• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Leksi
    Soldemor skrev 2011-02-21 16:18:15 följande:

Veterinären har ringt, Solde har blod i urinen och kissar mycket lite. De skall försöka ta ett sterilt urinprov och antagligen röntga också. Som det verkar nu blir det operation. Oj vad jag har varit motiverad till arbete idag och fått såå mycket gjort (typ grav ironi där!).

Fy vad jobbigt! Hoppas allt går så bra det bara kan!

Vad är det för ras på dina kissar förresten? Vi har två Ragdolls, de har stamtavla och så men vi ställer inte ut.
  • Leksi

Styrkekramar till dig Ingis! Du är en fantastisk syster!!
    Hoppas allt blir bättre bara rättegången är avklarad. Jag menar att din syster kanske kan få ett avslut då, förhoppningsvis lite upprättelse, och kraft att starta om på nytt.

• Leksi

Tjohoo för Kap Verde Lanovia!!
    Ibland löser sig allt verkligen till det bästa! Solig

Tråkigt att du mår så dåligt nu dock. Krya på dig!

• Leksi

Blommis, nu vill vi höra hur din hundresa har gått! Glad Hur reagerade sonen när ni kom hem?

• Ninnnis

Ingis, vad duktig du är! -1,2 kg är ju jättebra. Heja dig! Usch vad jobbigt för din syster. Tur att hon har dig

Ja Blommis, hur har det gått?

Fru E, var är du? Har det lugnat sig med alla kalas?

• Ninnnis
    Soldemor skrev 2011-02-21 16:47:15 följande:
    Ja , verkligen! Snuttarna är en mycket stor del av mitt liv, och Solde är min första tjej, som jag fick i examenspresent. Älskar henne så mycket och hon har haft det ganska eländigt. Är inte alls på gott humör nu.Gråter
    Det förstår jag. Jag hade varit förkrossad om något hade hänt vår vovve... Har du fått veta något mer?
  • Ninnnis
    Leksi skrev 2011-02-21 22:13:36 följande:
    Åh vad mysigt med de första sparkarna Ninnis!! Skrattande Det är ju helt ljuvligt! Visst blir det mer verkligt på något sätt?
    Absolut! Tyvärr kunde inte maken känna något utanpå, det blir nog ännu mer verkligt när han också kan känna det. 
  • Norrskensflamman

Hurra för små bebisbuffar. Härligt Ninnis

Solde: Stackars misse-kisse, hoppas hon får hjälp snabbt nu så hon blir frisk.

Heloise: Jag blir ändå liksom varm i hjärtat när jag läser ditt inlägg. Det känns liksom hoppfullt och inte alls så nattsvart som det från början verkade. Ett hälsosamt leverne tillsammans med Elise och det finns goda utsikter för att hon ska få ett ganska "normalt" liv ändå. Pussa finaste gullungen från mig ♥

Ingis; jag har sagt det förut och säger det igen. Ditt stöd är ovärdeligt för din syster. Glöm aldrig det. Du är fantastisk!

Helgen var lugn hos oss. Nu ska jag boka slalomvistelse 3 dgr åt mig och tjejerna på sportlovet. Det var något vi planerat hela familjen sen tidigare, att träffas och åka slalom med MINA kompisar, bla en långvägaifrån kompis som jag ser typ en gång vart femte år, som kommer upp hit. Men så blev det allt det här strulet och maken sa att han ska minsann inte åka. Så jag har fortsatt planera utifrån att jag åker med flickorna. Nu har de som jag skulle dela stuga med fått förhinder och jag föreslog åt maken att han skulle komma med oss iaf. Vi har ju en hel stuga för oss själva. Och så slipper han må dåligt hemma och vara ensam. Men NEJ, han vill inte umgås med mina kompisar. De är "inte intressanta" tycker han. Grrrrrrr.... som att han själv är så förbannat intressant. Jag har jättefina goa vänner, men maken har aldrig varit intresserad av att lära känna dem ordentligt. Nånstans tror jag det sitter i att han inte hänger med i språket, skämten, ordvitsarna och de vassa kommentarerna. Därför är det jobbigt att umgås med dem. Och så är backarna där *"inte intressanta" för honom. Men de är perfekta för barnen.

Istället säger han att han ska åka med en av sina kompisar (som han f ö själv har sagt att han inte är så intressant att umgås med, för han är inte så smart.... eeeeeh?) och hans fru (som maken DEFINITIVT INTE gillar ett endaste dugg, hon är helt blåst i hans mening) till ett annat slalomställe.

Alltså ursäkta mig. Istället för att svälja att måsta umgås med mina "ointressanta" vänner och åka i lite snällare backar, men ändå få umgås med sin familj och sina barn tre dagar under sportlovet och åka slalom med dem i backar som passar dem som handen i handsken, så väljer han att åka med en annan familj som han egentligen inte känner så där hundra för. Men i bättre, dyrare backar. Hmmmmmmm.
    Det är som den där terapeuten sa: Ingenting av vad han säger eller gör när han är i det här stadiet är logiskt, rationellt eller ens möjligt för oss andra att förstå. Det är ingen idé att ens försöka.

Nåja, jag ska boka och jag ska fara. Skulle inte förvåna mig om han ändrar sig i sista stund och vill komma ändå. Att släppa iväg mig ensam på nåt sånt tror jag oroar honom. Jag KAN ju hamna på After ski... och där brukar finnas ensamma pappor med barn i samma ålder...

• Ninnnis

Flamman, vad frustrerande det måste vara att han agerar så irrationellt. Jag tycker du gör helt rätt i att planera för dig och tjejerna. Det skulle inte förvåna mig heller om han ändrar sig i sista sekunden.

• Soldemor
    Leksi skrev 2011-02-21 22:16:32 följande:
    Fy vad jobbigt! Hoppas allt går så bra det bara kan!

Vad är det för ras på dina kissar förresten? Vi har två Ragdolls, de har stamtavla och så men vi ställer inte ut.
    Isolde är huskatt, Amaretto och Siena är Norska skogkatter. Tror att Solde har något typ Skogis i sig, hon har krage, örontofsar, snöskor på tassarna och plym på svansen. Men nosen är lite för trubbig.

Veterinären ringde nyss, de skall operera Solde i eftermiddag och ta bort urinstenarna. Sedan ringer de t mig. Känns som det blir en sådan där mysig dag igen där man man har jättelust att arbeta...
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård