• Yoppa

Catering vs. göra själv

Vi står i valet och kvalet gällande mat. Vi har bestämmt att vi ska ha buffé samt förrätt. Nu till min fundering, hur mycket skiljer det prismässigt att göra maten själv till ca 40 pers och att ta catering?
    Har kollat upp catering och det finns buffér som kostar ca 7000 kr och uppåt.. Vi kommer att få otroligt mycket hjälp om vi väljer att göra maten själva...

Vad kan det kosta (ungefärligt) med buffé till 40 pers?

• Svar på tråden Catering vs. göra själv
  • LOMARE

Vet inte vad skillnaden blir, men den blir nog rätt stor. Vi kommer att göra själva, både kul och billigare. Även vi kommer att ha buffe (40-50 pers) med förrätt. Funderar nu på en förrätt som håller sig fräsch på tallriken ett tag (kall). Dock inte paj som inte är gubbens favorit. Buffe blir det av maten, men känns lite trevligare att ställa fram förrätten på bordet.

• Klantus

Hur mkt olika grejer blir det på buffén?
    *nyfiken* :)

• Yoppa

vi tänkte också ha en förrätt som vi serverar vid bordet, har dock inte bestämt vad det blir för något. Vet inte riktigt vad buffen ska innehålla, men det blir nog en rätt med kött, en fisk (antagligen lax) och en med kyckling. Sen blir det lite olika tillbehör som nån potatissallad, grönsallad lite olika röror, gott bröd m. m. Nån som har bra förslag på buffe rätter? Letar även efter passande förrätter, gärna kalla!

• Moster Stina

Vi kommer att göra egen mat. Dock ej buffé. Vår förrätt kommer bestå av en korg av egengjort tunnbröd från Orsa i Dalarna, med en klick Västkuströra i. Vi kommer från respektive område så vi tänkte det vore en kul blandning.

• LOMARE

Moster Stina skrev 2010-10-14 07:27:07 följande:
    Vi kommer att göra egen mat. Dock ej buffé. Vår förrätt kommer bestå av en korg av egengjort tunnbröd från Orsa i Dalarna, med en klick Västkuströra i. Vi kommer från respektive område så vi tänkte det vore en kul blandning.

Det lät gott, men inget man kan göra klart innan va? Då mjuknar väl tunnbrödet? Har ni folk som serverar då?

• 1700tal

Men hur gör ni som har varm mat, vem sköter det på den stora dagen? Vi har många somsäkert kan laga maten till vårt bröllop men jag vill inte att de ska behöva göra det när alla andra har det trevligt. Har en faster tex som är kock/kallskänka. Hon lagar jämt maten till släktevenemang, alla ber henne och hon säger alltid ja. Vilket innebär att hon i princip har missat sina barns bröllop och sina barnbarns dop.

Hur löser ni sånt? Hur ser man i så fall till att den som lagar/förbereder maten ändå är delaktig i bröllopet? Även om maten kan förberedas dagarna innan är det ju massor som ska fixas med maten på festen.

• Yoppa

Vi kommer att ha serveringspersonal som fixar maten på bröllopsdagen. Min mamma och jag kommer åka ut med maten på morgonen och sen lämnar vi instruktioner till personalen. På så sätt kan alla njuta av maten.

• Ångermanlandsbruden

Vi hade buffé på vårt bröllop (ca 40 gäster). Mest kallt (rökt renstek, tjälknöl, sillar, gravad lax, såser/röror till det samt ostar) men varm potatisgratäng, kokt potatis och köttbullar.

Vi lagade allt själva innan bröllopet och sedan hade vi anställt min mammas kompis som"kökschef" och två unga tjejer som bar/sprang/fyllde på under middagen och sedan städade ihop och diskade. Det fungerade utmärkt eftersom det var så lite som behövde värmas. Mammas kompis skulle inte ha varit med under bröllopet och missade alltså inget men det var skönt att ha med någon som vi känner väl och litar på i köket.

• LOMARE

Är väl lite så vi tänkt oss också, men är inte helt klara med vilka rätter och vem som ska göra vad än. Har ju tid på oss...

Svar på tråden Catering vs. göra själv