Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Välkomna till Tivoli Empatia!

Heja Piggelin - hoppas på bebis inom 24 h då! Och hoppas ni slipper magsjukan! In med några vitpepparkorn också - ska ju hjälpa säger de.

kängu - vi gjorde tarte tatin med färdig smördeg och i teflonstekpanna från ICA (handtaget tålde ugnsvärme). Blev fint det med.

Muggles - jag kände mig och var större med lilleman helt klart. Byxor som var kanonsköna sista dagarna med Mindre, blev ratade sista månaden med lilleman.

Nu - kvällsfika, läsa på inför nattens övningar (eller förhoppningsvis brist på) och sova sött!

• Liten med Mindre

Piggelin - GRATTIS! Tror inte jag hunnit säga det. Lite offline ett par dagar! Skönt att det kändes bättre, trots större bebis. Vi har en lillebror o lilleman här hemma med, fast han har fått ett namn.

Måste vara nyfiken o fråga varför man har matolja i kladdkaka? Allergi? Tycker annars smörsmak är lite av grejen med kakor. Men, ska oljan i så kvittar det nog vilken neutral olja ni har, dvs inte kallpressad rapsolja.

Dockhus - pappa byggde visst både mitt o syrrans. Finns kvar på vinden hos dem och kommer väl fram om något år kan jag tänka mig.

Vad gäller oss så går det framåt med sömnen. För den intresserade statistikern:
    natt 1: vaken 2x30 min
    natt2: vaken 1x90 min
    natt 3: vaken 35 min, somnade med enbart ramsa
    natt 4: vaken ledsen 10 min (bara ramsa), 20 min tumsnuttning.
    natt 5: vaknade 6.20
    natt 6-7: vaknade 6.50.

Trodde aldrig jag skulle ta mig igenom det själv, men nu hoppas jag det värsta är över. (Boken rekommenderade att man förde logg - därav tiderna). Nu äter lilleman mycket bättre igen, och det finns i alla fall lite mjölk kvar på morgonen när den inte äts upp under natten.

Så, dags att skjutsa in karrén i ugnen o hämta Mindre. Tänk när man inte är ledig på dagarna och måste stressa med maten. Huga!

• Liten med Mindre

Tinga- TREVLIG RESA! Underbart med helg utan barn, i alla fall när man sen får komma hem till dem. Hoppas ni får det kalas och njuter.

PB - det låter riktigt mysigt det där med ny panna. Det finns ju många saker man får mer lust till när det är varmt i huset.

Ost o vin - ja det hade varit väldigt trevligt. Harvade på gymmet istället o fick fin träningsvärk istället för baksmälla.   Men nästa gång vill jag med. Måste bara övertala lilleman att mammas bröst inte längre är bäst på kvällen. Segt som attan.

Vad sägs om ostfondue  nästa gång? Enligt schweitzarna är endast vin och te godkända drycker till.

Dags att vila middag. Får återkomma senare, för attans vad trött jag blir av att få sova på nätterna...

• Liten med Mindre

PB - kraaaaam! (skickar några virtuella filtar, plats under deppmanteln och tillgång till fri glögg-, vin- och varmchoklad-kran)

• Liten med Mindre

Jösses - det känns som det var år sen jag hann skriva.

Först o främst - Tinga, superduperskoj att vikten går uppåt för killarna! Är det fortfarande keldasoppa och näringslösning som är "the shit"?

PB - stora varma kramar. Skönt att du fick en förstående läkare, som faktiskt lyssnade! Och att maken glömde godis är kanske inte oförlåtligt - men nästan...

Klockis - kramar till dig med!

Nenne - skoj att du ska går kursen i Photoshop! Verkligen bra kurs tycker jag. Jag bangade ju tyvärr deras andra kurs - hade ingen ork kvar när jag väntade lilleman. Och nu får det vara.

Telis o lille T - hoppas verkligen att ni får hjälp med det onda i rumpan. Att ha ont när man är lös i magen är ju verkligen inte normalt. Hjälper inte xylocain heller?  Måste vara någon form av sårigheter i öppningen, annars skulle det ju göra ont jämt. Min tarmsjukdom gör ju att det kan blöda, men hittills har det inte gjort ont förutom efter långvarig medicinering. Så det borde inte vara något ditåt i alla fall.

Vad gäller mat för att hålla magen lös så påstod aupair-familjen jag jobbade i att citrus är lösande också. Har inte direkt märkt av det, men det är ju värt att pröva. Lilleman slukar morgongröt i en faslig  fart när jag häller apelsinjuice på den.

Funderar också över vad Sweets lillskrutta skulle kunna äta. Mindre har börjat uppskatta att äta hela katrinplommon - har inte fått i henne puré på evigheter. Fast hennes bajsande har ju gått bättre sedan i somras - då var det riktigt illa. Sen köpte vi shots med Proviva nu när vi var magsjuka - är ju både vätska och bra baciller för piggare mage. Och att dricka med sugrör är ju ljusår mycket roligare än att bara dricka ur mugg...

Sist en notering som jag gjorde när lilleman var hård senast - minst 85% av all barnmat innehåller ju morötter som lär vara stoppande. ska man behöva göra egen mat för att bebisen ska ha fart i magen?

Vad gäller oss så håller vi på att hämta oss från evighetslånga förkylningar, hostor och magsjuka som alla i familjen nu varit igenom. Hoppas det håller sig borta.

Och jag måste åter få slå ett slag för AW's sova hela natten-kur. Nu var kanske lilleman ingen svårartad sovstrulare - men han har sovit igenom både sin egen och syrrans magsjuka och hosta med bara några få uppvaknanden. Inte ens när hon kräktes ner sin säng gjorde han någon jätteaffär av det hela, en lugnande hand och ramsa och sen somnade han om. Förundrad! De sover tillsammans sen några veckor, och det är mysigt att lägga dem ihop, även om jag sovit som på nålar första dagarna av rädsla att någon ska väcka den andra.

Nu ska vi försöka ladda inför jul, går julshoppandet bra på onsdag (har önskat barnvakt), så kanske jag hinner luncha med.

• Liten med Mindre

Heja Snigeln!!!! Hoppas att du kanske redan har ynglet på magen o gosar för fullt!

• Liten med Mindre

Åhå - GRATTIS Snigelfamiljen och lilla Yngla! Vilken tur att ni verkar ha hunnit in i alla fall! Hoppas ni, trots ivrig Korv hemma, får tid att kokonga lite på BB och bara vara innan vardagen slår till igen. (Myser jag med med tanke på BB-tiden - särskilt den andra då det mesta kändes bara mysigt o hemvant - inte skrämmande ovant.)

Vänner - hoppas ni får rätsida på sovandet. Schema med mat o sömnt dagtid tror jag är A o O för att nattsömnen enligt AW-metod ska funka. Hoppa ni får ordning på vikten. Vi hade precis kämpat oss över 8 kg vid 8 månader tror jag. Extra smör o olja i allt kan tilläggas.

Nu - dags att tillverka inbjudan till vårt första riktiga barnkalas. Mindre har varit på sina 2 första kalas de senaste 2 helgerna. Så det blir vår tur att bjuda tillbaka nu. Verkar som alla barn hos dagmamman fyller i dec o jan.

Den som har några finfina kalastips får gärna sprida dem.

• Liten med Mindre

Vänner - lilleman får ha Mindres gamla jacka o byxor (begagnat redan då) - lila med rosa kanter.

Glömde ju - lillman suger på tummen - så den har han med sig oavsett sovsätt. Det är så lustigt att se honom när han håller på med något i vaket tillstånd - typ kryper eller står mot ett bord. Sen plötsligt får han sån lust att pausa och suga på tummen - det är lite knivigt ibland och han balanserar på armbågar och annat för att lyckas. Plutten!

• Liten med Mindre

Vänner - vi har gett bort nästan allt rosa och blommigt. Sparade detta vinterplagg och någon tidig pyjamas typ. Så du är inte ensam.

• Liten med Mindre

BS - vad härligt att det löste sig med Luciafirandet! Hoppas på enklare föreberedelser i framtiden. O vad mysigt att Astrid börjat snacka.

Hoppas alla andra små lucior o tomtar har haft eller får det bra idag också! Våra dagmammor går ihop och har luciatåg/julfest - men det var redan i torsdags. Nu är det bara att samla sig till julafton.

Telis - är det barnläkare som har hand om bebismagar? Eller ska han till någon gastroklinik också? (Minns själv hur otrevligt det var att bli undersökt av läkaren på vårdcentralen - men när jag kom till Gastro var det hur smidigt o enkelt som helst - nästan i alla fall.)

Melondoft - grattis till nya civilståndet.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!