• CupcakeQueen

Gluten- och laktosfritt!

Hej alla i bröllopstankar!

Jag har en fråga. När ni bröllopsplanerar och bestämmer meny och tårta, tänker ni på allergiker då, eller kör ni allt "vanligt" så att säga?

• Svar på tråden Gluten- och laktosfritt!
  • mattiasFästmö

Kattpoet skrev 2010-10-05 11:59:13 följande:
    Medicinsk sätt är  ätstörningar  de jag listade,  att inte äta fisk, om det blir något som tar över din vardag och du måster kontrollera din mat flera gånger att det inte är fisk, ja då kan de ses som en ätstörning. Jag lite pillig med att  folk inte tar fel mellan matval, ätstörningar, allegier, fobier och intoleranser eftersom det kräver olika grader av hänsyn.  

Okej, jo jag vet vad du menar, har själv lidit av en ätstörning i flera års tid. Men jag tyckte att i detta fall så förstod man vad hon menade, så iallafall jag tog inte illa upp utan tänkte inte ens speciellt på det

• Mariabridetobe

Vi kommer att ha specat i inbjudan att man får anmäla ev allergier mm samtidigt som man anmäler om man kommer, som vi sen vidbefodrar till catering firman. Vi har själva en son som är laktosintolerant, men han kommer att få ta en tablett (lactras) vid tårtan annars har vi valt mat som är laktosfri. Vi vill att alla på bröllopet ska njuta av både mat och fest så detta är en viktig fråga tycker jag!

• Uppsalabrud2010

moonlightgirl skrev 2010-10-04 19:30:58 följande:
    han har lärt mig att om vi har vanlig mjälk/grädde i maten så försvinner laktosen när man lagar maten i minst 60 grader i 10 minuter (tror jag att det var). Han är jätte känslig men kan äta potatisgratänger som jag lagar med vanlig grädde i. Sedan har vi en släkting som jag tror är allergisk mot mjölkprotein så åt henne måste vi hitta på något bra allternativ.
    Det där vet jag inte om jag tror på faktiskt för jag kan definitivt INTE äta mat med
    vanlig mjölk/ grädde i utan att däcka!
  • mattiasFästmö

Mariabridetobe skrev 2010-10-05 13:48:11 följande:
    Vi kommer att ha specat i inbjudan att man får anmäla ev allergier mm samtidigt som man anmäler om man kommer, som vi sen vidbefodrar till catering firman. Vi har själva en son som är laktosintolerant, men han kommer att få ta en tablett (lactras) vid tårtan annars har vi valt mat som är laktosfri. Vi vill att alla på bröllopet ska njuta av både mat och fest så detta är en viktig fråga tycker jag!

vi gjorde likadant. då vet man från början hur många som är allergiska och hur man ska lägga upp det. bättre det än att folk kommer successivt och säger att dom är allergiska, eller att man måste fråga folk, att skriva det i inbjudan är nog det bästa

• Kattpoet

Om teorin att koka mjölk  skulle ta bort laktosen stämmer skulle man ju inte behöva köpa laktosfri mjölk.

Dock skall sägas grädde innehåller så mycke fett att det inte blir samma irretation på tarmen som när man dricker mjölk  när man är laktosintolerant.

• Lindahl

Vi kommer att ha 2 laktosintoleranta och 1 som är mjölkproteins/soya allergiker på vårt bröllop (vår son och mina brorsbarn)... Vi kommer själv att fixa bakelser till dem som ser ut som bröllopstårtan, även till min mormor som har diabetes...
    När det gäller maten så hat jag fått höra från de cateringfirmor som jag pratat med att det inte kommer att bli några problem alls....

• Optimia

Kattpoet skrev 2010-10-05 16:18:57 följande:
    Om teorin att koka mjölk  skulle ta bort laktosen stämmer skulle man ju inte behöva köpa laktosfri mjölk.

Dessutom kokar mjölken inte vid 60 grader, på sin höjd sjuder den... (refererar till tidigare inlägg där det "tipsades" om att mjölken skulle värmas till 60 grader i 10 min för att avlägsna laktosen).

Lindahl skrev 2010-10-05 16:37:46 följande:
    När det gäller maten så hat jag fått höra från de cateringfirmor som jag pratat med att det inte kommer att bli några problem alls....

En duktig kock ska helt klart klara av att byta ut de ingredienser gästerna är allergiska mot, speciellt om det är något så pass vanligt som mjölk, oavsett om det är mjölkallergi eller intolerans.

Diabetiker kan ju oftast nuförtiden äta samma sak som de andra gästerna (genom att de kan reglera sitt insulin rätt bra). Givetvis gäller detta inte alla diabetiker, men en hel del kan äta en liten tårtbit (med socker) utan att bli inlagda på sjukhus.

Som allergiker blir jag glad över att se att så många verkar vilja anstränga sig för sina gästers skull och se till så kökspersonalen fixar något för alla

• Sebastiána
    Optimia skrev 2010-10-05 09:01:30 följande:
      På en subskriberad fest förra året fick jag äta potatismos och baguette eftersom festarrangörerna tyckte att det "var så jobbigt med allergiker" att de valt att skippa allt vad alternativkost hette. Kändes ju LITE surt att betala 250:- för att äta potatismos med baguette. Har man buffé tycker jag det är bra om man kan ha små lappar där det står vad maten innehåller, alternativt märker ut rätter med ingredienser någon anmält allergi mot. Det är inte sådär himla kul att jämt vara tvungen att fråga personalen om vilka rätter man kan äta... (man känner sig lite lätt jobbig då)
    Verkligen surt! Jag hade nog inte haft vett att hålla käft utan begärt att få tillbaka en del av pengarna. Det är ju inte försvarbart av en restaurang att ta 250:- för potatismos och baguette!!!
  • Johanna Lund

Jag har mjölkprotein, laktos, röda färgämnen mandel och nöt allergiker på mitt bröllop.

Jag gör så att de får en liten special portion av det de tål. Så äter vi andra det som serveras.

• Optimia
    Sebastiána skrev 2010-10-05 17:44:13 följande:
    Verkligen surt! Jag hade nog inte haft vett att hålla käft utan begärt att få tillbaka en del av pengarna. Det är ju inte försvarbart av en restaurang att ta 250:- för potatismos och baguette!!!
    Om festen skulle ha varit på en restaurang skulle jag ha sagt både ett och annat, men tyvärr var maten beställd från en cateringfirma, och festarrangörerna brydde sig inte om varken fina pikar eller direkta klagomål. Huvudsaken var ju att DE fick mat som DE valt och gillade...

Att vi allergiker fick sitta i ett hörn med potatismos och bröd rörde ju inte DEM i ryggen, för de hade ju faktiskt dekorerat hela lokalen och fixat halva dagen för att alla skulle få en trevlig kväll.

Svar på tråden Gluten- och laktosfritt!