• Uppsalabrud2010

Svärmor förstörde bröllopsdagen...hur skulle ni göra?

Måste bara få lätta mitt hjärta, är så himla ledsen, våra stora dag blev bara skit pga en person!
    Min svärmor tycker inte om mig och jag vet faktiskt inte varför, hon är otrevlig mot alla i min omgívning också, verkar som att hon tycker illa om alla! Jag har aldrig varit oartig eller gjort henne något.

När vi berättade att vi skulle gifta oss var hennes kommentar "det får vi allt se hur det blir med det" trevlig kommentar, eller hur!!

Nu kom hon till bröllopet tyvärr, för både min man och jag skulle med facit i hand helst sett att hon hade stannat hemma, då hon förstörde dagen för oss.

Jag var toklycklig i kyrkan- tills jag råkade se henne och hennes åskmoln till ansikte. ALLA i kyrkan log- utom hon! Började seriöst att framme vid altaret rannsaka mig själv om jag verkligen ville bli släkt med henne, men jag älskar ju min man, så jag sa ja!

Svärmor hade ett beteende som ALLA har påpekat för oss inte kan klassas som annat än uselt. Under talen så surade hon och tittade rakt ner, själv vägrade hon att säga något. Hon sa inte ett ord till mig under hela kvällen utom de gånger jag i princip ställde frågor som hon var tvungen att svara på. Hon satt med ryggen!!!! MOT min pappa vid honnörsbordet och vred sig utåt mot bordets slut. Enda gången som hon log var när min mans bestman var lite elak mot mig.

Vid fotningen sa hon att hon var less på det, då var det väääldigt nära att jag sa till henne att ta sitt pick och pack och åka hem. Det hade varit bättre för alla. Jag försökte ge henne en kram när jag hade kommit in från regnet utanför och hennes kommentar var: Usch, vad svettig du är. När jag sa att det var vatten så sa hon "nä, det tror jag då inte, vad äckligt".

Min man är så besviken på sin mamma och jag känner att jag faktiskt aldrig vill se människan igen! ALLA gästerna på festen har ringt eller på annat sätt frågat vad som är fel i huvudet på henne. Inte så kul, varken förm ig eller för min man som skämdes ögonen ur sig! Synd att hon inte kunde skärpa till sig på sin egen sons brollopsdag. Jag känner att jag hädanefter bara ska skita i henne, men det är så trist att det ska behöva vara så här! Hon lyfte inte ett finger för att hjälpa oss och den billigaste presenten var från henne...

Hur skulle ni andra betee er mot henne efter detta?

• Svar på tråden Svärmor förstörde bröllopsdagen...hur skulle ni göra?
  • Houdini

Jag har läst och funderat.

Mitt råd är att försöka att inte grubbla över henne utan försöka koncentrera dig på allt som var possetivt på din bröllopsdag i stället. Det drabbar inte svärmor att du går och är ledsen över vad hon ställde till med utan bara dig.

Jag har genom årens lopp kommit fram till att inte lägga min kraft och energi på människor som är energitjuvar (vilket denna tanten är i högsta grad) Det drar bara ner en i skiten.

Och är hon så elak som det verkar skulle hon ju vara jättenöjd med hur du mår nu, att hon har lyckas få ditt fokus från vad som skulle vara en underbar dag till att handla om henne.
    Jag skulle inte ens bry mig om att tala ut med henne för jag tror inte det är lönt, hon kommer inte att bli snäll för det.

Släpp det och koncentrera dig på det som var bra, och på dit nya liv som FRU

• Uppsalabrud2010

Tack, till alla er som har svarat! Jag har hela tiden gått och tänkt att det måste vara mig det är fel på eftersom hon behandlar mig på det viset! Känns skönt att höra era åsikter!

• sun moon

Oavsett om du hade varit världens hemskaste människa så är det din mans val att gifta sig med dig och inte hennes Hon har inget med er att göra, hon ska bara vara glad och tacksam över att hennes som har hittat kvinnan i sitt liv. 

Jag ska verkligen göra mitt bästa för att bli världens bästa svärmor. (Har själv två söner) Min nuvarande svärmor var väääldigt gnällig i början av vårt förhållande vilket gjorde mig ledsen och arg. Varför kan man inte unna sin son att träffa någon han älskar när han är 43år? Visst är hon gnällig fortfarande ibland med kommentarer "Jag trodde att du hade glömt bort mig" "Var snäll och glöm inte mig" med tårar i ögonen när man hälsar på.. till min BM alltså. Men min svärmor är psykiskt sjuk. Ängslig och orolig hela tiden. 

Får hoppas att min BM slipper att ta and om henne på bröllopet och kan njuta av vår dag. Har redan pratat med han om det och hans syster som ska vara tärna. 

• Drama Online

Jag tror bara att det skulle bli mer infekterat av att försöka "få rätt" mot en sån karaktär, hon skulle förmodligen bara göra sig till offer.
    Men du behöver inte hennes godkännande eller gillande, du kan låta henne ha sin förvrängda värld i fred och släppa den relationen. Fyll den platsen med positiva människor istället.

Jag tror att elakheterna från bröllopet inte på något sätt reflekterar på er, det är sånt man knappt märker om man inte är "mottagaren", och även om man gör det så rycker man på axlarna åt en underlig individ och ler åt allt som var varmt och roligt istället. De andra hade kul, eller hur? Sörj inte bröllopet!

Men det låter som det kan vara tufft på mannen, med en så kall mamma. Jag tror det är extra viktigt att ni två är enade och ärliga i den här frågan. Själv har jag en underbar svärmor, men det har ändå hänt att jag tänkt: "Men vänta nu, hur blev din mammas åsikt plötsligt din åsikt?!"

• Bröllopstårtan

Vilken kärring,hur oartig och ohyfsad får man vara och hon ska vara en vuxen människa!
    Om det hade varit min svärmor så skulle jag inte viljat träffa henne mer! Hon skulle bett mig och min man om ursäkt för det första..

Hoppas att allt annat var bra så inte hennes  dåliga uppförande förstörde hela dagen. Hon vinner ju ingenting med ett sådant beteende utan hon bara förlorar på  det. Att man kan göra så mot sin son på hans bröllop.
    Men som sagt man slutar aldrig förvåna sig på folk!

Ha de bra och låt inte henne förstöra era liv!

Kram

• OomphGirl

Jag tycker hon verkar vara en otroligt hemsk människa.

Men jag tycker aboslut inte du ska tänka att hon "förstörde er bröllopsdag", den typen av tankar kommer göra dig olycklig, hon betedde sig illa men låt inte det etsa sig fast. 

Hon hade ju förstört bröllopsdagen om hon hade kommit springandes längs kyrkgången iklädd neontrikåer, slängt en halv tunna grisblod över er, skallat prästen och sedan smugit in i köket, sett till att alla gästerna blev matförgiftade och sist placerat en brandbomb i er bil..

• Uppsalabrud2010

OomphGirl skrev 2010-08-24 13:13:30 följande:
    Jag tycker hon verkar vara en otroligt hemsk människa.Men jag tycker aboslut inte du ska tänka att hon "förstörde er bröllopsdag", den typen av tankar kommer göra dig olycklig, hon betedde sig illa men låt inte det etsa sig fast.  Hon hade ju förstört bröllopsdagen om hon hade kommit springandes längs kyrkgången iklädd neontrikåer, slängt en halv tunna grisblod över er, skallat prästen och sedan smugit in i köket, sett till att alla gästerna blev matförgiftade och sist placerat en brandbomb i er bil..

• Kattpoet

Svärmor låter som hon är sjuk, hon behöver hjälp.

• May2010

Vi ska få en son om några veckor och nu tänker jag verkligen på det där att han är faktiskt bara mitt barn till låns. En dag blir han vuxen, sin egen man, och han kommer att hitta en partner, andra människor, vänner osv som betyder mycket för honom. Ja, tom en kvinna som kommer att betyda allt för honom kanske - och då får jag bara hoppas att hon är en bra person och att jag behandlar henne väl så att han kan få det bra och inte känna någon konflikt däremellan. Och flyttar han till tex australien för hennes skull och skaffar familj där som jag ser en gång om året får jag väl tåla det med. usch. 

bara kom att tänka på det... apropå att släppa taget. min egen svärmor har ju varit jättejobbig och jag har faktiskt lämnat sambon en gång pga att jag inte stod ut med tanken på att bli släkt med henne om vi fick barn. men sedan insåg jag att han är den jag vill ha så jag får väl klara av henne. tyvärr har han svårt för att inse hur jobbig hon faktiskt är - det verkar inte vara lätt för söner att ta avstånd från sina mödrar. och då får man bara trösta sig med att man själv kanske tjänar på det en dag om ens son ändå blir likadan (fast nu ska jag ju inte bli en jobbig svärmor). 

:) ursäkta lång tanke.

fy, jag blir arg och irriterad bara jag tänker på min svärmor. våra största gräl har handlat om henne och hon har verkligen förstört saker. varför ska de vara så jobbiga? jag hade så gärna haft en trevlig svärfamilj, vilken lyx det måste vara.

• JohanåHanna

Men allvarligt...Hon kan ju inte må bra, din svärmor!! Tycker att du ska om inte tala om det så skriv ett brev och säg precis vad du känner! Att du är så besviken för att hon förstörde sin egen sons bröllopsdag! Har ni barn? För om inte, så när ni får det så kan det vara bra att ha rensat lite, annars kan hon ju glömma att vara barnvakt menar jag...

Svar på tråden Svärmor förstörde bröllopsdagen...hur skulle ni göra?