• Syrinx

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Start september, åh det låter jättegott med mandelmassa i lussebullarna! Jag vet att min mammas man brukar göra lussebullar som "vanliga" bullar, alltså ihopsnurrade, och fylla dem med mandelmassa. De ska vara fantastiskt goda - jag har aldrig fått möjlighet att smaka eftersom de alltid varit slut när jag varit på besök!  

Angående högt tempo, så dristar jag mig till att säga (trots att jag inte har barn själv) att jag tror att man ska hitta en balans där man självklart ser till hur ens barn mår och vill ha det, men även ser till att så långt det är möjligt bejaka sina egna behov och önskemål. Om du blir understimulerad av för lite att göra, ska du självklart göra mer. Som sagt, så långt det är möjligt för barnens skull. Men om din lilla verkar nöjd och glad med att komma med när du jobbar är det väl bara bra. De elaka kommentarerna på t ex Ebba von Sydows blogg tror jag precis som Mugglan att det handlar om avundsjuka!

Jag vet ju att om (förhoppningsvis när, och helst inom en inte alltför avlägsen framtid) fästmannen och jag får barn, så kommer vi iallafall att ha med en liten på repetitioner, konserter och turnéer. Vi kommer troligtvis inte ha fast jobb båda två de närmaste åren, så då blir det ju frilansverksamhet med allt vad det innebär. Dessutom är vi ju båda uppvuxna mer eller mindre på det sättet, och det har ju gått bra.  

• Syrinx

Hvidis, tack! Jag hoppas att det ska fungera i realiteten också. Haha, lille J ville väl ha något vackert att titta på när han väl kom ut!  

• Syrinx
    muggles skrev 2011-11-27 20:08:38 följande:
    JAg är helt säker på att hon har mykoplasma. Maken åkte ju på lunginflammation och han har fått en antibiotika som man ger om man misstänker mykoplasma (även om ingen odling gjordes). Moa är fortfarande inte bra. Hon är pigg på förmiddagarna men sämre (mellan 39-40 gr feber) varje eftm/kväll. Imorgon åker jag in med henne till doktorn (för tredje gången!) och kräver att de gör en odling på henne. Hon är helt kraftlös nu och allmäntillståndet blir långsamt sämre. Hon sover uselt på natten för hon hostar så. I natt fick hon alvedon kl 01 och kl 05 för att kunna slappna av lite. Stackarn!

Blomman: kul att ni sålt rekord ,grattis!

Syrinx: när gifter ni er?
    Men hu, så otäckt det låter! Stackars Moa! Hur gick det hos läkaren, fick ni medicin? Självklart ska ni kolla upp ordentligt efter så många dagar med feber! 

Vi gifter oss 26 maj, på pingstafton, utanför Vadstena där jag är sommaruppvuxen.  
  • Syrinx

Men herregud BS!!! Så fruktansvärt hemskt! Fy fan rentutsagt! Önskar att det fanns något att säga för att göra saker bättre. Skickar massor av kramar till dig och familjen! 

• Syrinx

Hej kära ni och god fortsättning! *bjuder runt på mumsig saffransknäck och gammelfarmors (recept alltså, jag som bakat!) underbara pepparkakor*

Här har hänt saker förstår jag! Ett sent men innerligt varmt GRATTIS till Lanovia med familj till lillkillen!!! Skål Hurra vad kul! Har han fått något namn som kan skvallras via min inbox kanske?

Och GRATTIS till Heloise för det fina plusset! Så spännande! Jag har skummat som hastigast och förstått att ni har många svåra beslut som ni behövt fundera över - men ni verkar ha kommit fram till ett klokt och bra första steg. Hoppas att allting kommer att gå bra! *håller tummarna hårt*

Massor av kramar och tankar till alla er andra! Vad har hänt för stora, viktiga saker? Och små, oviktiga?
    Solde, hur gick din arbetsintervju för en evighet sedan?
    Blomman, har ni fått sålt villavagnen?
    Daa, grattis i efterskott till parvlarna - stora ettåringarna! Hjärta 
    Flamman, har ni haft en någorlunda fröjdefull jul trots din skitstövel och skurk till ex? *morrar och skickar förbannelser* Demon Demon Demon Demon Det är ju så egoistiskt och barnsligt och vidrigt och fullkomligt oansvarigt beteende!!! Många, varma kramar till dig och flickorna! Åh, vad glad jag är att du har musikern vid din sida och att T & K också verkar glada för honom. 

Här har varit en väldigt intensiv december. Fästmannen har jobbat i princip 10-12 h/dag nästan varje dag hela hösten, och höll på att totalt knäckas här mot slutet. Så all min lediga tid har gått åt att stötta honom och göra allt här hemma. Nu är han på väg mot återhämtning och har börjat äta upp sig igen - han hade rasat i vikt till 68 kg till sina 185 cm! Han har ju aldrig varit lagd åt det tjocka hållet såhär på vuxna år, men så mager är ju inte ens hälsosamt.
    Jag har försökt att truga i honom mat hela hösten, men han har knappt hunnit äta och rusat mellan olika saker så mycket att nästan alla matsäckar jag skickat med honom har kommit hem orörda. Tur att det är jul- och nyårshelger och man åker mellan släktingarna - där bjuds det alltid på många godsaker!  

Min december har annars innehållit många bra spelningar med mycket postiva bemötanden och nya kontakter. Hurra!Skål  Nu förbereder jag mellan släktbesök och resor för vårens provspelningar. 

• Syrinx

Heloise och Flamman, så fint och rörande ni skriver båda två! *torkar bort en tår* Vad ni är tappra - ni och familjerna - som har kämpat er igenom så otroligt svåra tider! Absolut är ni värda alla fanfarer och krulltrumpeter (nytt ord? ) och hurrarop! Hurraaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!! Skål Skål Skål Skål Skål Skål Skål

Nu blev jag sugen på ett glas vin...

Hej på dig, andbeyond! Jag vet inte om vi har "träffats"? Jag har bara hängt med här sedan sommaren nämligen.

Norrskensflamman skrev 2011-12-29 09:36:15 följande:
    2012 ska bli ett kanonår, det har jag bestämt!!
    Det låter toppen!

• Syrinx

Åh, grattis på födelsedagen Blomman! {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} Hoppas det kommande året får föra med sig massor av vackra stunder som får bli ljuva minnen att plocka fram under svårare tider! Det låter som en riktigt smaskig middag tycker jag... *sniffar i luften* Känner doften från lyxmåltiden - kotletter med rostade rotfrukter i ugn - sprida sig från köket ut till soffan, och blir riktigt hungrig själv!

• Syrinx
    *kikar in lite snabbt* Hej på er alla fina tjejorna, hoppas allt är bra! Jag läser så mycket jag kan men har tankarna på annat håll för tillfället.
    Hemma ligger nio fina, glittrande munstycken till min flöjt (jag blir mörkrädd när jag tänker på hur mycket pengar det är...) som jag får leka med! Förhoppningsvis ska jag hitta något som jag gillar och som kan bli ett bra komplement till det jag redan har.

Flamman, jag måste få tipsa om stavgång om du har ont i ryggen! Här i Malmö är det jag och tanterna som stavar på runt Pildammsparken, så coolhetsfaktorn är ju ytterst låg... 
    Cool Men det är så skönt och alla mina stelheter i rygg, nacke och axlar (flöjt är ju inte direkt ett ergonomiskt instrument!) försvinner. Dessutom får jag åtminstone relativt snygga överarmar om jag håller på regelbundet! Fast det är klart, däruppe i norr kanske du skulle ta på skidorna också så här års. 

Ingis, gud så duktig du är med att låta bli julgodiset! Det är tur att det är slut här hemma, jag hade inte kunnat hålla mig. Och SPAAAA, så härligt! Så skönt för både dig och Ninnis att komma iväg - guld för både kropp och själ antar jag. 

Apropå det där med mat - jag tror inte på några extrema dieter. Plocka bort precis alla kolhydrater och ha vispgrädde i kaffet, njaej, det är nog inget för mig. Vi hade aldrig haft råd till en sådan diet heller! Men att äta så mycket naturliga produkter som möjligt, alltså inga lightvarianter och rena råvaror, det tror jag på. Den stora boven är nog iallafall inte potatis, har jag iallafall väldigt svårt att tänka mig. Alla kakor, alla chips, allt godis, all läsk, alla mackor istället för riktig mat - DET tror jag är vad gör oss feta. Plus att man nog äter för mycket, för stora portioner helt enkelt. Och, förstås, icke att förglömma - brist på motion. 

Men dieter i allmänhet fungerar nog för att man bestämmer sig för att leva "sundare" och så strukturerar man upp livet med bättre mat och mindre småätning mellan måltiderna. Då får man nog i sig mycket mindre "skit" också. 
  • Syrinx

Ja, överlämningstrådar är ett kapitel för sig... Nu blev jag t.o.m. lite arg.  Skäms

Angående munstyckena ja. Piggelin, det är inte alls på samma sätt som med fagottisternas rör, så du har nog inte missuppfattat något alls.  Rören är ju en förbrukningsvara på ett annat sätt, och för övrigt något som oboeister och fagottister måste ägna en faslig massa timmar åt.
    Egentligen behöver man inte olika munstycken, man klarar sig bra med en enda flöjt. Det är bara jag som har känt mig lite sugen på att prova nytt, för att jag skulle vilja se vad som händer klangligt och om jag kan göra fler saker. Min flöjt köpte jag för fem år sedan för 100. Tusen alltså. Munstyckena jag har hemma nu ligger på mellan 12 och 33. Sånt har man förstås inte råd till om man inte har fått stipendium, iallafall inte med den vardagsekonomin vi har. Det är kul att kunna prova, jag hoppas att jag hittar något!  

Spontanfika låter mysigt, Piggelin!

passionsblomman skrev 2012-01-11 13:33:55 följande:
    Flamman, jag instämmer med Piggelin, och alltså FY FARAO för att stå på ICA och räkna och räkna för att förvissa sig om att man kommer att ha så det täcker kvittot när man kommer till kassan. Jag kan ju säga att jag skiter i vilka bokstavskombinationer det är på matvarorna i det läget. Det får vara LCHF/GI/ADHD whatever, bara det blir mat... Fast, jag tänker nog väldigt "modern husmanskost" på det stora hela. Så, alltifrån falukorv i ugn med potatismos-för att de säljer ut potatisen billigt och för att falukorven var på kortpris och ost, lök och äpplen fanns hemma redan,. Dessutom tar man halva korven och gör sedan korvstroganoff på den andra halvan-middag en dag till på samma pengar, om man har, Wok för att det blev lite slamskött över på det fina köttet vi grillade på min födelsedan, nudlarna är billiga och wokgrönsakerna redan fanns-även de köpta på kortpris, eller fläskpannkaka för att det enda som behöver köpas är en bit fläsk och så vidare.
    Och så "Tack gode Gud för maten", helt uppriktigt känt inombords, när sonen frågar "vad blir det till mat" och de härhemma säger "vad gott du jämt lagar".
    Oh, ja det här känner jag så väl igen. Jag är alltid lika nervös när jag drar kortet och ska trycka på "godkänn". Ibland är jag lite glad för att mina föräldrar hade så väldigt ont om pengar när jag var liten - jag har lärt mig att hushålla med det som finns hemma, att svänga ihop en ny måltid av rester, att laga riktigt billig mat och framför allt att uppskatta lyxen, när den väl kommer. Det var ju förstås ett helvete för dem, men jag är tacksam för vad jag har lärt mig. - Kanske kan det också vara en uppmuntran, Flamman och Blomman?

Renkött tror jag förresten bara är nyttigt och bra på alla sätt och vis, Flamman! Närodlat (säger man kanske inte om kött, men nu kommer jag inte på något annat ord!), magert och från djur som har haft det bra och få gå ute på fjällen. Jag älskar viltkött! 

Blomman, hoppas promenaden blev skön! Här känns det som riktig vår. Rosorna blommar och vårfåglarna sjunger i solen. Konstigt, fast väldigt härligt!  
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård