Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Välkomna till Tivoli Empatia!

Gott nytt år alla!
    Inser att jag inte hinner in i morgon. Hoppas att ni får  fira på bästa möjliga sätt. Vi blir hemma med några vänner. SKÖNT att slippa dra runt med barnen efter julens alla transporter.

Snorkis - starkt av dig att dela förlossningen med oss. Även här har maken o jag fällt tårar för er. Massor med lugn och tillförsikt önskar jag er inför det nya året!

Sweet - hoppas att det löser sig med grönkortet! Och det låter som en fantastiskt skön jul!

Snigeln - om jag får tid lägger jag in lite egna funderingar i din inbox. Stora kramar till er - med massor av ork och bättring av ynglas mage.

Här håller vi på det tragiska projektet att sluta amma. Det måste ju ske nu när jag börjar jobba och inte är hemma på morgonen. Men lilleman vill ha sina ynkliga droppar från bröstet på morgonen. Gråt i över en timme två mornar i rad. Jobbigt att ge upp något så mysigt när han inte äter välling särskilt bra. Studsar ner vällingen ståendes vid soffbordet, om det ens går i någon. Blä!

Nåväl det kanske tar tre dagar som alla andra förändringar, innan mamma och barn är på gång igen.

KRAMAR!

• Liten med Mindre

Hej hej!
    Känner att jag vill kasta ut min fråga innan jag läser ikapp - så jag avstår från att kommentera.

Kan någon tipsa om en bra frisör i Stockholm (innerstad eller söderut)? Har ju gått här i förorten under ledigheten men nöjd är jag inte. Skulle vilja hitta någon ny att bli stammis hos när nu min gamla hade ofoget att börja plugga. (Fast det unnar jag henne med förstås...)

• Liten med Mindre

Tack AM. Ska kika lite.

Piggelin - surt med telefonen. Men tar inte försäkringen en del av kostnaden?

Angående amningen så har det nog löst sig. Fjärde morgonen slurpade lilleman välling utan att gråta i en timme innan. Inte för att han är någon storätare vad gäller välling, men det går. Nu ska han bara lära sig att släppa mamma och låta pappa vara med i matchen.

Dags att rusa till t vätten igen... Sååå skoj!

• Liten med Mindre

Hej hej!
    Sällan man längtat till måndag med så blandade känslor. Mer kramar och snabba sekunder till Muggland med familj!

Själv behåller jag gärna de långsamma sekunderna, ser inte riktigt fram emot att börja jobba. Samtidigt som det blir skönt. Säkert lite tudelat när jag inte riktigt vet vad jag återvänder till - mer än att jag vill lära mig en massa och prestera en massa, utan att veta hur det ska gå till. har ju liksom mest gröt i huvudet och inga gamla kunskaper att luta mig på.

Nåja, det blir väl intressant i alla fall.

Annars har vi klarat av  vårt första barnkalas med livet i behåll. Speedad 3-åring har väl just somnat efter 1 timme i sängen. Och vi har 1,5 kladdkaka kvar. Sockerspeedade föräldrar ikväll? (Nejtack...)

FruLlan - skickar lite kramar till dig med och hoppas att du hittar vägen ur din eländiga situation vad den än må vara.

Snartis - grattis och massor med lugnande förmaningar till dig o myomet. Hoppas att det lugnar sig. Gissar att det kan vara svårt att ta det lugnt om Kicken kickar vilt fortfarande...

Cicci - håller med om känslan att städa ut julen. förr var det med vemod - nu känns det mest befriande. Fast jag skulle ju vilja ha tid till så mycket mer röjning än vad det blir.

Smint - lycka till med tros-försöken! Vi väntar fortfarande på att intresset för att ta bort nattblöjan ska vakna. Har hört många säga att "vänta tills blöjan är torr och ta sen bort den", men det är total avsaknad av intresse om vi inte motiverar. Fast jag har ingen lust att gå upp på natten för kissande heller...när vi nu sover så gott.

Nähä - om jag skulle ge mig på kladdkakan...

• Liten med Mindre

Krya på dig PB! Sängläge beordras!

Oupsie - vi har en sjal och det hade varit jättemysigt att ha lilleman i den. Men han var helt enkelt inte den närhetstörstande bebis jag trodde (när det begav sig). Några gånger har den använts och det var grymt mycket bekvämare än babybjörn. Om man bortser från att ta av o på.

Sen har jag en kompis som haft sina tjejer i sjalen nästan jämt. Funderar emellanåt på att ha sjalen nu, men nu vill ju lillkillen röra på sig med, och jag har inget problem att använda vagnen.

Vill ni handla en vävd sjal lite billigare så hör av dig.

Vänner - lilleman ska vara hemma med pappa tills i augusti. Hur nu det går med  den lilla mammagrisen. Vällingätandet har i alla fall gått bättre, och nu blir det ingen gröt på morgonen när en hel portion välling slunkit ner innan.

Vickan - skoj att ni gillar bärstolen. Vi har vår mest till stora tjejen. Men det kanske vore idé att bya lite emellanåt. Jag fick ny tjänst ett par månader innan jag gick hem. Men jag kom inte in i det, och då tjänsten inte fanns definierad innan så har den inte heller hänt så mycket när jag var borta. (Har visst haft en usel vikarie - så jag kanske kan lyckas hyfsat trots gröt i huvudet.)  Nu har jag ny chef/vd, och en massa saker att ta tag i - så får jag bara stöd och någon att lära av så blir det nog bra.

Mer kramar till mugglan med familj innan jag fixar vidare för morgondagen. Har redan haft psykbryt när vi lagt barnen - bölade på makens axel över att jag inte får vara med barnen imorgonbitti. Har ju aldrig varit ifrån lilleman på morgonen., *snyftar vidare*

• Liten med Mindre

Grattis Astrid! Oj vad året gått fort ändå...

Och tack för alla lyckönskningar. Det är ju jobbigt o pinsamt att jag av någon anledning brutit ihop ett antal gånger redan, på jobbet. Fattar inte varför jag är så ledsen. Har amningshormonerna en fördröjning på 2 veckor eller? Blir ledsen så fort någon frågar hur det känns. Det hände aldrig  när jag återvände efter tiden hemma med Mindre. får väl skaffa en skylt i pannan: "Fråga inte..."

Telis - hoppas det blir en bra start på nya jobbet!

Får väl ge mig iväg o leta upp mus o dockningsstation till datorn. men drar mig för korridorerna och att träffa de kollegor jag faktiskt gillar mest.

• Liten med Mindre

Tog ju självklart inte med nåt extra smink till jobbet. Pucko liten! Undrar om jag ska låtsas att jag är förkyld??

(Tröstar mig med att de i alla fall överlevt morgonen hemma och att maken nog fixar allt galant).

• Liten med Mindre

Hugaligen vilken väntan på UL. Skickar John Blund till muggles-familjen för en god natts sömn trots allt.

Telis - jag förstår att vi har likartade känslor för jobbet. Hoppas ändå för din skull att du slapp bryta ihop på jobbet inför nya kollegorna. Undertecknat fån är glad att jag känt de som drabbades av mina sammanbrott i ett antal år. (Utom vikarien då, men han får stå ut ändå.) Även jag umgås med funderingarna över varför man ska slita på jobbet och åka t-bana flera timmar varje dag - fler än de man har tid med barnen. kasst! Mindre stad med kortare resor, eller färre timmar på jobbet om vi har råd. Framför allt till hösten när det väl blir dagis för båda.

Fossing - en huskur för näsan lär vara att ställa hackad lök i skål under sängen, och vid sänggående hälla på varmt vatten. Samt att ha högläge i sängen om det går (fast våra barn somnar ju alltid med näsan i andra riktningen...) Några droppar eucalyptus eller nåt i vattnet kanske också gör gott.

PB - jag brukar, när jag är riktigt täppt, övergå till näsdroppar i pipett istället för sprej. Droppa i och sitt bakåtlutad tills du känner att det lättar. Sinova kan ibland lösa upp så det är lättare att fräsa ut. liksom att snorta ljummet vatten/saltvatten o fräsa ut. (Förutsätter att man är otäppt nog att dra in vattnet.)

Idag har jag inte svämmat över på jobbet i alla fall. Bräddfyllda ögon emellanåt, men ingen sjögång. Tack o lov. Det finns hopp! Fast tiden hemma är ju lika kort för det. Och stressen över att inte lägga överflödiga minuter borta från familjen. Vet inte hur jag ska komma igång o träna igen.

• Liten med Mindre

Åhå - positiva rysknottror över hela kroppen! Hoppas det går fortsatt bra för muggles-familjen!

Snaily - angående deppighet så kommer jag nu ihåg att jag innan lilleman kom, läste att extra omega-3 kan minska risken för förlossningsdepression. Jag har knaprat 2 kapslar om dagen mot vanliga 1 hela amningen, och det har i alla fall inte skadat.

Dags för en promenad i snövädret. Försöker ge en dagsljusdos efter lunch - något lite ska man ju ha.

Hurra för adas o bedas första dygn av många!

• Liten med Mindre

FruLlan - massor med kramar till dig. Hopplöst sorgligt att även ni skulle få sälla er till skaran som får genomlida sorgen av ett förlorat barn.

Tinga - beklagar sorg o saknad av mormor. O stackars morfarn då.

Väskor - inte min starka sida. Hittar en som funkar och den får överleva så länge det går. Datorn är ju mest släpbar så den får stanna där den är på kontoret. Och några större pengar har jag nog aldrig lagt på väska, utom typ turryggsäck o liknande.

Skickar även stora grattis- och tårtkramar till dagen 1-åring!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!