• Ore

Välkomna till Tivoli Empatia!

Snaily: Det kommer gå över, förr eller senare... Lillkillen hade en vakenperiod i början av natten under ganska många veckor. Då gjorde vi så att maken, som är kvällsmänniska, var uppe och hade hand om lillkillen. Jag ammade vid 20-tiden, och gick sedan och la mig. Sedan var nästa amning runt midnatt eller så, efter det sövde jag lillkillen och så sov han fram till 4-5 tiden. Och så småningom ännu längre...

I övrigt så är det mycket matning som håller barnet mätt på natten. Vi märkte också stor skillnad när vi hade lillkillen inlindad i filt, som fick följa med till sängen. Annars vaknade han ofelbart av temperaturskillnad jämfört med att sova i mammas eller pappas famn...

Julgardiner förresten, vad är det Jag har inga gardiner öht i vårt kök (vi har ju varit på väg att flytta ett tag ). Inte i extrarummet heller, och i sovrummet har vi bara rullgardin. I vardagsrummet finns dock gardiner. Som jag inte tagit ner för att tvätta någon gång... Men jag har dammsugit litet på dem ibland

Vad huslig jag låter, eller inte...?

I julförberedelser så bakade jag bröd igår. Bara hälften så mycket som jag tänkt dock, eftersom det var helt slut på grovt rågmjöl i affären... Gjorde även en sats med kola, som blev helt misslyckad. Ska prova Lappis recept istället, tror jag... Och om jag får tag på minimarschmallows (eller marschmallows över huvud taget...) vill jag även göra ett julgodis som var med i Buffétidningen.

• Ore

Klockarbol: Svårmorsfasoner kan man ju vara utan i alla lägen, men särskilt nu!!!

1up: Behåller nog gärna min symaskin Snyggt du pimpat vagnen på bilden du länkade till, förresten! Har skickat iväg en vänförfrågan till dig på FB... 

• Ore

För att kompensera för min bristliga huslighet så är jag mer än vanligt effektiv på jobbet, och har dessutom hunnit med litet husbyggerelaterat fix, och övrig tid så har jag och lillkillen lekt. Att högen på diskbänken nästan behöver tippskydd för att inte ramla ner, och att dammråttorna jagar runt bland leksakerna har jag försökt ignorera bäst jag kan... Och tröstar mig med att det jag hinner med blir bra gjort, i alla fall...

• Ore

bristliga? Försöker jag komma på nya ord, tro? Det var nog ett skrivfel mellan bristfälliga och bristande. Normalt sett tycker jag att jag klarar mig hyfsat på svenska

• Ore

Läser ikapp och måste genast skriva:

Grattis Snorkis (och Snorkismannen) till S kommande syskon. Håller tummar, tår och blygläppar för att allt går bra.

(Och skulle du mista detta fostret, vilket bara inte FÅR hända, så kommer jag stå mellan dig och den madrasserade väggen så att du får en kram istället för en dunk mot madrassen... Det kanske blir tillräckligt många trådisar där så att madrasser blir helt onödiga...?)

• Ore

Grattis till Pirr med familj, om Vickans snokande stämmer!

Skönt att höra att ni inte försökt bege er till Öland, BS. Tänkte på er när jag hörde om snökaoset!

Undrar hur det gick för Cicci, som också skulle åt det hållet...?

Oms: Grattis till stora tjejens bra betyg! Härligt utfall av allt det jobb som både du och hon lagt ner!!! Hoppas att det lugnar sig på skolfronten framöver

Porchez: Härligt att julen blev så bra! Tycker också att pannacotta är en jättegod efterrätt som är superlätt att ta med. Och blir jättesnygg att ha i höga (och lätt-transporterade glas). För övrigt så ska du inte känna dig som 'femte hjulet', du är säkert inbjuden för att de vill ha dig där och det blir lätt litet slentrian i 'vem som pratar med vem' om man är två par - alltså kan det där s.k. 'femte hjulet' göra allt mycket mer intressant

Snorkis: Det är så tragiskt men samtidigt så vackert, på något sätt, när du skriver om låten som din bror önskade i S namn, och om rosorna på graven...

Snaily: Vår lillkille hade några veckor då han skrek några timmar på kvällen... Utan att han hade kolik. Precis som för lilla Yngla så var det från kanske 21-tiden och bortemot midnatt. Vår tanke var att det gjorde litet ont i magen på något sätt, det är ju så mycket som ska starta igång där och det är nog inte helt lätt och smärtfritt... Det tråkiga var att denna tid alltid hamnade under makens kvällspass, då jag sov... Han var riktigt förtvivlad ett tag, och undrade om det var honom det var fel på, att lillkillen inte gillade honom. Så jag fick litet 'hitta på' att han hade en skrikperiod på dagen också. Vilket han hade också. Någon dag, i alla fall...

Hur som helst, det är förbaskat jobbigt när de skriker och man inte vet vad som är fel. KRAM!

• Ore

Porchez: Hoppas det går bra med ivf:en för din bror och hans fru! Kanske inte är så dumt att kontakta dem och fråga litet grann, visa att man bryr sig utan att vara för påflugen - typ... Alla reagerar ju så olika, en del vill hålla det helt hemligt och andra halvhemligt, och en del är väldigt öppna med det. Men har de sagt att de håller på med ivf, så är det ju inte helt hemligt längre så kanske vill de faktiskt prata om det?

• Ore

Klockarbol: Skönt att du fick hem dottern innan jul, uuuunderbart att bilskrället är utbytt och i dina skor hade jag också omöjliggjort surfande...

• Ore

Lappis: De sätter inte diagnosen kolik så tidigt, men hon verkar vara en liten skrikis, några timmars oavbrutet skrikande varje kväll...

• Ore

Bra present till din mamma, lappis!

Själv försöker jag lobba för chokladfondant till efterrätt vid vårt nyårsfirande, men det låter litet som att syster gärna vill fundera ut det själv, för hon lät inte helt såld på idén...

Pulsklocka är bra att ha. Jag skulle vilja ha en mindre pulsklocka dock, har eländigt smala handleder vilket innebär att den pulsklockan jag har täcker hela handledens bredd... Ser inte så snyggt ut. Men men, jag överlever

Jag fick en hushållsassistent och en kamera i julklapp. Eller ja, bilder av dem i alla fall. Maken vågar inte välja...

Någon som är bra på hushållsassistenter, och som kan ge tips?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!