Hej tråden! När jag äntligen lyckats läsa ikapp 60 sidor har förstås ni alla loggat ut, men jag bidrar med lite kommentarer iallafall. Har jättemycket på jobbet (som vanligt), så att hänga här är inte att tänka på. Hemma är det full fart också, och jag vill ju hinna umgås en del med Piff & Puff också. Ikväll har maken kollat på handboll, så då kunde jag roa mig här. En del kvällar har vi annars den senaste tiden ägnat åt serien Band of Brothers, som vi fick på DVD i julklapp. Mycket bra, och rekommenderas om man är lite intresserad av andra världskriget.
FruLlan – jag kan bara säga precis som till Snorkis att jag också bdåe känt och känner mig avundsjuk på andras graviditeter, och då fick jag ju ändå behålla mina barn, så jag förstår att det är tufft för dig att träffa andra gravida. Jag tycker själv fortfarande, nästan tre år efteråt, att det är jobbigt med gravida lyckliga blivande mammor. All världens kramar till dig!
Hattis – åh vad kul med ett plus! Hoppas intensivt att det är av en bestående sort. Kram!
Muggles – intressant att höra lite mer om TTS, även om jag förstås önskar att ni aldrig hade behövt bekanta er med det. I allmänhet inom neonatalvård räknas man som ”mycket för tidigt född” om man föds före 28+0. Skönt att höra att allting är perfekt just nu; ni får försöka glädja er åt det och ta en dag i taget. Kram!
När det gäller för tidigt födda barn kan man inte automatiskt säga att det är sämre att vara född i v.25 än v. 27, för det beror så otroligt mycket på vad som händer. En kollega fick sin son 23+0 och han är hur frisk och fin som helst (7 år idag), medan det finns barn som föds i 28+0 som får hjärnskador och bestående men. Vi har ju fått en del problem, men de är ju av övergående art åtminstone. Flera av de barnen som vi var på neo samtidigt med föddes tidigare än Piff & Puff men har ändå inte fått matproblem, så det finns inga givna vägar. I Lund räddar de förresten aldrig barn före 23+0, för här tycker de att lungvävnaden är för dålig innan dess, för att barnet ska kunna få ett vettigt liv. Piff & Puff, som alltså är födda 27+0, kommer att ha tillräckligt bra lungkapacitet för att kunna jogga en mil, spela fotboll med kompisarna, osv, så även om de inte har förutsättningar att bli elitidrottare har de alla förutsättningar för att få ett normalt liv, vad gäller fysisk funktion.
Piggelin – skoj med alla bröllopsförberedelser! Efteråt får du berätta ”allt”. Vad omtänksamt av din syster och svåger att fixa en heldag för er.
BS – jösses, vilken svärfamilj du har!
Izzie – stort grattis till plusset! Hoppas att det kommit för att stanna den här gången.
Vänner – haha, vilken blöjstory från BB!
Snorkis – jösses, vilken korkad kvinna din kusins fru är! Kram!
Snigeln – du tror inte att ett jobb typ serviceingenjör skulle kunna passa din man? De serviceingenjörer som jobbar på samma företag som jag har en väldig blandning av praktiskt och teoretiskt arbete, så det känns som något som kanske skulle kunna passa din man. Han har ju uppenbarligen en ”teoretisk” ådra också, eftersom han tagit sig igenom en civilingenjörsutbildning.
Nenne – flyttplaner?!? Nu vaknade nyfikenheten!
September – skönt med ett tickande hjärta. En liten milstolpe åtminstone, även om det är lång väg kvar. Kram!
PB – härligt med bra team-träff!
Oupsie – kramar i mängd! Usch, vad tungt och jobbigt det låter med alla svarta tankar. Men du, men kan inte vara en dålig mamma innan ens barn fötts, och det ska mycket till för att man ska bedömas som det sen också. Hoppas att du kan skala av dig dina egna krav på dig själv, för inget blir ju heller gjort för att du anklagar dig själv. (Lätt att säga, svårt att göra – jag vet.)
Fru E – dina tårtor är både vackra och goda.