt eller på annat sätt frågat vad som är fel i huvudet på henne. Inte så kul, varken förm ig eller för min man som skämdes ögonen ur sig! Synd att hon inte kunde skärpa till sig på sin egen sons brollopsdag. Jag känner att jag hädanefter bara ska skita i henne, men det är så trist att det ska behöva vara så här! Hon lyfte inte ett finger för att hjälpa oss och den billigaste presenten var från henne...

Hur skulle ni andra betee er mot henne efter detta?

• Svar på tråden Svärmor förstörde bröllopsdagen...hur skulle ni göra?
  • Sebastiána

Hon verkar ha en skruv lös. Så beter mig sig bara inte!!! Hon gjorde er dag otrevlig, men framför allt gjorde hon bort sig själv rejält. Fattar inte människan att ALLA tycker att ett sådant beteende är märkligt och oförskämt! Jag hade knappast velat umgås med henne efter detta. Värst är det ju för din man eftersom det är hans mamma. Hur kan man bara göra så mot sin son. Ofattbart.

• Vi2alltid

Fruktansvärt. Finns inga ord. Men jag undrar lite vad din man säger om detta? Jag förstår att han är jättebesviken men vad gör han åt det? Jag tycker nog att det är hans ansvar att prata med sin mamma om sitt val av livspartner och hitta ett fungerande sätt att ha en relation (om ni vill ha någon) Jag tycker inte ansvaret ska ligga helt på din sida.

• Sebastiána

En del kvinnor verkar ha VÄLDIGT svårt att fatta att det nu kommit in en ny kvinna i sonens liv. Någon som betyder mer för honom är mamma.

• sun moon

Usch säger jag bara.. Skickar en tröstkram till er  

Din man (tänk att han är det nu ) får ta ett snack med morsan tycker ju jag.. 

• pyrro

Jag blir helt bestört när jag läser vad du skrivit

Det får väl ta mig f-n finnas gränser för vad man ska råka ut för!!
    Det finns ju inte mkt att säga igentligen dagen har ju redan varit. Jag hoppas att du kan försöka radera ut henne ur dina minnen och försöka minnas dom possitiva sakerna med tiden (att du älskar din man!)

Svårt att säga hur jag skulle bete mig.....det är ju enkelt att i teorin säga skit i henne. Men hon finns ju liksom ändå....
    Jag skulle tycka att det vore upp till min man att bestämma lite eftersom  det är hans mamma. Hur illa en mamma/svärmor än betett sig så är det ett STORT steg att helt utesluta henne ur sitt liv. Om ni får barn, vill du/ni att hon ska vara delaktig i deras liv?

Men under alla förutsättningar skulle jag ta en STOR konfrontation och ifrågasätta vad i h-vete hon håller på med!!

• Pullan88

Alltså helt ärligt hade jag nog slagit ihjäl henne!

Nej men.. kanske inte.. Men jag HADE faktistk skällt ut henne ordentligt..

Tycker inte heller om min svärmor alltid, hon har gjort mig ledsen många gånger och svärt och domenderat på barnkalas som jag ordnat.

Min svärmor lägger sig i om jag och min sambo småbråkar så det blir ännu värre, hon lägger sig i vår ekonomi och menar på att om det inte vore för henne så skulle vi aldrig klara oss.

Hon menar till och med på att VI inte har råd att gifta oss - och att hon inte tycker det eftersom hon tycker vi passar dåligt för varann!

kan ni tänka er det? Hon tycker inte vi passar bra ihop och ändå har vi en fin dotter tillsammans!

Vi ska snart skicka iväg inbjudningskort och jag bara väntar på hennes reaktion.. Hon kommer nog inte hoppa av glädje!

Själv tycker jag att det är ganska kul att tänka "där fick du" åt henne nu när min sambo faktiskt valt mig som sin!

Jag blir tokig på henne . jag har alltid varit snäll och hjälpsam mot henne och hon har bara blivit värre och värre..

Jag har skällt ut henne ordentligt ett par gånger när hon varit som värst. det är inte bara jag som tycker hon är hemsk heller..

Vill bara säga att jag hoppas det ordnar sig - vore jag er skulle jag möjligen säga upp kontakten.. det kommer jag göra ifall svärmor förstör mitt bröllop.

Säg till din man att prata med henne, säg att ni inte vill ha kontakt med henne om hon ska bete sig så. Få henne att inse det!

• Emmilie87

Fy fan vilka människa!! Jag kan säga så här: det är inte DIG som hon har något emot utan hon har nåt emot SIG SJÄLV! Ta inte åt dig!!!!!!!! (även om det är svårt eftersom hennes humör påverkar dig). Försök stänga henne ute från ert liv så gott som möjligt annars kanske det förstör ert gemensamma liv.

Skönt att din man känner likadant som dig så att han inte skulle ta henne i försvar!

• gloriousgirlgirl

Enda sättet att stävja en konflikt är att prata om den. Prata med din svärmor om detta och ställ öppna frågor till henne och be henne med egna ord förklara vad hon tänker och känner. Anklaga henne inte, även om du känner så, för då reagerar hon bara med att slå bakut. Sätt er ner i en lugn miljö där hon känner sig trygg och samtala. Berskriv att hennes agerande och beteende under bröllopet fick dig att må jättedåligt och du skulle vilja ha en förklaring till det hela. Och du BEHÖVER inte tycka om din svärmor, vill hon inte lösa konflikten så kan du säga att då är hon heller inte välkommen mer i ditt liv.

• Drama Online

Det gäller alltså ett par sura kommentarer, och att hon inte log, och log åt en elakhet.

Jag tycker inte det låter särskilt förstört.

Jag hade nog inte skällt eller konfronterat. Jag hade nog frågat min man om hon  har ont nånstans.
    Vad säger han för resten? Är han ledsen över detta?

Tar han ställning för sin fru? Det hoppas jag.

• Aleta

Så hemskt tråkigt att hon förstörde stämningen för er!

Uppenbarligen så har ju alla insett att problemet ligger hos henne, så försök att skaka av dig den otrevliga känslan hon gett er och istället tänka på alla glada vänner och släktingar som var där. Fokusera verkligen på allt som var roligt så att ni inte förstör minnet av er bröllopsdag och allt positivt som alla andra gäster förde med sig. Det är inte lätt, eftersom man får en klump i magen av folk som beter sig så illa, men försök verkligen tillsammans. Prata om alla positiva saker och minns dem så att ni bygger upp en ny och bättre känsla än den ni har nu.

Vad gäller din svärmor så tycker jag att din man ska berätta för henne hur sårade ni är över hennes barnsliga beteende och att hon kan återkomma när hon har accepterat att du nu är kvinnan i hans liv som han älskar. Genom att inte godkänna dig så godkänner hon ju inte heller honom och hans livsval. 
    Säg att ni inte kommer att höra av er till henne mer, men att ni lämnar en dörr öppen för henne om hon kan förstå att du är en i familjen och någon hon måste släppa in. En ursäkt skulle vara på plats också. Lägg helt enkelt bollen hos henne och sätt ner foten hårt.

Jag har en vän som faktiskt gjorde slut med sin pojkvän pga hans mamma. Hon klarade inte av alla trakasserier och oförskämdheter. Pojkvännen var alldeles för mesig mot sin mamma och sa aldrig ifrån heller, så hon kände att det inte skulle kunna fungera hur mycket de än tyckte om varandra. Jag förstår att du fick sådana känslor vid altaret. Hoppas att ni och framför allt din man nu kan visa en enad front mot din svärmor för det är det enda som kan hjälpa tror jag. Hon kommer annars att fortsätta att visa sitt missnöje så länge hon känner att hon kan. 

Svar på tråden Svärmor förstörde bröllopsdagen...hur skulle ni göra?