• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • MSW

Porchez: jobbigt med ontet (oavsett anledning)!! Kram kram!! (---) klockarbol: härligt med makens jobb!! Heja heja!

• MSW

Pb: då är det ännu hårdare tumhållningen till torsdag som gäller!

• Fru E

PB-haha jag är mästare på att vara negativ antar att det är en försvarsmekanism för att ställa in sig på det värsta. Och talar vi om tålamod så har jag inget sådant heller . Visst är det tidigt än och mycket kan hända men jag stressar upp mig med att alla (inte NI ) hit och dit säger att man ska känna saker som molvärk (ehhhh ja hur bedömer man det ), det skadra i äggstockarna eller sticka och man ska känna si och så för att lyckas. Förnuftet säger att jag inte kan känna något såhär tidigt och inte heller behöver känna något speciellt alls men men den som lever får se.

Vet inte vem som frågade angående min mormor men hon var 94 år gammal, bodde hemma hela tiden och fick för några veckor sedan en liten liten stroke och sedan dess har hon blivit svagare. Så det var väl väntat men jag hade hoppats hinna upp och besöka henne innan. Blir kanske lite extra känsligt eftersom det varit tryggt att ha mormor kvar som en liten länk till min mamma som gick bort, ville på något sätt visa henne att mamma lever kvar genom mina barn med men det ser hon kanske ovanifrån.

Snaily-vilken fin mage om jag nu ska plåga mig själv lite till men visst kände du inte så många symtom

• snaily

EA
    Tack!
    Hoppas verkligen din mormor ser på där uppifrån!
    Symptom hade jag inga så tidigt som du är nu - jag var faktiskt sjuk och sängliggande med feber kring de dagarna. Sen tyckte jag att jag fick lite lite molvärk (sorry! ) någon dag innan jag testade (testade exakt 14 dgr efter ÄP). Och det lilla lilla ömma i brösten som jag hade försvann inte. Men det kan ju lika gärna varit orsakat av prog.vaggisarna!

PB
    Maxdos Menopur ska väl för sjutton kunna sätta fart på de förbaskade folliklarna! *svär och hotar lite*

• snaily

Klockarbol
    Grattis till makens vikariat!

• fru AM

Fru E: när har du BIM/testardag? Om jag skulle ha gått på tidiga symptom så skulle jag ha missat  alla mina graviditeter. Visst, jag hade någon nidblödning med Livia och lite molvärk med L & H (men det misstar man ju för snart-mens-värk). Faktum är att innan man har testat - dvs innan två tre veckor efter befruktningen har gått så är det ju vanligt med inga eller "försvinnande svaga" symptom. 

• snaily

Håller på med projekt ordna hundvakt inför Ynglets ankomst, svårt projekt när man inte kan ange datum... Mailat några men inte fått några säkra svar.

Ingen trådis som vill ta tjänstledigt och komma upp och bo här hela november och december som stand by-hundvakt? Inte??! Kan locka med att det öppnar några pister redan nu till helgen...

Nej, allvarligt talat så är det ett väldigt stressmoment för mig, vill ju vara säker på att vår Korv har nånstans att ta vägen, och att det är ett ställe där han blir väl omhändertagen. Skulle vara såå skönt om det blev ordnat så kunde jag kanske börja fokusera på annat. Typ förlossning.

• Snorkfröken77

PB - *kraaaaaaaaaaaaaaaaaaam* Jag tror de kommer på slutet dina ägg, det är jag helt övertygad om! Och självklart håller jag alla tummar och tår för att just det där ägget som vi väntat på ska bildas den här gången.

Koko - *kram tillbaks*  Vad trevligt att se dig i tråden igen, har saknat dig! Hur är det med familjen och kissen? (för visst har ni bara en nu?)

September - Grattis till glad gubbe! Då är det bara att ta ett nacksving på maken och släpa honom till bingen då

Porchez - Trist med värk, tror som många andra här att det är stressrelaterat, prova och ligg med vetekudde 20 min varje kväll och se om det hjälper nåt?
    Om du skulle hitta de där snygga strumpbyxorna någonstans i närheten av oss så får du gärna berätta var!

Klockarbol - Grattis till makens jobb! Så skönt med extrapengar så här innan jul!

EA - Jag hade ju inga symptom alls när jag blev gravid med S. Lite molvärk som kom och gick när mensen skulle komma. Men jag trodde absolut inte jag var gravid. Så ge inte upp hoppet än. *kram*

Idag har jag jobbat 75% och det gick fint, tror och hoppas det kommer gå bra att gå upp till fulltid nästa vecka.

Sigrid "fyller" 3 månader på onsdag, den 27:e ♥

Jag har tänkt att beställa ett sånt här halsband (Mammas hjärta) med hennes handavtryck.
    http://www.lifestone.com/sv/produkter/fargtryck.html
    Kanske kan vara ett tips även för er andra?

• Oms

Nu ska jag berätta lite kort om Mathilda - min yngsta solstråle

Mathilda fyller 3 år imorn om en månad och hennes ålder är en underbar ålder.  så levnadsglad, äventyrlig fantasirik och lättförståerlig!

Hon vaknar varje morgon mellan 06-07 och är alltid på bra humör, hon sjunger o dansar på vägen till toaletten för att kissa och skölja ansiktet med lite vatten. hon kan vara lite knepig att få på kläder ibland, speciellt de dagar hon har bestämt sig för att ta det lugnt men då säger hon det "ta det lugnt pappa, vi kan gå sen till dagis, SEN vi göra det pappa" och så sätter hon sig tillbakalutad mot en kudde på soffan med armarna under hudvudet och drar över sig pläden. sen vill hon ha håret fixat, hon går och hämtar kam o hårsnoddar så att hon blir fin, hon kan sitta i timmar och ha mig fixa hennes hår vilket är tur då hon har afro och det tar tid med sånt hår.

hon pratar mkt nu och framförallt sjunger sånger och gör ramsor med rörelser. Det är fågeldansen, tre små apor, huvud-axlar-knä-tå och diverse andra sånger blandat med Eric Saades "Manboy" och Justin Biebers "Baby"

En typisk mening om hennes lilla bebisdocka är som följer "mamma han kanske e rädd, eller kanske trött eller kanske liiiten mamma, han kanske e de mamma, visst? jag måste bära honom" svarar man då att "ja han kanske e lite trött" får man till svar "Jaa, absolut det e så mamma, jag VEET det han e jääättetrött"

hon blir jätteglad när det kommer någon för att hälsa på och hon älskar att åka bil (lustigt med tanke på hur åksjuk hon varit) , just nu äääälskar hon allt, tror att det ordet är liak vanligt förekommande som ordet kanske.

hon leker med alla i sin dagisgrupp och för henne spelar det ingen roll om henes föknar är där eller ej, alla går liak bra. och varje dag när det är dagis vaknar hon och söger DAGIIIIS jippi! och lika glad som hon är över att få gå dit, lika glad blir hon när hon blir hämtad.

hon tycker om att "Nosa på blommorna" - ja det är så hon säger och att rädda maskarna när det regnar så det kan ta vääääldigt lång tid till att gå ngnstans nu när hon är så stor att hon inte har ngn vagn längre, hon läääängtar efter snön och att få flyga flygplanet till stranden.

hon är Mathilda, en mkt positiv tjej fylld med så otroligt mkt glädje, hon får mig att le mängder av gånger varje dag - bästa medicinen en stressig vecka är att finna tid till att umgås med henne....

• Oms

jag bara kastade in mitt inlägg utan att han läst på vad ni pratade om hoppas att det int kom olägligt?

iaf har lyckats uppfatta att

Klockarbol - grattis till makens vik! härligt!

PB - skickar en stooor kram och hoppas att äggen skärper till sig!!

Porchez - tror på kombination virus + stress du vet väl att man är som mest utsatt för allehanda sjukdomar när man stressat massor och dethar du gjort iom turerna på ditt jobb!

EA - beklagar sorgen m mormor, förstår precis vad du menar med länken till mamma - usch vad jobbigt det är när ngn som alltid funnits där går bort... och det här med gravidsymptom - med första tjejen var det första tecknet att jag inte gillade kaffedoften längre - det var det som avslöjade mig hos mamma, jag bodde ju fortfarande hemma då så hon fattade driekt och tänkte herregud hru ska detta gå.  men jag var i v.6 då minns jag. med Mathilda märkte jag av illamående i v.5/6  och sen påföljande trötthet men ingen värk här o där i början, brösten blev nog ömma i v.8,9 sådär med minstignen och inte alls med stora tjejen så det är sååå individuellt!

Snorkis - kram till dig! vad "kul" att höra att det nu fungerar bra med 75% men lova att du känner efter, känns det inte bra så pusha dig inte utan lyssna av kroppen. Man får ta steg tillbaka ibland så länge man bara har en vision om att man ska framåt ngngång

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!