• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

lappis, AM & telis - IIIH Kul!!!! Det blir ju lussefika!

• nennesjuttioåtta

så idag var det premiär för att köa till fk, de har glömt betala ut föräldrapenning sen 20 september. Som vi upptäckte igår, inte konstigt vi gått back flera månader i rad. Men till vårt försvar ska jag väl säga att vi har bytt konto dit stålarna skulle gå och sen har jag bara tagit för givet att det funkat, för barnbidraget har gjort det.

• nennesjuttioåtta

tänkte ju kommentera en masse men läste först och loggade in sen – dålig strategi! 

upptäckte idag att vi inte har ett enda rönnbär på något av våra träd. De blev rensade av sidensvansarna i våras men det borde väl ändå ha kommit några i år för de?!?! Vad ska de äta då?? Men jag fick upp fågelmatarn idag iaf och ernst-talgbollarna jag gjort själv så nu har väl Nancy iaf något att samla lik på till oss. Gullan.

• nennesjuttioåtta

muggles - ååh underbart med små Ada och Beda-sparkar! 

Oupsie – Söta, fina Daisy!

• fru AM

Grattis Muggles till tvilling-extra-allt-känslan. Den positiva delen alltså! Och jag måste säga att jag blir glad att du tänkte precis som jag skulle ha gjort när det gällde KUBB-siffror och FVP. Bättre siffror än åldersrisken och bra visuellt ... Blir STOLT över dig! KRAM!

• Lapinette

Ja ... oooops, jag gick på muggen och så var det ingen skit som kom ut utan ett barn !!!

Nej, det var lågt .. är så jäkla trött efter denna arbetsvecka och svammel på stort företag i Södertälje idag och plus det en liten mugg med starkvinsglögg med rom. Har faktiskt avbokat spinningen. Vill bara åka hem och dö .. när jag väl är klar med alla MÅSTEN här på kontoret.

Lusseemysfika!!!!!!!!!

• muggles

AM: tack! Tänker man bara på siffror ska man nog inte göra KUB alls, för då blir man tokig. Även om man får 1/19000 kan man ju vara den där enda som det går illa för...

Hörde förresten en historia av en väninna till mig. Hon har i sin tur två väninnor som fick barn ung samtidigt. Den ena gjorde KUB och fick dåliga siffror (typ 1/70), gick vidare till fvp men det hittades ingenting. Den andra fick fina siffror 1/1000, gjorde inget fvp (såklart) - och fick ett Downsbarn. Till saken hörde att den första sagt att hittar de Downs vid fvp så skulle hon göra abort. Nu kan de här två tydligen inte umgås längre för väninna nr 2 är jättebitter att hon fick ett Downsbarn och anklagar väninna nr1 för att "så du tycker inte att mitt barn borde få finnas eller?"

Tragiskt...

Lappis: vi adventsfikade på jobbet idag med glögg, pepparkakor, skumtomtar, Aladdinask... Frosseri!

Nu blir det Tom Gah ... vahettere.... thaisoppa med räkor ni vet!

• Tinga

Muggles - ingen fara; lite tål jag fortfarande. Det är ju inte förbjudet att parat om tvillingar och tvilliggraviditeter i tråden bara för att jag tycker att det är lite jobbigt att läsa om. Dessutom känns det lite bättre nu när Piff & Puff är någorlunda på banan med maten igen, så min "smärttröskel" är lite högre.

Klockis - inte har du jinxat tråden, inte, men elände (och lycka för all del) verkar ju ofta komma i klump. Kram på dig!

Oupsie - vilka fina bilder på Daisy. Tänk att du redan har gått två veckor längre än jag gjorde; jag tycker ju att du nyss plussade.

Snigeln - vad träligt med din syster som nödvändigtvis ska föra dina föräldrars talan. De kan väl själva tala om vad de vill eller ej! Tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete för att ni inte redan nu planerat in en resa söderut; det är klart att ni själva vill landa som familj först.

koko - krya på er! Hoppas att ni vuxna klarar er åtminstone.

kängu - grattis (och inte) till dagisplatsen. Hoppas att det är så bra där som ni tror, så att du kan få lugn i sinnet även om Ru nu börjar på dagis. Finns det några kul jobb för dig att söka?

Snorkis - du kämpar på så himla duktigt, men jag vet; man har ju inget val. Ibland undrar man verkligen hur man lyckas hålla ihop sig själv, när det känns som att man ska gå i tusen bitar. Jag antar att det är något så basalt som överlevnadsinstinkten som sätter in, för människans naturliga val är ju att leva; inte att dö, även om det känns som att det är det man vill ibland. Sorg är ju tyvärr(?) inget man blir fri från bara sådär, utan det tar lång tid att bearbeta, och jag tror att det måste få ta tid också. Bättre att göra sorgearbetet ordentligt från början, för annars kommer säkert verkligheten ifatt en förr eller senare, och så får kan kanske en ännu värre smäll då. Sömnbrist är ju också ett "bra" sätt att må dåligt genom. Många kramar!

PB - skickar en massa kramar till dig också.

• Telis

muggles, vad skönt att du känner det så! Det är ju just det där med extra allt som skulle oroa mig.

Ore, glömde ju säga förut - jaa, jag vill jättegärna se kort på lillkillen! Tänk att han är ett år redan!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!