Fråga prästerna 14
Jag har en fråga som inte rör bröllop men det rör kyran.
Vad är det för skillnad på en mässa och en högmässa?
Är lite nyfiken då vi har båda typerna i helgen och jag kan inte bestämma mig för vilken jag ska gå på .
Stort tack!
Hej Jane!
Det handlar om en separation mellan de tre riktningarna, först på 1000-talet (romersk- katolsk och grekisk-ortodox), sedan på 1500-talet (katolsk -protestantisk) men exakt vad de olika skillnaderna beror på vet jag faktiskt inte, trons grund, treenigheten, är ju densamma. Man har olika tankar och bruk, kanske delvis beroende på kulturskillnader.
När det gäller klädseln har det traditionionellt sett varit på det sätt du beskriver även i Svenska kyrkan och är väl, tror jag, fortfarande i katolska kyrkan på sina håll. Frågar du en etikettsexpert som Magdalena Ribbing så säger hon fortfarande att det är tabu med bara axlar eller shorts i kyrkan, medan de flesta som jobbar i kyrkan nog inte bryr sig så mycket om det längre. Min egen uppfattning är att man ska uppföra sig värdigt i kyrkorummet, men om man har shorts, bara axlar eller saknar strumpor bryr jag mig inte alls om.
Hejsan alla präster!
Jag har efter att ha varit inne i ännu en brudöverlämningstråd en fråga gällande brudöverlämning.
Det verkar historiskt sett som om kyrkan har tagit avstånd från brudöverlämning i Sverige och vi därför har haft en lång tradition av att brudparet kommer in tillsammans. Ni präster har ju en massa regler att rätta er gudstjänst efter och jag undrar varför det inte finns någon generell policy angående brudöverlämning?
Vilka är det som inför dessa regler och är det inte något präster kan påverka?
Men hur fungerar sådana beslut, måste total enighet finnas i allt?
Hej! Vi bokade kyrka ganska tidigt så dom visste inte vem som skulle viga oss, nu är det bara tre månader kvar o vi har ff inte hört någonting =/
Hur lång tid i förväg brukar prästen kontakta en?
Tack på förhand
Linda
Nu var det länge sedan det skrevs något i den här tråden. Inga nya frågor som poppat upp?