darkHorse skrev 2012-05-21 22:59:12 följande:
Hej Kjell!
Appropå alla brudöverlämningstrådar som startas tänkte jag fråga om det är en levande diskussion inom Svenska kyrkan? Jag vet ju att de är upp till varje präst i dagsläget, men undrar om frågan har varit uppe för diskussion på något slags "kyrkoråd" eller vad det kan heta. Vem är det som sätter gemensamma riktlinjer för alla präster (om det nu finns sånna)? Finns det en sannolikhet att frågan kommer att diskuteras i framtiden och vem bestämmer isåfall om det?
Som du märker är jag inte så insatt i hur SvK fungerar
Hej! Diskussionen är levande, om än inte så levande som den ständigt är på BT
Men jag tror inte att vi kan hoppas på att något beslut i frågan kommer. Visserligen håller man på med en ny kyrkohandbok där det rent teoretiskt skulle vara möjligt att skriva in om brudparet ska gå in tillsammans eller om ena parten ska ledas in av sin förälder, men jag tror inte frågan prioriteras. Jag har förstått att en del människor inom kyrkan tror att det skulle vara förödande om vi fick tydliga regler i den här frågan, man menar då -tror jag -att det är bra att den enskilde/a prästen har möjlighet att själv avgöra om han/hon vill följa traditionen eller inte. Förmodligen menar man att kyrkan annars skulle upplevas som för stelbent. Jag tycker det är olyckligt att inte kyrkans riksdag, kyrkomötet, tydligt kan sätta ner foten och bestämma. Förra Stockholmsbiskopen, biskop Caroline, var mycket tydlig med att hon inte uppskattade brudöverlämningar, ändå förekom och förekommer det ju.