Fråga prästerna 14
exempelvis läsa en värs på serbiska? överlämningen? hmm vet inte riktigt vad mer det kan vara men hur hårda är svenska kyrkan på traditioner?
Hej!
Jag vet faktiskt inte vad det är man syftar på. Har ni fått er bokningsbekräftelse, vilken normalt så vitt jag vet också brukar innehålla namnet på den präst som ska viga er, så är det väl inte så mycket mer man kan skicka. Genomgången av vigseln görs, som du själv anar, när ni träffar prästen. Ring församlingen och fråga!
Jag undrar vad den absolut kortaste tiden man kan avklara vigseln på är? Om man tar bort allt man får ta bort och snabbar på lite. Börjar nämligen oroa mig lite då jag kommer vara höggravid vid bröllopet och jag har redan problem med yrsel och fixar inte att stå upp någon längre stund utan att vara påväg att svimma. Vill inte direkt svimma där framme i kyrkan..
Sen den delen där brudparet ska knäböja, kan man ta bort det? För går jag ner på knä så kommer jag liksom inte upp igen med min stora mage..
Hej,
Jag har en liknande fråga. Jag och min blivande skulle gärna vilja att en av psalmerna sjungs på engelska. Brukar detta vara okej?
Hej hopp! Ni har väl inte glömt att den här tråden finns om ni vill fråga saker om den kyrkliga vigseln?
Klockorna ringer i början, och ofta också i slutet, av gudstjänsten.
Hej!
Ingen fara, det är vigseldatumet som gäller. Och då har ni ju giltig hindersprövning.