fru AM skrev 2011-01-11 11:10:08 följande:
Tack för all slags input i mitt lilla dilemma! Jag vet att Cicci gör på ett väldigt smart sätt och jag planerar att ta efter men jag glömmer bort det hela tiden (sömnbrist?). Dela upp middagsätandet. Barnen först (gårdagens goda rester av föräldramiddagen) och sedan lagar man vuxenmaten och spar restena till barnens middag dagen därpå. Hur begåvat som helst! Måste börja!
Vi sparar alla rester som blir över från middagar (vi försöker laga lite extra så att det verkligen blir över) i frysen. Ibland räcker det till 2,5 port (dvs en till mig, en till maken och en till Moa), ibland blir det en mormorport (min mamma är liten i maten) och ibland en Moa-port. Så vi har en jäkla massa burkar i frysen som vi kan plocka i från.
Detta räddar oss många gånger då tex middagen blir lite senare och Moa är superhungrig - då plockar vi fram en Moa-port ur frysen till henne. Så är vi inte så bundna att servera middagen exakt en viss tid.
Andra gånger kommer de väl till pass på helgen när man behöver fixa en snabb lunch innan man ska iväg på ett ärende el ut på stan och inte har lust att ställa sig och laga ngt - plocka fram en 2,5 port-burk ur frysen
Det gäller ju att man lagar lite extra och har en stor frys dock...
Andra gånger blir det snabbmakaroner och microvärmda köttbullar som räddar middagskrisen (framförallt Moas...).
Tror jag har sagt det tidigare men vi har delat upp det så att vi lämnar varannan dag. Den som inte lämnar sticker tidigare till jobbet (för att kunna hämta i tid) och då har självklart den som lämnar ansvar för Moa. Den som hämtar har ansvar för middagslagningen så att den är färdig tills den andre kommer hem. Och den som har lagat middagen slipper ta disken, för då har man liksom redan gjort sitt. Jag tycker det funkar utmärkt, det blir ganska lika - ingen känner sig utnyttjad och vi har samma ansvar.
Jag menar inte att ni alla måste göra som oss men man kan ju dela upp det mer jämlikt utan att köra karbonkopia. Tex kan din make AM ta hela morgonracet själv medan du hämtar och lagar middagen. Sedan är disken hans ansvar...
Jag tycker man ska tänka till lite vad man sänder för signaler till sina barn också om man som mamma tar allt ansvar och låter ens make "free-basea" hela tiden. Då lär man ju upp barnen till att det är en kvinnas ansvar att ta hand om barnen, laga middag, packa hela familjens resväskor mm. Medan männen kan egotrippa hur de vill... Om vi ska få ännu mer jämlikhet till nästa generation så är det jätteviktigt tror jag att lära barnen att pappa visst kan lämna på dagis/laga middag/packa bebisens grejer osv.