Har jag även i den här tråden (ursäkta upprepningen i såfall) berättat att min son fick en barn-kokbok i julklapp? Jo , det sa jag va?
Ialllfall är han helt begistrad i boken och sitter och väljer ut saker han vill göra hela tiden. Nu är det ju på yttersta basic-nivå, men någonstans i livet ska man ju lära sig koka ägg, potatis och ris osv.
Boken fick han som en del av min plan att göra honom lite mer självständig inför att jag ju förr eller senare inte längre lär vara hemma på dagarna. Alltså bör han lära sig mecka lite mellanmål och enklare mat själv, för att senare kunna även hjälpa till att fixa middag.
Här vore det jättekul att höra hur ni andra med lite äldre barn tänkt och gjort!
Min son har alltid gillat att "hjälpa till" i köket och jag har med berått mod låtit honom skära med en ganska riktig kniv, röra i kastruller och pannor osv. Jag tror benhårt på att är man med så får man liksom med sig vad man brukar blanda ihop för grejor, i vilken ordning och sådär.
Hottills har han bakat en sockerkaka, kokat ägg och serverat sin pappa äggmacka, gjort fruktsallad och så har jag lärt honom göra smoothies.
Idag stekte han pannkakor. Själv! Jaghar varit hos kurator och sjukgymnast och innan jag hunnit hem ringde han och frågade ifall han fick börja med smeten ensam. Absolut! Men vänta med spisen så jag får vara med och se hur du gör och hjälpa till ifall det spårar ur. Fine. Visade och pratade och hjälpte till att vända första pannkakan. Sedan stekte han alal de andra ensam med prima resultat.
Jag blir så glad och stolt ! Särskilt när han sprang runt och gjrode sig för med att tända ljus, duka och servera sin mamma, "så det skulle bli lite festligt"
Det kan jag säga, att så mycket festligare än så kan en mamma inte få, än att ens pojke ansträngt sig så. Nygräddade pannkakor med hallonsylt och vispgrädde. Sedan får ni prata tomma kalorier så mycket ni vill!