• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • nica83
    augusti2012 skrev 2011-08-21 13:28:31 följande:
    Nica83: har du något som en mall??? har du först gjort en runt om. Och sen över skarven som du har fäst med stenen?? Tänker jag helt galet?? Snor nog ideen.. :) 
    Ja jag har en mall, är en tygbit om ca 25 * 15 cm. Jag tar sedan en toarullshållare, klipper bort ca 1 cm så att ringen blir lite mindre och sedan lagom breda bitar (ca 3 cm i detta fall). Därefter lägger jag toarullsbiten på tygbiten, snurrar in den tajt och så att skarven som blir hamnar på insidan.

Tyget som blir kvar på båda sidor (eftersom toarullen är smalare än tygbiten) blir själva skarven. Skarven hamnar över den delen av toarullen där ringen går ihop. Ändarna av tyget tar jag nu och knyter ihop med en liten tygremsa av samma tyg, rätt tajt men ändå så det "saknas" toarulle under nästan hela skarven. Därefter viker jag över tyget på varje sida, klipper till och tar hål med en syl och sticker ner stenen som håller allt på plats. Puuuh. Låter nog mer avancerat än det är, tar max 5 min per servettring. 
  • nica83
    sandraochdaniel skrev 2011-08-21 11:50:45 följande:
    Verkligen jättefint! Vart hittade du de fina stenarna?
    Tack :) Stenarna kommer från Panduro, funkar med lite större "brads" för Scrapbooking
  • sandraochdaniel

Brads är det ringen under stenen/diamanten som gör så det ser ut som en brosch?

Är en scrapbooking novis...  Skäms 

• nica83
    sandraochdaniel skrev 2011-08-22 20:03:46 följande:
    Brads är det ringen under stenen/diamanten som gör så det ser ut som en brosch?

Är en scrapbooking novis...  Skäms 
    Jag är också novis, så jag kan ha fel. Det jag menar är i varje fall att den har sådana "jungfruben" bakom sig. 
  • Kiin80
    Anna88 skrev 2011-08-10 14:25:50 följande:
    Vi gjorde servettringar som passar vårt havstema... 

Jättefina! Tänkte själva ha havs/natur tema och har redan plockat snäckor men snöret ser så grovt och bra ut! kommer du ihåg vart ni hittade det?
  • Olga

blev helt kär i detta.. o har bestämt att gör precis så fast i våra färger vitt- lila- silver!!!

• fasit

Nu håller jag på att virka min brudväska. Har planer på att virka på likadana "dukar" och sy ihop med ett innefoder och sedan sy fast i en metallbygel (halvmåneformad). Hoppas att det blir bra för det tar lång tid att virka. Jag lyckas aldrig lägga upp bilder här, men det finns på min blogg.

• sandraochdaniel
    nica83 skrev 2011-08-22 19:35:47 följande:
    Tack :) Stenarna kommer från Panduro, funkar med lite större "brads" för Scrapbooking
    Vet inte hur stora dina brads var...men googlade och hittade dessa fina som jag beställde.
    http://www.eyeletoutlet.com/elegant-pearl-brads-cream.html
    fick 8påsar á 12st för 107:- så blir det inte bra storlek har det ju fortfarande inte kostat alldeles för mycket. 
  • emelie och Jonas

Någon som vet vad de små halva pärlorna med klister på heter på engelska, letar på ebay efter sånna, tänkte det kanske var billligare än panduro...
    förstår ni vilka jag menar?

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer