*vinkar*
Frullan - Tack för dina ord om att ha nerverna i en påse i en kälke bakom sig. Nu står jag i ett helvete av helt andra orsaker (och i viss belysning oändligt tacksam för om du förstår hur jag menar?) men det är ju precis så det känns!
Tänker på dig och beklagar din sorg så innerligt.
Snorkis - Kloka ord, jag vet, jag ska. Jag jobbar hårt med den mer destruktiva delen av mig som bara vill vältra sig i skiten och lite grann med den mer bekväma delen av mig som vet vilket rackarns jobb det är att formatera maskinen.
Fast det sistnämnda är bara en dålig ursäkt (det första är nog faktiskt en kamp på liv och död...) jag har egentligen bara min bokdatabas (BookLabel2009) som jag inte är säker på hur jag ska göra med för att inte förlora den. Många böcker - ingen lust alls att regga om närmare 2000 titlar
Jag ska maila supporten och fråga när jag är lite säkrare på mitt beslut.
Nenne - Hoppas det slutar lukta bränt gummi hos er snart! Jag vet att Anticimex har mokafjånger som bort både röklukt ur gamla rökrum och lukten av bränd elektronik men det är ruggligt dyrt!
Tror på ättika/vinäger i små skålar, intervallvädring och tvätt av allehanda textiler. Är inte ett dugg avundsjuk...
När minimadame var pyttig (drygt 8 år sen alltså) så slog blixten ner i vår paraboltallrik...
Tur som tokiga hade vi - jag var på väg hem med liten i bilen, äldsta var nån annanstans, hundarna ute och O stod på andra sidan vägen vid brevlådan. Smällen var tillräcklig för att han skulle sätta sig plask på arslet och varenda litet hårstå på kroppen på honom stod på ända i ett par timmar!
Blixten brände parabolhuvudena, gick sedan igenom den nyköpta tv'n, dvd'n, videospelaren, och ljudanläggningen (och säkert nån mer teknisk pryttel) och det endå som brann ihop var videospelaren! Tv och allt annat klarade sig utan en skråma!
Däremot fick vi byta mer än 50 meter elkabel i huset dagen efter. O lånade nåt instrument på sitt dåvarande jobb och kunde mäta värmealstringen. De flesta elkablar värmde grönjävligt mycket! Är så tacksam att vi har ett gammalt timmerhus med utanpåliggande elkabel som är skapligt lättbytt. Dessutom var det nog vår smala lycka att kablarna låg utvändigt mot masonitskiva och inte direkt mot 150 år gammal stock drevad med mossa...
Det spexigaste var att styrdosan till vårt villalarm smälte! Inte helt okomplicerat att få hejd på vildsint tjutande både inomhus och utomhus när larmdosan tror att
a) samtliga kontaktpunkter är brutna i hela huset och i uthusen=inbrottslarm
b) det brinner = brandlarm
c) sladden till ladan är trasig = sabotagelarm
SAMTIDIGT!!!!!
Och eftersom all elektonik hade smält så gick det inte att inaktivera eländet heller...
Två av grannarna kom till undsättning utrustade med hörselkåpor och avbitare sen klättrade dom runt i nån timmes tid både inne och ute för att montera ner hela larmanläggningen
Eftersom vi tidigare hade haft påhälsning och fått djur stulna så var det en ganska massiv anläggning vi hade med flera tutlurar monterade på väggar och tak ute och dessutom välplacerade strålkastare som aktiverades om larmet gick och mycket effektivt lyste upp hela gården!
Sen kom Anticimex och sanerade den pikanta doften av bränd elektronik så vi kunde bo hemma igen...
Det var ett av de dyrare åskvädren vi provat, oftast brukar bara telefonen stryka med
Nä, nåt köksfixande blev det inte i dag.
Däremot är minimadames hela garderob städad, provad och utrensad så lite duktiga har vi varit iaf.
Sen sa mina händer upp bekantskapen med mig så jag avvaktar med väggtvätt till händerna inte klagar över att de har fått vika en massa kläder!
Nu vek minimadame en hel del själv (det är tydligen roligare att vika kläder än att behöva prova dom!) så vi fick faktiskt allt färdigt och det känns bra
Yngstas ponnyridning fick O rodda själv för jag ville inte utsätta mina händer för kallt ridhus också.
Ponnyn hon red idag hade fått nytt bett som var i snällaste laget så lilla spetan fick jobba hårt med urstark ponny och för en liten stund sen kom hon förbivimsande med tårar i ögonen för att det sved i armarna.
Mammas lilla skrutte har träningsvärk
Så nu är hon linimentad och ligger av någon outgrundlig anledning i MIN säng???
Var ska jag sova dåda??? Jag bara undrar! Som en liten märla bland alla hennes mjukdjur kanske...
*mumlar surt*