• mojikanan

    Inbudan utan barn!

    Ja ska börja skissa lite på våran bröllops inbjudan
    och vi har valt att  ha ett barnfritt bröllop!!

    Någon annan som haft ett sådant
    och hur skrev ni in det snyggt i inbjudan!


    Känns lite tråkigt att skriva 
    - Barnen får stanna hemma.. 

  • Svar på tråden Inbudan utan barn!
  • Sebastiána
    Fenixx skrev 2010-10-19 18:02:19 följande:
    kommer inte ihåg exakt hur vi skrev...men var nåt sånthär "vi önskar dela våran bröllopsdag med våra vuxna vänner, ammande barn är såklart välkomna" och folk respekterade det bra och tyckte det var bra att vi skrev rakt ut hur vi ville ha det.
    Det där tycker jag låter jättebra! Varför skulle någon bli sur för det?
  • Loppansson

     


    4Juni2011 skrev 2010-10-20 08:44:44 följande:
      Skönt att höra...Men de inbjudningar ni fått tidigare har det stått att det bara är vuxna eller har det räckt med enbart de vuxnasnamn på inbjudningarna? Känns som att det blir så mycket text på inbudningskorten...Kommer ni skriva så på allas inbjudningar eller enbart till de som har barn?

    På de flesta av inbjudningarna vi fått har det stått klart och tydligt att barn inte är välkomna , i andra fall så har det förmodligen tagits förgivet att det är en fest utan barn. det blir inte så mkt mer text , bara en rad extra, och hellre en rad extra för att inte behöva ha kompisar som inte kan slappna av och festa loss för att dersa barn är med. Vi vill ha ett dunder partaj ju!! :)

  • 4Juni2011

     


    Loppansson skrev 2010-10-20 08:53:36 följande:
      På de flesta av inbjudningarna vi fått har det stått klart och tydligt att barn inte är välkomna , i andra fall så har det förmodligen tagits förgivet att det är en fest utan barn. det blir inte så mkt mer text , bara en rad extra, och hellre en rad extra för att inte behöva ha kompisar som inte kan slappna av och festa loss för att dersa barn är med. Vi vill ha ett dunder partaj ju!! :)

    Nej det förstås, men kommer ni skriva det på allas inbjudningar eller bara till de som har barn?

    Jo det är ju lika mycket för deras skull som för en egens skull vi valt att ha barnfritt...
    Vi har som tur e bara 2 syskonbarn som kommer va 1½ år och de hade ändåså tänkt att lämna bort dem och det e bara ett kompispar som har barn och de vill inte att deras barn ska va med fester där det förekommer alkohol en väldigt sund tanke tycker jag..

    De som jag tror kan bli strul med är min blivande mans kusiners barn för de har  med dem jämt, på nyårsfester, 30-årsfester  och de åker ju inte hemma tidgare med dem heller utan de är alltiod bland de sista kvar och jag tycker jättesynd om de barnen, man kan ju undra vilken syn de får på alkohol.. Sedan tycker inte jag att man ska behöva bjuda kusinbarn då de är ganska avlägsna och vi har en del kusiner tillsammans så först funderar vi ju på att inte bjuda alla kusiner men det blir så ändå..

  • pyrro

    Har inte orkat läsa hela tråden men säger bara VAR TYDLIG!! Vi hade barntillåtet på vårt bröllop, svägerskan hade det inte....bara det att ingen informerat oss om det så vi var dom ENDA som hade våra barn med på deras och vi ville igentligen inte ens ha det utan kände oss "tvingade" för att det skulle va så enligt bla svärmor:(

  • Loppansson

    vi kommer att skriva lika inbjudningar till alla oavsett om de har barn el ej.

  • min tur2010

    Vi skrev samma sak på alla inbjudningar typ " vi gillar barn men den här dagen väljer vi att fira i vuxnas sällskap"...! Checkade lite innan med barnföräldrarna att de kan få barnvakt, mest så att alla hade chansen att förbereda långt innan då datumet kanske är lite klurigt! Vår dotter som är fem ska vara med(till mina föräldrar ev svärföräldrar lämnar partajet) ev "lånar" vi in en kompis till henne, har inte löst det helt än,  men vår ettåriga son ska vi försöka lösa barnvakt till inte tokenkelt, ska jobba lite på våra grannar!

  • 1700tal

    Måste säga att jag tycker det här med/icke barn är SÅ knepigt. Jag blir så förvånad över alla här på forumet (inte bara denna tråd) som tycker det är en självklarhet att kunna välja bort barn. Nån skrev att denne aldrig varit på bröllop där barn varit tillåtna.

    Själv har jag aldrig varit på ett enda bröllop (eller nån annan stor släktfest heller) där man uteslutit barn och jag tror faktiskt, helt ärligt, att det skulle ta fyr i helsike bland våra långväga släktingar om vi sa att deras barn skulle stanna hemma! De flesta skulle inte kunna komma och barnen skulle bli jättebesvikna. Jag gick ju själv (som liten) på de pars bröllop vars barn jag nu isf inte vill ska komma när det äntligen blivit dags för mitt eget bröllop.

    Observera att det här INTE är en moralpredikan eller ans ett förespråkande av barn på bröllop (förstår absolut fördelarna med att inte ha med dem). Det är inte så jag menar.. Jag bara leker med tanken att göra likadant själv. Och den tanken känns väldigt läskig! Kok stryk väntar av mina äldre syskon som drogs med mig på alla tillställningar (och deras bröllop) när jag var en liten irriterande plutt..

    Men ni som nu undanber er barn på era bröllop - fick ni själva stanna hemma från bröllop tills ni var 15 eller 18? Bara nyfiken.

  • Ocean Bride

    När ett kompispar till oss gifte sig så var det "barnfritt" bröllop, men det kom många som ville titta i kyrkan och några hade med sig barn.
    Vi bad prästen att säga ngt om detta innan vigseln till gästerna, att om barnen får spring i benen eller börjar gråta, att föräldrarna ska gå ut med dem en stund..
    Kommer inte ihåg exakt vad prästen sa, men det respekterades.
    Så, be prästen att säga det på ett bra sätt för att få en lugn vigsel.

    Angående festen, de namn som finns på inbjudan är de som är välkomna på festen, eller om man skriver Familjen xxxx så innefattar det alla..

    Kompisparet till oss skrev; "laktos- och barnfritt" längst ner i hörnet på inbjudan =)

    Lycka till!

  • 4Juni2011

     


    1700tal skrev 2010-10-20 14:27:17 följande:
    Måste säga att jag tycker det här med/icke barn är SÅ knepigt. Jag blir så förvånad över alla här på forumet (inte bara denna tråd) som tycker det är en självklarhet att kunna välja bort barn. Nån skrev att denne aldrig varit på bröllop där barn varit tillåtna. Själv har jag aldrig varit på ett enda bröllop (eller nån annan stor släktfest heller) där man uteslutit barn och jag tror faktiskt, helt ärligt, att det skulle ta fyr i helsike bland våra långväga släktingar om vi sa att deras barn skulle stanna hemma! De flesta skulle inte kunna komma och barnen skulle bli jättebesvikna. Jag gick ju själv (som liten) på de pars bröllop vars barn jag nu isf inte vill ska komma när det äntligen blivit dags för mitt eget bröllop.Observera att det här INTE är en moralpredikan eller ans ett förespråkande av barn på bröllop (förstår absolut fördelarna med att inte ha med dem). Det är inte så jag menar.. Jag bara leker med tanken att göra likadant själv. Och den tanken känns väldigt läskig! Kok stryk väntar av mina äldre syskon som drogs med mig på alla tillställningar (och deras bröllop) när jag var en liten irriterande plutt.. Men ni som nu undanber er barn på era bröllop - fick ni själva stanna hemma från bröllop tills ni var 15 eller 18? Bara nyfiken.

    Jag är av den åsikten att barn och alkohol inte hör ihop och jag vill att våra gäster ska kunna slappna av och ha kul, alltså inte supa sig stenfulla och även att de som har barn kan va kvar hela festen utan att behöva tänka på barnen..
    Det är en av anledningar sen har jag varit på bröllop där barnen sprungit, skrikit och pratat i kyrkan/festen så att vi gäster missat nästan allt som sagts/sjungits på vigseln. Det senaste bröllopet jag var på så var det två pojkar som gav feedback under talets gång till talaren under varenda tal, detta var jättegulligt första gången men inte när varenda tal blev "förstört"..

    Ja jag och mina bröder var inte med när våra föräldrar var på släktingars/vänners bröllop, vi var hos mormor och morfar och blev bortskämda istället och det led inte vi av, tvärtom hade vi det nog bättre där än om vi varit med på bröllopet. ;)

  • Loppansson

    Jag var med på ett bröllop som barn då min faster gifte sig, det var ett nyktert bröllop ingen alkohol alltså. De andra bröllop som var då när jag var liten, var jag inte med på.  Det är väl olika från par till par hur de vill göra och hur de gör, men för oss är det självklart att det ska vara barnfritt. Och kan man inte skaffa barnvakt vilket jag personligen kan tycka är märkligt om man får en inbjudan långt innan så tycker jag att man bör kunna skaffa en. Men hård och krass som jag är, så kan man inte skaffa barnvakt så får man väl stanna hemma då, för på mitt bröllop vill jag inte ha barn... men vill man ha det så är det ju toppen! :)

Svar på tråden Inbudan utan barn!