I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
Hastar förbi, har fullt upp med besök och förberedelse inför det. Babysimpremiär i veckan som gick, gick bra! Vinkar till alla och önskar en mysig hösthelg! Kramar
Hastar förbi, har fullt upp med besök och förberedelse inför det. Babysimpremiär i veckan som gick, gick bra! Vinkar till alla och önskar en mysig hösthelg! Kramar
Hej, har inte hunnit läsa här sista veckan. Så här kommer ett inlägg helt i ofas med er andra (kanske). Jag är så trött och sliten så jag vet snart inte vad jag heter. Småtjejerna har lagt sig till med att vakna oftare och oftare. Vissa nätter är vi uppe ca 1 gång i timmen (rekordet hittills var nog var 45:e minut när jag var hos svärisarna). Det värsta är att jag inte blir en snäll mamma av att sova så här lite.
Vi matar sista slurken vid 22, lägger oss 22.30, somnar kanske bortåt kl 23. Sedan ca 3 uppvak fram till 2-3-tiden. Vid halvfyra-fyra äter de. Lägger sig igen halv fem. Ett par uppvak till, sedan vaknar tjejerna allt emellan 05.45 och 06.30. Blä.
Idag sa jag "håll käften" till Saga när hon skrek. Jag trodde hon var hungrig så jag hade gjort mat men hon åt inte, bara lattjade med flaskan. Då tog jag bort flaskan och då skrek hon. Då blev jag förbannad. Stubinen är kort som bara den. Då åkte hon in i vagnen som står i grovköket och så stängde jag dörren.
Moa kom till mig och sa "mamma jag tycker du är snäll" (hon märkte väl att jag behövde uppmuntran. Vilken empati från en 4-åring!) Jag svarade "nej jag är ingen snäll mamma just nu" och kände mig som en rutten sill.
Sedan tog jag ett djupt andetag, hämtade Saga från grovköket och matade henne...
Angående Skånedejt:
* vilken månad passar alla bäst?
* ska det vara hemma hos någon eller på annat ställe?
* vilka vill vara med?
Sept: jag säger som Gert Fylking: ÄNTLIGEN!
EA: jag håller tummarna för denna gång, jag vill så gärna för er skull!
PB: här kommer receptet, kopierat från systembolagets sida:
Ingredienser för 4 personer
500 g vetemjöl (8 1/2 dl)
10 g jäst
1 ½ tsk salt
2 tsk socker
3 dl kallt vatten
2 msk olivolja
Gör så här
1. Blanda alla ingredienser i cirka 8 minuter i köksmaskin. Ställ bunken i kylen och låt stå 12-24 timmar. Tänk på att degen jäser till tre gånger sin egen storlek.
2. Stoppa in en plåt med låg kant (eller en högkantad upp och ner) i ugnen och låta den bli riktigt varm, 250 grader.
3. Pizzorna bakar du ut på bakplåtspapper på en kall plåt, och sedan drar du över papperet med pizzorna till den varma plåten. Då blir det en snabb reaktion, undersidan blir torr och koldioxiden i degen bubblar upp och pizzan blir knaprig! Väl värt besväret
JAg har förresten tagit kontakt med ett forum och beskrivit sömnproblemen hos våra små och fått svar som bekräftade det jag trodde: de äter för klent på dagen. De hade ju nätter när de sov hela natten till 5-5.30 och sedan blev matningen bara tidigare och tidigare plus att uppvaken blev fler. Jag har idag växlat till 6 mån välling eftersom ersättningen uppenbarligen inte räcker till och eftersom det här med mat fortfarande är på smakportionsnivå. De har inte riktigt motoriken för att skyffla in maten längre bak i gommen och faktiskt lyckas svälja så mycket. Utan det mesta kommer ut igen - och igen - och igen när de klämmer tungan mot gommen. Otåliga jag får krupp.
Men förhoppningsvis kan vällingen ge oss lite respit på nätterna tills maten kommer igång ordentligt.
Jag har ju varit så stolt att jag fått till mat- och sovtider som dels är hyfsat fasta (så att jag vet vad jag har att räkna med) och som dels passar vår vardag med dagislämn/hämt. Och att jag fått till att tjejerna sover hyfsat långa pass på dagarna, tex 1,5-2h på förmiddagen och 2-3h på eftermiddagen. Och så får man höra av experterna att förmodligen sover de så länge på dagen eftersom de trasslar på natten. Hm, jo jag tyckte nog att de kanske sover lite väl länge men... Jahapp, här lyckas man med ngt (tror man).
Iaf, de tyckte inte jag skulle börja korta dagsömnen utan doktrinen var "mer mat åt småfolket!" Så nu prövar vi det först. Jag hoppas det ger utslag på sisådär en 3 dygn el så...
Ja PB jag hör mig själv och tycker att jag är värsta bitchen, elakaste mamman i världen. Tur att de små inte förstår!
Jag kan verkligen VERKLIGEN rekommendera den pizzan! Maken gjorde egen tomatsås och så ovanpå den hade han parmaskinka, chevreost, ruccola, honung och hackade valnötter. Gottgottigottgott! *slurp*
Flamman: värst vilken fart det blivit på honom nu då Hur vet han om din musiker? Det var väl synd att han fick reda på det... Han agerar verkligen med ryggmärgen...