• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

Grattis på namnsdagen Astrid!

Oupsie
    Fin mage, lagom stor!
    Angående ultraljudet så förstår jag verkligen att ni gjorde det, efter vad du förklarar. Det är dessutom säkert ingen fara alls vad gäller antalet, ni har väl inte gjort så många innan? Är själv uppe i 6 ultraljudsundersökningar nu och hoppas inga fler behövs (då det antagligen skulle innebära att jag gått långt över tiden eller att något annat är fel).

PB
    Vilken fantastisk AF-handläggare du verkar ha fått, lite tur i all din otur kan man kanske säga.

Ore
    Inser att jag var lite otydlig när jag skrev "flytta möbler" igår, menade bara lättare saker som stolar, pianopall, fåtölj, soffbord på hjul, och sånt. Men många bäckar små, idag har jag träningsvärk!

Nu ska jag inte göra nån mer ordentlig städning innan förlossningen men tror det är en del av mitt boande att jag vill att huset inte ska vara hur snuskigt som helst när väl Ynglet kommer.

Önskar dock att min kära man kunde vara bara en liten anings mer omhändertagande och "beskyddande" bara de här sista skälvande veckorna, han kanske nån gång kunde föreslå att jag la mig på soffan för att vila t ex? (Jag kan såklart vila utan att han har föreslagit det, men jag hoppas ni fattar...) I vanliga fall uppskattar jag nog att han inte är en sån person, men just nu när jag känner mig lite ynklig ibland kunde det vara skönt...

Äntligen soffmys!
    Vi pallrade oss iväg till julmarknaden, MYCKET tappert av oss måste jag säga i -15 grader och kraftig vind, ännu blåsigare än igår. Gick nästan hela vägen dit dessutom. Marknaden var inte så stor men vi fick vårt enda ärende avklarat i alla fall - att köpa tunnbröd. Maken fick stå i bagarstugan och vänta medan de gräddades, färskare kan det knappast bli!

Sen har vi handlat och lagat lunch och jag har adventspyntat lite - det sker med måtta i det här huset men två adventsljusstakar och två stjärnor är på plats nu, fint! Och så smaskar jag på det goda tunnbrödet och dricker te.

• Telis

Ore, men vad FIN han är! Vilka härliga och uttrycksfulla ögon! 

koko, jag har faktiskt redan en SKhoop-kjol, inköpt i Östersund för övrigt , men jag trivs inte i den. Alla mina vinterjackor går ner på låren och med en kjol till så känner jag mig som en kort och tjock korv. Man måste nog vara lång och ståtlig som du för att det ska funka.

snaily, färsk tunnbröd direkt från ugnen - jag dör av avundsjuka! Det är livet på en pinne det.

Här har det bara blivit varmkorv på Ikea.

• Fru E

Även jag tänkte jag skulle pynta lite för att bättra upp mitt humör men nu är det ännu värre
    Tog fram alla stjärnor som vi har och började i sovrummet, fel kontakt ok det fixar jag själv (maken är på filmkväll med pågarna) letar fram rätt och byter, funkar inte, byter lampa 3 ggr, funkar fortfarande inte, måttligt road går jag till nästa rum och inser att ALLA kontakter på stjärnorna behöver bytas ARGH! Behöver jag säga att jag INTE är på bättre humör,  mutter!

Så nu är jag mogen och surar i soffan måste köpa kontakter imorgon och ljus till ljusstaken som jag inte orkat fundera ut än. Adventsmys BAH!

Ni som har haft MF, hur mycket har ni blött Mitt är mest klumpigt och koncentrerat, dvs inte som vanlig tant sorry

• Fru E

Ska nog sänka kraven på advent i år och inse att vi får köpa lussekatter, pepparkakor och det som hör till. Får baka och pyssla sen när lusten hittar hit, hoho var är du?

AM- ehhhh skulle ni ha ett kyffe

Klockarbol-inte jinxar du tråden! Allt hade hänt ändå

Sedan min pappa kläckte ur sig frågan om vår renovering kan ha orsakat MF har den teorin etsat sig fast vilket är så dumt! Visst har jag gjort en del men inga tunga lyft eller så men igång har jag varit, målat, sågat, burit lite brädor, packat upp lådor, lite stress etc.........men det borde väl inte vara farligt

• Fru E

Vickan-hur var det satte du in hormonspiral eller?

• viktualia

EA - att din pappa har MAGE att kläcka ur sig nåt sånt! *aaaaaaaaaaaarg*

Och japp, jag har hormonspiral... och nu också mens.. med tillhörande pissvärk...

• Fru E

Vickan- normalt sett är han väldigt bra på att säga rätt och tröstande saker men det här vet jag inte var det kom ifrån och det satte sig eftersom jag ääääääääälskar att analysera allt
    Så ingen förändring sedan Trollet kom med tanten

Snaily-duktigt städat! Nu kan Ynglet känna sig välkommen

• Fru E

Antar att alla andra har ett liv en lördagskväll

Oupsie-fin mage hur går det med huset? Hinner ni flytta in innan BF?

• BrudSommar2006

Vi hade ingen annan anledning att göra vårt 4D-UL än att vi var nyfikna.

Snigeln, usch vad kallt det låter, men mysigt och gott med färskt tunnbröd.

Vi kom ju också iväg på julmarknad men själva julmarknaden var ju rätt dålig med nästan inga stånd alls, däremot var det ponnyridning och foto med jultomten, godisregn och åktur med litet tåg och så fiskdamm så för Iris var det en bra dag. Fast kallt var det.

EA, det är säkert inte så det ligger till i ditt fall men är jag helt ute och cyklar om jag har för mig att det är så att om man har konstaterat hög missfallsrisk så ska man vila? Jag vet inte om jag har rätt men obs att jag med detta INTE menar att du ska ta åt dig av detta för där är ju inte du. Jag bara menar på hur din pappa kan ha tänkt.

• Snorkfröken77

Hej hopp,

hemma igen efter en tur till Sveriges framsida Vi har ätit färska räkor och den ljuvliga vitlöks- och kräftröran från Fiskebröderna. Sen har vi även provsmakat pepparkakorna från Göteborgs pepparkaksbageri som vi beställde i somras, aaaah, de var helt ljuvliga!
    Makens tatuering blev helt fantastisk fin, jag tog ett kort på honom imorse men nu när vi var hemma blev han blyg och ville att vi skulle ta ett nytt kort (han hade bar överkropp på de jag tog imorse) så jag tar nya imorgon och skickar sedan till Telis. Blev lite avskräckt själv dock när vi möttes upp och han visade den och han hade plastfolie för och tejp och det rann blod ut med armen, usch...
    Tack för alla kloka och fina ord om hur jag mår. ni är så j-a bra, jag skulle vilja åka runt och krama er alla personligen. Jag fattar inte att jag haft sådan tur och träffa så fina människor online, jag känner mig priviligierad ♥ Jag tror också på det gamla uttrycket sorgeår, man måste gå igenom alla högtider, årstider och framförallt årsdagen innan det kan börja blir mer som vanligt. Jag är imponerad över att ni förstår något av det jag skriver, jag skriver ju direkt ur hjärtat, men jag tycker att jag skriver osammanhänagnde och rörigt.

PB - Jag hade aldrig varit där jag är idag om det inte vore för min psykotant (hon är utbildad psykoterapeut). Jag tycker som många andra redan föreslagit att du ska försöka få någon att prata med och ingen kurator utan någon som verkligen har en kbt eller psykoanalys utbildning, du kan säkert få remiss genom vården och på så vis endast betala patientavgift. Att få prata, prata och prata med en människa som ser DIG 100% och som känner för dig och respekterar dina känslor och kan hjälpa dig att få rätsida på varför du reagerar som du gör och varför andra reagerar som de gör, det är verkligen guld värt. Och det är som många också skrivit innan viktigt att bearbeta sin sorg, för den kommer för eller senare. Jag är iaf jätteglad att du har en sådan bra AF-handläggare, all heder åt henne. *Stora kramar*

Muggles - Jag är så glad för din skull att UL gick bra, jag tror också på att tro på det visuella och känslan. Och vad härligt att se tvillingarna som en bonus Coolt med en miss på 7000 foster, det gör ju hela undersökning väldigt trovärdig även om det bara är sannolikhetssiffor!

EA - Mitt hjärta blöder för dig, förstår att det känns för jävligt just nu. Så himla onödig kommentar av din pappa! Du vet ju egentligen själv att du inte kunde gjort något annat eller hur? Man kan ju inte framkalla ett MF genom att stressa eller bära tungt. Tycker det går under samma kategori som "Slappar du av så blir du gravid" Jag vet att man anklagar sig själv ändå när något händer så man behöver verkligen inte att någon annan strör salt i såren. *stora kramar*

Oupsie - Hmm, jag har inte alls förstått att du inte mått bra under gravididteten och haft negativa känslor, men jag förstår varför ni gjorde 3-d UL, bra att det hade den effekt ni ville. Jag mådde rätt dåligt under hela min graviditet, tyckte det var skitjobbigt eftersom jag hade så mkt fyisiska åkommor och sen hade jag mycket svackor där jag grinade. Tyckte det var extremt jobbigt med alla som tyckte man skulle vara så glad och lycklig när jag bara kände mig som piss, jag visste ju inte ens vad jag skulle vara glad för? Jag hade jättesvårt att förstå att vi skulle få en bebis.

AM - Jag tror jag har missat vad problemet med Yasuragi är, har du lust att debriefa mig?

Snaily - Jag tycker synd om dig som har det så jobbigt med mamma och svärmor och sedan en syster som lägger lite extra skuld på dina axlar. Jag tycker du får vara lite ego just nu, den här tiden får du aldrig igen och släpa runt på Ynglet när han är så liten när ni egentligen inte vill, nääää. Det finns ju trots allt kameror och webbkameror så tills ni känner er trygga och har landat så ta det lugnt. Dessutom är det ju din systers åsikter, inte din mammas. *kram*

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!