• Amor in aeternum

Vi kommer inte överens!

Dagens I-lands problem,

Jag och m2b kommer inte överens om vi ska ha catering eller om vi ska fixa allting själva. Jag lutar åt det senare medans min sambo vill känna sig som en "kung" för en dag med både maten och servering

Sen kan vi inte heller enas om vi ska ha trerätters eller buffé.. en sak som vi har gemensamt är att vi tänker ordna med efterrätten själv. Det finns ingen som kan göra den lika bra som min mor.

Är jag snål och har min sambo rätt eller inte? Jag vet att det inte finns något direkt rätt eller fel, men jag vill höra era tankar.

• Svar på tråden Vi kommer inte överens!
  • fruruden

ja jag tycker din sambo har rätt! känns väl mkt lyxigare att nån annan lagat maten än en själv... men buffé är väl oftast billigare än trerätters om man vill vara lite ekonomisk. vi ska ha buffé, fransk tror jag... =)

• Jejkej

Tycker ni har rätt båda två. Det som styr kan jag tycka är budgeten. Men helt klart har man den så kan man väl ta in catering.

Det kan ju även bli lite mer lättsamt att ha buffe om släkter och vänner inte känner varandra, blir alltid lite småtjat i kön ;)

Vi kommer köra på buffe, men en kock som sköter allt.

• Amor in aeternum

Jo jag hade väl egentligen också velat ha lite lyx sådär på bröllopsdagen men då kommer snålhetsnerven i mig och drar. Haha! Vi vill ju komma så billigt undan som möjligt men ändå så att det inte blir "tacky". Vi har ju (tyvärr) :D ett liv efter dagen D också och vill gärna åka på resa och köpa hus och sånt m.m. Då känns det lite att spendera 100.000 på en dag istället för som vi har budgeterat 50.000:-, har man råd med catering då?

Det känns ju lite som också om vi ska ha buffé att folket kan välja lite själva vad dom vill ha och inte. Men är buffé egentligen billigare än trerätters konceptet? Hmm.. du sa något där med att hyra in en kock.. men då är man väl tvungen att hyra in serveringspersonal också? Usch vad svårt och jobbigt :D

• prinsessanogrodan

Ja, du det finns fördelar med båda alternativen.

Har ni råd med catering? Är de något annat som får stryka på foten om ni tar catering, något som är viktigt får er båda eller någon av er? Finns det tid till att laga maten själva? OM ni är duktiga på att laga mat så kan det ju vara ett sätt att skära i kostnaderna. Har ni tid och ork att göra allt själva? Fungerar det rent praktiskt? Har ni ett stort kök att göra allt i? Finns det frys och kyl att förvara allt i? Hur ska ni transportera all mat till ev festlokal? Finns det plats i kyl och ev frys där? Finns det folk som kan hjälpa er med matlagning och servering? Folk som inte bara ställer upp för att dom känner att dom "måste" menar jag?

Man kan ju tycka att 3-rätters middag kanske är mer festligt och mer högtidligt....det måste absolut INTE bli en stel tillställning bara för att man har 3-rätters. Serverar ni vanlig mat som tex fläskfilé och någon potatis till som varmrätt så är det ju vanlig mat som de flesta gillar och med en bra bordplacering (det blir säkert bättre om ni tänker på vilka som passar ihop än att köra enligt 'regelboken') så blir det lika lättsamt som med buffé! Ni kan ju köra 3-rätters men göra maten själva om ni vill det. Då blir kanske mer "festligt" i din m2b's ögon?

Men om ni båda bara ääälskar buffé så ska ni ju ta det. Vi ska ha 3-rätters för det tycker vi känns mer som "bröllop" och mer festligt. Jag kan på sätt och vis förstå din m2b, det kanske känns mer festligt med catering. Varken jag eller m2b skulle någonsin vilja göra maten själva. Vi skulle säkert klara av det, men vi vill helt enkelt inte. För vår del skulle "slitet" med maten förta glädjen, men det är vi...det är inte säkert att det skulle bli så för er! Och vi har ekonomi till att "slippa" laga maten själva och för att "slippa" göra egna inbjudningar etc. Vi är inte så "pyssliga"

Men nä, TS. ordet "snål" tycker jag inte passar in på dig. Inte alls. Var och en prioriterar på olika sätt. Är det så att ni kan bjuda fler gäster om ni gör maten själva? Fundera på hur viktigt det är att dessa gäster kommer i så fall. Men som sagt alla brudpar är olika.

• Amor in aeternum
    prinsessanogrodan skrev 2010-10-14 15:47:19 följande:
    Ja, du det finns fördelar med båda alternativen. Har ni råd med catering? Är de något annat som får stryka på foten om ni tar catering, något som är viktigt får er båda eller någon av er? Finns det tid till att laga maten själva? OM ni är duktiga på att laga mat så kan det ju vara ett sätt att skära i kostnaderna. Har ni tid och ork att göra allt själva? Fungerar det rent praktiskt? Har ni ett stort kök att göra allt i? Finns det frys och kyl att förvara allt i? Hur ska ni transportera all mat till ev festlokal? Finns det plats i kyl och ev frys där? Finns det folk som kan hjälpa er med matlagning och servering? Folk som inte bara ställer upp för att dom känner att dom "måste" menar jag? Man kan ju tycka att 3-rätters middag kanske är mer festligt och mer högtidligt....det måste absolut INTE bli en stel tillställning bara för att man har 3-rätters. Serverar ni vanlig mat som tex fläskfilé och någon potatis till som varmrätt så är det ju vanlig mat som de flesta gillar och med en bra bordplacering (det blir säkert bättre om ni tänker på vilka som passar ihop än att köra enligt 'regelboken') så blir det lika lättsamt som med buffé! Ni kan ju köra 3-rätters men göra maten själva om ni vill det. Då blir kanske mer "festligt" i din m2b's ögon? Men om ni båda bara ääälskar buffé så ska ni ju ta det. Vi ska ha 3-rätters för det tycker vi känns mer som "bröllop" och mer festligt. Jag kan på sätt och vis förstå din m2b, det kanske känns mer festligt med catering. Varken jag eller m2b skulle någonsin vilja göra maten själva. Vi skulle säkert klara av det, men vi vill helt enkelt inte. För vår del skulle "slitet" med maten förta glädjen, men det är vi...det är inte säkert att det skulle bli så för er! Och vi har ekonomi till att "slippa" laga maten själva och för att "slippa" göra egna inbjudningar etc. Vi är inte så "pyssliga" Men nä, TS. ordet "snål" tycker jag inte passar in på dig. Inte alls. Var och en prioriterar på olika sätt. Är det så att ni kan bjuda fler gäster om ni gör maten själva? Fundera på hur viktigt det är att dessa gäster kommer i så fall. Men som sagt alla brudpar är olika.  
    Nä jag känner egentligen så här.. om vi ska ha catering och om vi vill ha mer än 50 gäster så ja, då får det väl kosta då :) Men hur mycket kan det kosta för 50 pers? Sen så är ju alltid allting en prioriteringsfråga.

Vi hade kunnat spara runt 10.000 i månaden om det skulle vara så och då få ihop över 200.000 tills bröllopet om två år.. men är det verkligen värt det? Jag vet att jag skulle må super dåligt om jag hade lagt ut 20.000 på klänningen och 20.000 på ringar. Det känns som slöseri..

jag vet att det är fel forum och tråf men då hade jag hellre gett pengarna till någon behövande eller till WWF eller nått. Tyvärr så har jag välsignats med förmågan att få extremt dåligt samvete varje gång jag köper någonting till mig själv eller något som är dyrt. Jag växte upp väldigt fattigt och det kanske spelar in, jag vet inte..*suck*

• prinsessanogrodan

Men nu hänger jag inte med riktigt....bara för att ni tar catering och kanske 3-rätters...MÅSTE ni lägga 20000 på klänning och 20000 på ringar för det? Är jag trög nu? Måste ni ha mer än 50 gäster för att ha catering? Jag är hemma med förkylning så hjärnan är lite trög nu men jag hänger inte med riktigt....Vi ska ha 3-rätters och vi kommer bli högst 30 personer inklusive mig och m2b. Min klänning köpte jag på rean för 4000 kr och ringarna, ja min förlovningsring kostade 6000 kr och vigselringen kommer kosta ca 8000 kr tror jag.

Man måste ju inte ha massor av gäster och lägga ner typ 20000 kr på klänning bara för att man tar catering och kanske 3-rätters.

Jag vet inte om det stämmer nu...men jag får en känsla av att du på nåt sätt bara ser att catering etc måste betyda stort bröllop i betydelsen många gäster,dyr klänning, dyr ring, dyr lokal och att "allt" då "måste" vara dyrt....Och att laga egen mat "måste" det betyda "billig" klänning och att "allt" då ska vara budgetvarianten?

• Alorna

Jag är helt för buffé, finns inget tristare än att gå på fest och inte få välja vad man vill äta. Dessutom brukar rätterna vara "små portioner"
    Var på en fest dör det serverades hjort som varmrätt och det äter inte jag, vilket resulterade i att jag fick gå hungrig hela kvällen :(

• prinsessanogrodan
    Alorna skrev 2010-10-14 16:23:56 följande:
    Jag är helt för buffé, finns inget tristare än att gå på fest och inte få välja vad man vill äta. Dessutom brukar rätterna vara "små portioner"Var på en fest dör det serverades hjort som varmrätt och det äter inte jag, vilket resulterade i att jag fick gå hungrig hela kvällen :(
    Fast 3-rätters behöver inte betyda att portionerna är små...Då är det nog det jag kallar"avancerad fiiin mat" du fått.....sånt som serveras på lyxkrogarna, typ en hög på tallriken med 2 "grässtrån" i kors och 3 pyttesmå prickar med sås till...3-rätters behöver definitivt INTE betyda sån mat som ingen vet vad det är eller hur man ska äta det eller med vilka bestick..Och är det 3 rätter (med normalstora portioner) så tycker man oftast om någon av rätterna, speciellt om det är vanlig mat som de allra flesta gillar som serveras..och då blir man väl oftast mätt också?

Nu kanske ni tycker att det är "svennigt" eller "för vanligt" och inte "tillräckligt annorlunda" men vi ska ha typ toast skagen till förrätt, fläskfilé och potatiskaka till varmrätt och hallonpaj till efterrätt. Inget som jag tycker är konstig mat på nåt sätt och jag tror(inbillar mig?) att de allra flesta faktiskt äter detta? Om man inte är vegetarian, muslim,allergisk eller liknande....Ingen av våra gäster faller i dessa kategorier så jag kan inte se att det ska bli några problem,faktiskt inte.

• prinsessanogrodan

TS? Är du kvar?

• Alorna

prinsessanogrodan skrev 2010-10-14 16:36:26 följande:
    Fast 3-rätters behöver inte betyda att portionerna är små...Då är det nog det jag kallar"avancerad fiiin mat" du fått.....sånt som serveras på lyxkrogarna, typ en hög på tallriken med 2 "grässtrån" i kors och 3 pyttesmå prickar med sås till...3-rätters behöver definitivt INTE betyda sån mat som ingen vet vad det är eller hur man ska äta det eller med vilka bestick..Och är det 3 rätter (med normalstora portioner) så tycker man oftast om någon av rätterna, speciellt om det är vanlig mat som de allra flesta gillar som serveras..och då blir man väl oftast mätt också? Nu kanske ni tycker att det är "svennigt" eller "för vanligt" och inte "tillräckligt annorlunda" men vi ska ha typ toast skagen till förrätt, fläskfilé och potatiskaka till varmrätt och hallonpaj till efterrätt. Inget som jag tycker är konstig mat på nåt sätt och jag tror(inbillar mig?) att de allra flesta faktiskt äter detta? Om man inte är vegetarian, muslim,allergisk eller liknande....Ingen av våra gäster faller i dessa kategorier så jag kan inte se att det ska bli några problem,faktiskt inte.  

Er meny är jätte bra :) Det är dom menyer som innehåller vildsvin, hjort eller liknande som iaf jag har väldigt svårt för.

• Piiiip

Hm... jag resonerar som så att har ni råd med det så låt någon annan laga maten (jag tror att ni kommer ha fullt upp ändå).

Fokusera istället på tre-rätters eller buffé och här tycker jag att ni ska fundera på följande frågor:

* vilken typ av fest vill vi ha
    * vilken typ av gäster har vi

Om ni vill ha en mer traditionell bröllopsfest .t.ex. med tal och mer styrt av en toastmaster kan det vara en fördel med tre-rätters (ingen går och tar mat från bufféen medan tal pågår t.ex.).

Om ni vill ha det enklare och mer avslappnat kanske buffé är bättre.

Om ni bara ska ha vuxna gäster och de flesta kan äta allt av det ni vill servera så kanske tre-rätters är enklare och känns mer festligt.

Men har ni vänner med olika bakgrund, olika åldrar, religion, matvanor, allergier/intoleranser och barn med på festen så kanske det är bättre med buffé där det finns saker för alla smaker och t.ex. märka upp när saker är hallal eller laktosfritt.

• Amor in aeternum
    prinsessanogrodan skrev 2010-10-14 16:19:07 följande:
    Men nu hänger jag inte med riktigt....bara för att ni tar catering och kanske 3-rätters...MÅSTE ni lägga 20000 på klänning och 20000 på ringar för det? Är jag trög nu? Måste ni ha mer än 50 gäster för att ha catering? Jag är hemma med förkylning så hjärnan är lite trög nu men jag hänger inte med riktigt....Vi ska ha 3-rätters och vi kommer bli högst 30 personer inklusive mig och m2b. Min klänning köpte jag på rean för 4000 kr och ringarna, ja min förlovningsring kostade 6000 kr och vigselringen kommer kosta ca 8000 kr tror jag. Man måste ju inte ha massor av gäster och lägga ner typ 20000 kr på klänning bara för att man tar catering och kanske 3-rätters. Jag vet inte om det stämmer nu...men jag får en känsla av att du på nåt sätt bara ser att catering etc måste betyda stort bröllop i betydelsen många gäster,dyr klänning, dyr ring, dyr lokal och att "allt" då "måste" vara dyrt....Och att laga egen mat "måste" det betyda "billig" klänning och att "allt" då ska vara budgetvarianten?
    Nej det var inte så jag menade, det inlägget var lite OT det vet jag. :) Jag menade som så här:

Om jag lägger ut för mycket pengar på lyxiga grejer så vet jag att någonstans i bakhuvudet så skulle jag få extremt dåligt samvete för att jag vet att de pengarna jag lägger ut på lyxen skulle andra människor som inte har det lika gott ställt kunna använda sig av.

Jag är bara sån som person på både gott och ont. m2b tycker att jag är löjlig som får dåligt samvete för att vi har det bättre ställt än min mor som exempel.. Jag vill inte försöka vara någon jag inte är och jag tror och nästan vet att om vi hade hyrt in serveringspersonal så hade jag hjälpt dem att plocka undan enbart för att jag inte vill att de ska tycka att jag är lat. Konstigt, men sant. :)

• prinsessanogrodan
    Amor in aeternum skrev 2010-10-14 17:44:36 följande:
    Nej det var inte så jag menade, det inlägget var lite OT det vet jag. :) Jag menade som så här: Om jag lägger ut för mycket pengar på lyxiga grejer så vet jag att någonstans i bakhuvudet så skulle jag få extremt dåligt samvete för att jag vet att de pengarna jag lägger ut på lyxen skulle andra människor som inte har det lika gott ställt kunna använda sig av. Jag är bara sån som person på både gott och ont. m2b tycker att jag är löjlig som får dåligt samvete för att vi har det bättre ställt än min mor som exempel.. Jag vill inte försöka vara någon jag inte är och jag tror och nästan vet att om vi hade hyrt in serveringspersonal så hade jag hjälpt dem att plocka undan enbart för att jag inte vill att de ska tycka att jag är lat. Konstigt, men sant. :)
    Jag kan förstå tänkandet med dåligt samvete och även det där med serveringspersonalen.Så kan jag också tänka! Men då blir det väl "samma resultat" oavsett buffé eller 3-rätters...om ni tar catering alltså...Oavsett 3-rätters eller buffé så skulle du få dåligt samvete för kostnaden...är det så? Men om ni tar catering och så lägger ni mindre på klänning,skor, ring etc...känns det bättre då?

Jag vet inte om jag uppfattar det rätt, men är det nånstans så att du har en känsla av att du "inte är värd" att "lyxa" med catering och lägga ner pengar på en fest för du är nånstans kvar i hur ni hade det när du var liten? Som en känsla av du fortfarande är fattig och om ni lyxar till det så skulle du känna att det inte är "du" för "du" är inte "en sån person" som har dom pengarna? Skulle du känna att det inte är "du", för att du nånstans känner att du inte hör hemma där du är idag rent ekonomiskt? Nu leker jag psykolog, jag vet, men om det här är något hindrar dig (er) i planerandet så kanske det är värt att tänka på och försöka komma till ro i?

Har du känt att du inte hör hemma,rent socio-ekonomiskt, där ni är nu? Som att du gjort någon typ av klassresa kanske? Om din mor inte har den ekonomin ni har, skulle hon inte trots det, säga till dig att du ska unna dig catering om ni båda vill ha det? Tror du inte att din mor skulle säga till dig att hon inte får det bättre för att du håller igen? Hon får det väl inte bättre för att du "slavar"med att laga all mat själv? Jag VET att det är svårt när känslorna kommer och att det inte är sådär "logiskt" med känslor men ändå, om det DETTA som gör att du ska laga maten själv....så NÄ, då ska bli catering tycker jag.

Hur är det med allt annat runt bröllopet? Blir det samma tankar och känslor runt det när ni köper saker och planerar budget? Vem är det som har koll på ekonomin hemma, är det båda eller en av er? Jag vet inte om det fungerar för dig, men när jag får samma känslor som du så blir jag lugnare av att titta på saldot på kontona. Jag räknar på vissa saker, typ "Vad händer om jag och m2b blir arbetslösa/sjukskrivna?" " Vad händer om vi har vårt bröllop och efter det blir vi båda sjuka eller arbetslösa?" " Hur mycket är det kvar på kontona om vi åker till Sri Lanka och gifter oss efter det och sedan blir vi arbetslösa och sedan går bilen sönder?" Kanske löjliga grejer att räkna på men jag blir lugnara av det och kan andas och tänka..."Vi KLARAR det".

Kan det fungera för dig tror du?

• På rosa moln

Det finns ju även fler alternativ som ni kan överväga än de två som ni har varit inne på. Vi tänker exempelvis köpa in all mat på egen hand (dels för att vi vill ha så mycket som möjligt ekologiskt och dels eftersom vi hoppas att det på detta sätt blir billigare än genom att handla genom någon annan) och sedan annonsera efter restaurangskoleelever som har lust att laga till maten och servera den så att vi själva enbart kan luta oss tillbaka på dagen D och njuta :)

• Sara och Micke 2010

Som nygift säger jag bara..... kör på catering och trerätters! Du kommer att ha SÅ mycket att tänka på innan dagen så det sista Du vill göra är att stå och laga mat till alla personer.

Jag var på ett bröllop för ett tag sedan med buffé. Maten var supergod men det kändes inte så "lyxigt" utan som "skolbespisningskänsla". Köa med en tallrik, gå och sätta sig, hämta om. Det finns en logistisk aspekt av det också och det är att det springs mycket vilket är trist då det hålls tal och att man inte vet riktigt när själva buffén är över. Det skapar lite förvirring. Det här med att trerätters inte är så mycket mat och att man har mer att välja på när det är buffé. Det beror väl på vilken mat man väljer!!!!!  Sen så är det faktiskt så att ALLA kan inte gilla allt. Man kan inte tillfredställa alla gästers smaker för då skulle inte någon kunna ha bröllop. Ni väljer det Ni tycker om... det är ER dag!

Har Ni ekonomisk möjlighet så hyr in så många tjänster Ni bara kan, det är värt varenda krona! Du kommer att förstå vad jag menar..... :D

LYCKA TILL!

• Vinter10

Amor in aeternum skrev 2010-10-14 17:44:36 följande:
    Nej det var inte så jag menade, det inlägget var lite OT det vet jag. :) Jag menade som så här: Om jag lägger ut för mycket pengar på lyxiga grejer så vet jag att någonstans i bakhuvudet så skulle jag få extremt dåligt samvete för att jag vet att de pengarna jag lägger ut på lyxen skulle andra människor som inte har det lika gott ställt kunna använda sig av. Jag är bara sån som person på både gott och ont. m2b tycker att jag är löjlig som får dåligt samvete för att vi har det bättre ställt än min mor som exempel.. Jag vill inte försöka vara någon jag inte är och jag tror och nästan vet att om vi hade hyrt in serveringspersonal så hade jag hjälpt dem att plocka undan enbart för att jag inte vill att de ska tycka att jag är lat. Konstigt, men sant. :)

Jag förstår hur du menar. Men tänk så här: Genom att ni väljer att ta mat genom catering hjälper ni en annan familj att försörja sig. De som jobbar med serveringen får betalt utav det ni betalar och kan på så sätt få sitt hushåll att gå ihop. I Sverige har vi tack och lov rätt schyssta löner, även om det klart är fysiskt krävande att vara servitör så är det inte direkt slavar som går och plockar efter "rika" människor.

Ett tips är att välja en buffé från ICA eller liknande. Brukar vara bra mat och fint upplagt men till bra priser. Väljer ni buffé krävs också färre personal som fixar eftersom inget behöver serveras, bara hållas iordning på buffébordet. Drycker kan ju stå på borden. Det behöver inte bli billigare att laga själva alla gånger heller.

Sen är det ju tidsaspekten. Beroende på hur många gäster ni skall ha förstås, men det tar en himla massa tid att laga maten själva. Någon måste ändå se till att den är varm, ställa fram och fixa och dona på er dag. DU kommer inte kunna göra detta, som brud kommer gästerna inte låta dig. Så oavsett om ni betalar ett "proffs" eller ber om hjälp av någon ni känner så kommer ni behöva folk som hjälper till.

• themandys

Det kan nog vara en bra idé att anlita catering såvida ni inte har flera personer som hjälper er med matlagning och allt. De sista dagarna innan bröllopet kommer ni ha så mycket annat att fokusera på att en massa matlagning kan bli svår att hinna med.

Men är det så att ni faktiskt får hjälp med matlagningen kan ni säkert hitta några ungdomar i bekantskapskretsen som kan servera på bröllopet ;) Lycka till!

• prinsessanogrodan
    Sara och Micke 2010 skrev 2010-10-15 09:45:44 följande:
    Som nygift säger jag bara..... kör på catering och trerätters! Du kommer att ha SÅ mycket att tänka på innan dagen så det sista Du vill göra är att stå och laga mat till alla personer. Jag var på ett bröllop för ett tag sedan med buffé. Maten var supergod men det kändes inte så "lyxigt" utan som "skolbespisningskänsla". Köa med en tallrik, gå och sätta sig, hämta om. Det finns en logistisk aspekt av det också och det är att det springs mycket vilket är trist då det hålls tal och att man inte vet riktigt när själva buffén är över. Det skapar lite förvirring. Det här med att trerätters inte är så mycket mat och att man har mer att välja på när det är buffé. Det beror väl på vilken mat man väljer!!!!!  Sen så är det faktiskt så att ALLA kan inte gilla allt. Man kan inte tillfredställa alla gästers smaker för då skulle inte någon kunna ha bröllop. Ni väljer det Ni tycker om... det är ER dag!Har Ni ekonomisk möjlighet så hyr in så många tjänster Ni bara kan, det är värt varenda krona! Du kommer att förstå vad jag menar..... :DLYCKA TILL!
    Håller med varenda ord! WORD!
  • Ida F

Innan ni bestämmer om ni har råd eller inte så kan ni ju be in offerter från olika cateringfrimor. Det kan variera i priser och vad som ingår (personal, dukning mm) Jag håller med din sambo! Att en dag få fokusera på varandra och gästerne och inte behöva oroa sig för att maten ska vara varm. Håller med Sara och Micke - hyr in de tjänster ni har råd med. Vi har lejt bort i princip allt. För en gångs skull ska fixaren bli fixad - jag älskar att serva andra och se till att folk har det bra men nu är det min och min BM:s tur!! Å det ska bli sååå skönt!

• Sörön10

jag valde att låta nån annan (läs: restaurang) laga maten! Ångrar inte en sekund! Vi hade fullt upp med annat de sista veckorna/dagarna innan bröllopet! 

Vi hade dock tur och fick göra tårtor själva. Vi hittade ingen annan vi ville ha, och restaurangen kunde bara göra gräddtårtor! De var dock frysbara och våra mammor fixade dem! 

Kan tillägga att min ring kostade 9tkr och min klänning 2tkr. Så man måste inte ha dyrt dyrt av de andra bara för att man väljer att låta nån annan laga maten! 

Lycka till med vad ni än väljer! Har ni råd rekommenderar jag att leja bort!

Svar på tråden Vi kommer inte överens!