• Lapinette

Tur & retur

Vilken gång i ordningen öppnar jag en restråd??!! Här fortsätter vi komma med restips, mattips och allt annat som förgyller tillvaron.

Kläder safari:
    All around the world:

Been there, done that:

En värld full av möjligheter:

Upp och ned, hit och dit:
    ...
    Restråden som aldrig tar slut:

Nästa anhalt:

Go to gate

Resa mera
    Omwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3727430.html
    Så långt borta men ändå så nära www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

• Svar på tråden Tur & retur
  • Lapinette

Inte lika lätt att kopiera och klistra in här längre. Antingen blir det inga radavstånd eller så blir de massiva. Inlägget var ett svar till Mopedvin som ska åka till Barcelona i vår.

• anne på grönkulla

Tja en hel del i artikeln stämmer ju, men allt är ju inte så svart (eller så vitt på andra platser heller) och mycket av planerna från 2008 blev ju aldrig av (så bilden är extrem - även om Dubai är extremt i sig). The World finns nog t ex inte längre och bara en palm är färdig (och lär bli). Och miljöhänsyn är iofs ett högst respektabelt skäl att stå för, även om jag fortfarande tycker det är intressant hur man bestämmer sig i förväg.

Men jag är verkligen inte bättre själv, är fullkomligt ointresserad av vad t ex Thailand eller USA har att bjuda - trots att många hittar mycket för sin semester på båda ställena. Det beror nog helt på vad man gillar och söker sig till - och jag var skeptiskt till Dubai själv från början, men efter boende i närheten i flera år och rätt många besök tycker jag ändå att jag hittat mitt mervärde av stan och mina pärlor. Inte alltid de självklara, men ändå.

Men Dubai är nog ett ställe man älskar eller hatar, inte ett man är likgiltig inför. Israel är också svårt att var likgiltig för (av en massa skäl som inte bara har med politik att göra, ska jag understryka), men på ett helt annat sätt.

Allmänt är det ju också så att när man har band till människor så ser man annorlunda på ställena också. 

• Piggelin1
    Lapinette skrev 2011-09-03 13:07:47 följande:
    Hej Piggelin, long time no see! Så du är här i helgen. Visst är det underbart väder .
    Det var verkligen kanonväder - dottern badade till & med, med sina kusiner i en sjö Vi hade en kanonskön helg, var inte i närheten av centrala Sthlm denna gången heller, bara umgicks & var sociala & hade det gott.
    Var först ute i Nacka hos en väninna & hennes familj & fick lite fredagsmys & hemlagad pizza, innan vi fortsatte till syrran & hennes familj där det blev fredagsmys/italiensk buffé i kubik. Efterrätten åt vi typ halv tolv på kvällen, gissa om man var mätt då...  I söndags blev det en sväng ut till Tyresö slott, fin park med mysigt café på en liten holme. Sen vidare till kompisarna i Bromma där vi sov en natt innan vi måndag em drog till Sala & mannens syster där vi också sov över. Mysig liten tripp & grymt att inte vara styrd av jobbvardagen för en gångs skull!
    Otroligt lyxigt att vara hemma tillsammans en hel månad!
    Lapinette skrev 2011-09-04 14:51:19 följande:
    När man pratar om trollen. I dagens SvD så är det ett uppslag om weekend i Istanbul. Nämnde även för maken igår (vi var och åt en mycket god middag på Divino) om nästa års reseupplägg. Han verkade faktiskt gilla mina förslag.
    Såg den artikeln jag med & blev också sugen!

• Piggelin1

Känner igen dina Barcelonatips, Lappis - har dem nersparade i min resemapp i datorn

Dubai - inget som jag kanske skulle boka i första taget heller, men samtidigt är jag nyfiken på "spektaklet", om man nu kan kalla det så. Har ju läst en & annan artikel om det landet genom åren.
    Lite som Las Vegas, aldrig varit där, men känns också som ett stort "spektakel" - nyfiken, fast ändå inte så superhögt på listan över ställen att åka till. 

• Piggelin1

Vad gäller resefronten så ligger det mesta på is just nu för vår del. Bröllopet i februari, vår stora trädgårdsfest för alla kompisar nu i augusti, kombinerat med det faktum att en av oss är föräldraledig (& nu i september dessutom båda två) har grävt rätt djupt i våra besparingar, så vi ligger lite lågt tills dess att vi båda börjat jobba igen.

Men det går ingen som helst nöd på oss under tiden, vi fick så otroligt många alldeles fantastiska presenter, som kommer att sätta mkt guldkant på tillvaron i höst/vinter/vår. Fyra flaskor champagne, 12 olika viner från Beajoulais (hur stavas det...), en flaska Chateau Neuf du Pape (minns att du pratat om det, Lappis), champagneprovning, brunch på Incontro respektive Ritz, presentkort på Swedish Taste & Lilla Torgets Vinkrog, Smart Box ”White Guide” (Gourmetmiddag för två), provdyk, presentkort på italiensk delikatessbutik, presentkort på en veckas middagar från MIddagsfrid osv osv. ...och så ett alldeles fantastiskt gott hembakt surdegsbröd som vi bara önskade att det aldrig skulle ta slut

Allt är rena drömmen för slitna småbarnsföräldrar

Lite småutflykter blir det iaf under sept. Vi avverkade som sagt Sthlm förra helgen, nästa vecka blir det Småland & på fredagen en sväng till Astrid Lindgrens Värld. Inte så glamoröst, men mysigt att bara komma iväg några dgr alla fyra.

Sen funderar vi lite på att våldgästa mannens syster i Oslo också (fast det vet hon inte ens om ännu ) – vi är ju helt flexibla nu när vi är hemma som sagt, alla dagar funkar, helg som vardag.
    Det gäller att passa på att njuta – en sån här tillvaro med en månad tillsammans kommer inte tillbaka (räknar inte in sommarsemester, det är annorlunda, då är alla andra lediga med)  - & det gör vi! Det är små detaljerna i vardagen som gör det. Bara en sån sak som att slippa stressa, det gör så gott för själen!  

• Margaux
    Piggelin1 skrev 2011-09-08 21:54:27 följande:

Vad gäller resefronten så ligger det mesta på is just nu för vår del. Bröllopet i februari, vår stora trädgårdsfest för alla kompisar nu i augusti, kombinerat med det faktum att en av oss är föräldraledig (& nu i september dessutom båda två) har grävt rätt djupt i våra besparingar, så vi ligger lite lågt tills dess att vi båda börjat jobba igen.

Men det går ingen som helst nöd på oss under tiden, vi fick så otroligt många alldeles fantastiska presenter, som kommer att sätta mkt guldkant på tillvaron i höst/vinter/vår. Fyra flaskor champagne, 12 olika viner från Beajoulais (hur stavas det...), en flaska Chateau Neuf du Pape (minns att du pratat om det, Lappis), champagneprovning, brunch på Incontro respektive Ritz, presentkort på Swedish Taste & Lilla Torgets Vinkrog, Smart Box ”White Guide” (Gourmetmiddag för två), provdyk, presentkort på italiensk delikatessbutik, presentkort på en veckas middagar från MIddagsfrid osv osv. ...och så ett alldeles fantastiskt gott hembakt surdegsbröd som vi bara önskade att det aldrig skulle ta slut

Allt är rena drömmen för slitna småbarnsföräldrar

Lite småutflykter blir det iaf under sept. Vi avverkade som sagt Sthlm förra helgen, nästa vecka blir det Småland & på fredagen en sväng till Astrid Lindgrens Värld. Inte så glamoröst, men mysigt att bara komma iväg några dgr alla fyra.

Sen funderar vi lite på att våldgästa mannens syster i Oslo också (fast det vet hon inte ens om ännu ) – vi är ju helt flexibla nu när vi är hemma som sagt, alla dagar funkar, helg som vardag.
    Det gäller att passa på att njuta – en sån här tillvaro med en månad tillsammans kommer inte tillbaka (räknar inte in sommarsemester, det är annorlunda, då är alla andra lediga med)  - & det gör vi! Det är små detaljerna i vardagen som gör det. Bara en sån sak som att slippa stressa, det gör så gott för själen!  

Du får hojta till om du vill ha Oslo tips.... där bor jag och jag jobbar med vin, restaurangbranschen har jag bra koll på!
  • Piggelin1

På tal om mat, såg ni Niklas Mat på svt nu ikväll? Bakom kulisserna på Noma i Köpenhamn. Otroligt spännande & roligt att se lite hur det går till, iaf om man är matnörd som undertecknad.
    Vilken precision & disciplin, otroligt!  ...och 40 kockar på knappt lika många sittplatser i restauranten. Inte konstigt att det kostar en slant att äta där.
    Lappis - hur var det, jag minns inte riktigt, har ni varit där? 

• Piggelin1

Margaux - Tack! Ditt nick känner jag igen från Gemmas tråd, som jag brukade smygläsa i mellan varven - eller minns jag fel?
     Nu kommer vi ju i så fall att ha barnen med oss & det är inte riktigt läge att pracka på båda barnen på min svägerska & rymma iväg på egen hand, mannen & jag, men tips är alltid välkomna!
    Om inte annat ngnstans för att ta ett glas vin till exempel, då kan de ju följa med, om man gör det under sena eftermiddagstimmarna/tidig kväll eller så. Mannens syster bor centralt, så det är promenadavstånd till det mesta gissar jag.

• Margaux
    Piggelin1 skrev 2011-09-08 22:08:11 följande:
    Margaux - Tack! Ditt nick känner jag igen från Gemmas tråd, som jag brukade smygläsa i mellan varven - eller minns jag fel?
     Nu kommer vi ju i så fall att ha barnen med oss & det är inte riktigt läge att pracka på båda barnen på min svägerska & rymma iväg på egen hand, mannen & jag, men tips är alltid välkomna!
    Om inte annat ngnstans för att ta ett glas vin till exempel, då kan de ju följa med, om man gör det under sena eftermiddagstimmarna/tidig kväll eller så. Mannens syster bor centralt, så det är promenadavstånd till det mesta gissar jag.
    Det stämmer det... har inte varit här inne på BT på ett par år men i nästa vecka gifter jag mig... så det var dags att återvända!

Oslo är rätt stort så gångavstånd är nog realtivt.... beror på hur hurtiga barn du har!

Det finns massa trevligt nere i centrum så återkom gärna för mer info!

Såg att du skrev om Noma tidigare, det finns något liknande i Oslo som är relativt nytt! Räknar med att det dimper ner ett par stjärnor snart! Kostar skjortan men det gör väl iofs allt i den kategorin. Maaemo!

Jag var dessvärre dålig när vi hade reservation på Noma men jag har varit på EL Bulli och flera av de andra "stora" och Maaemo sträcker sig långt!
Svar på tråden Tur & retur