• AnnaJacob

Massa tips som sparar pengar!

Jag tänkte starta denna tråden, där vi alla kan skriva ner olika spartips.
    Alla vill ju ha ett fint bröllop, men det är ju inte alltid att tanke och ekonomi går ihop.
    Jag har själv kommit på en massa olika sätt att spara pengar, och tänkte dela med mig av dem..och hoppas att vi kan få insperation av varanndra!

• Svar på tråden Massa tips som sparar pengar!
  • MaybeBride09

Har man Nordea kan man skapa en sparbössa som gör att varje gång man drar kortet så "lägg" 5-50 kr in på ett sparkonto. Kan ju vara ett förslag. 

1 oktober 2011 säger jag JA
  • SaJo1981

Såhär sparar vi;) Brudklänning, västar och kravatter- sys av en vän till oss, tyget är redan betalt! Tärnklänningar- syr min tärna/ blivande svägerska Bukett- binds av min andra tärna bästa vännen:) Mat- blir buffé gjord av m2b:s mamma som äger restaurang Alkohol- det blir en tur till tyskland helt klart! Tårta- mina föräldrar har en jobbarkompis som hobbybakar och är riktigt duktig så hon gör den Transport för gäster- mina föräldrar känner ännu en som har busskort ( det har visserligen båda mina föräldrar med men...) Dekoration till lokal-funderar på en sväng till Ullared för att hitta ljuslyktor eller tyg till dukar o löpare, blir nog stolsöverdag av knoppa-lakan från ikea! Har jag glömt nåt?

• Zelmah

jag gör egna ljuslyktor. Har redan sparat ihop ett gäng fina glasburkar med kanter (fetaost-i-oljemarinad-burkar, sexkantiga) och ska fortsätta spara på mig i 8 månader till. (äter mkt sån fetaost) De burkarna ska jag sedan dekorera med pärlor trädda på litte trasslig ståltråd, det blir jätte fint romantiskt, har redan ett par sedan innan.

Eftersom jag bor på västkusten blir det nog att fylla dem med lite sand i botten, helt gratis bara att åka hem till pappa o fylla påsar från stranden :) Sanden gör ju även att värmeljusen ligger flat och på jämn yta mot botten.

Vi sparar även pengar på att jag köpt en vintageklänning som gick på totalt  knappt 850kr med tullavgift och frakt från USA inräknat. Skorna fyndade jag på rea för 199;- Min m2b kommer att ha försvarets högtidsuniform som han lånar gratis från sitt jobb, skor har han.

Sminket fixar jag själv, håret tror jag dock inte att jag kommer lyckas med själv om jag ska ha den frisyr jag vill ha helst, så där får jag nog lägga ut lite mer pengar, plus att jag kommer inhandla lite nytt smink, men det kommer jag ju använda annars med.

Vi kommer att ta hjälp av familj och vi funderar just nu på att fixa maten själva med hjälp av pappa hans sambo, o kaske faster, vi har ändå tänkt buffé. Min svägerska älskar att baka och är jätteduktig, funderar på att fråga om hon kan tänka sig att göra tårtan...

har en vän som vi ska bjuda, hans flickvän är fotograf och tar helt fantastiska bilder som verkligen matchar vår stil så om de tackar ja kanske vi frågar henne om hon kan fota mot 1500-2000kr kanske. annars är pappas sambos dotter även fotograf o ställer säkert upp, men hon är lite virrig o stressad av sig ibland hehe...

i spotify lägger vi upp en spellista med välvalda låtar. Vi har vänner och även min närmsta familj som spelar, så lite levande musik blir det oxå. Pappa ska spela en väldigt speciell låt för oss som jag har önskat.

Tysklandsresa blir det nog...

Helst vill vi ha transport från vigselplatsen till festlokalen i en veteranbil men det kanske blir dyrt...

oj vad lååångt det blev nu får jag nog sluta.. hehe

• Chiara

Vi ska ha
    *en släkting som hobby fotar - nån liten tack som hjälpen present + närvara vid bröllopet då det är en ganska avlägsen släkting
    *klänningen - sys av min syster bara tyget som kostar
    *tärnor- billiga klänningar i vårat färgtema från tex hm, lindex etc.
    *skor - din sko köp 3 betala för 2 och kommer anatgligen att vara sånt som man använder även senare
    *musik- en kusin til mig är grymt duktig har sagt att han kan tänka sig att vara trubadur under kvällen ett tag i alla fall sen kommer en cd brännas för att kunan rulla under kvällen med diverse kärlekslåtar både lugna och lite mer fartiga..
    *maten - Pappa som är kock och kan köpa maten genom jobbet
    *inbjudningarna/meny/etc- Gör jag själv
    *dekorationer- gör jag själv genom att använda mig av matrieal som är billigt/redan har eller gratis... bara fantasin sätter gränser
    *Buketen - syrran har en kompis som antagligen kommer att hjälpa till med den annars binder jag den sj alt svärmor.
    *Alkohol- Ingen alkohol kommer att serveras
    *Tårta/cupcake ska jag och syster baka.
    *vigselringen kommer troligen bestå av en silver ring med gravyr på utsidan med min m2b´s smeknamn i samma typ av gravyr som vi har på våra förlovningsringar kommer inte gå på mer än kanske 1500 om ens det!
    * kommer inte att åka i väg på någon bröllopsresa möjligen bröllopsnatten på hotell men inte mer fanscy än det... kankse åker på en senare men inte då i alla fall.

Ja mycket kommer att dras ner på det som anatgligen kommer kosta det som kostar  det är papperstallrikar då jag faktikst anser att jag hellre har våra gäster på bröllopet än i disken, men hittat snygga svarta som matchar vårat färgtema och matchar ihop våran tänkta dukning. dessa kommer vi dessutom få 10% på eftersom att vi har en vän som jobbar på öb så allt som kan och kommer att handlas på öb blir 10% rabatt på .. min frisyr kommer också antagligen kosta :/ men det är ju sånt som man får ta jag går nästintill aldrig annars till en frisör så denna gång får jag väl stå ut med kostanden...

Allt som kan dras ner på kostnader kommer att göras utom just tallrikarna då vi vill ha våra gäster på bröllopet och inte i köket..
    det är inte alls det att vi anser oss vilja ha ett budget bröllop dock anser vi att inte våran kärlek vissas i pengar utan i oss därför vill vi ha ett stort bröllop med våra vänner och familj men ändå för rimliga pengar om vi tar i överkant så kommer vårat bröllop gå på max 50 000 men då är dt eväldigt grovt räknat eftersom att jag tvivlar på att tyget till min kläning tex kommer gå på 5000 som det står i budgeten eller att min ring kommer kosta 5000 som det också är räknat på mm , då vi slagit ihop de kostanderna vi har räknat på är det bara 30000 men för att vara säkra så kommer vi att försöka spara 50000 och det bara för att veta att vi inte behöver fundera närmare bröllopet!

• SweetPearl

Klänning: Köpte ny på Tradera
    Näbbklänning: Köpte ny på Tradera och den är från Lindex.
    Kostym: Har sen innan.
    Slips: Tro det eller ej men vi hitta en slips på Ullared i nästan samma färg som på min klänning..
    Näbbkostym: Köpte byxor o väst på Nameit nu vid jul. Skjorta beställer jag från nätet då den ska vara rosa.
    Brudskor: Köpte ny på Tradera från Din sko.
    Skor: till M2b o brudnäbben finns och till näbben ska det köpas, men det räknar jag inte in då han är 11 månader när vi gifter oss och ska få lära-gå-skor. Så köper ett par fina svarta skor.
    Tiara o örhängen: Köpt på Tradera
    Inbjudningskort o placeringskort: Beställde från vistaprint.se. De blev billigare att beställa därifrån än att göra själv. Rekommenderar dem verkligen.
    Maten: Kommer få hjälp av mamma, mammas svägerska, bonusmormor mfl att göra maten. Kommer ha buffé.
    Tårtan: Vi kommer att beställa fruktårtor då vi gillar dem mer o så sätta dit ett eget brudpar på en av tårtorna. Då blir det inte så himmla dyrt och det sparas en massa tid.
    Dekoration: Rosblad från Ebay, lakan från Ikea o ha som dukar, värmeljushållare finns i 6-pack på Ikea samt servetterna kommer vi också köpa på Ikea då de finns i den färg vi har som färgtema.
    Alkohol: Vi hade tänkt att beställa från Tyskland, men kom på att det är nog bäst att vi åker dit o handlar. Så vi tänkte passa på att åka dit när vi ändå ska ner till Ullared igen (det är min m2b som vill dit igen
    Ringar: Kommer att beställa förlovningsringar o vigselring från titanringar.com.
    Sångae i kyrkan: M2b systerdotters kompis ska sjunga
    Musik på festen: Min bror har en kompis som har en anläggning som vi ska låna o sen så hyr vi lokalen gratis o brorsan bor 15-20 meter från lokalen så vi kommer köra Spotify.
    Fotograf: M2b känner några som är hobbyfotografer
    Transport från kyrkan: M2b har vänner som har finare bilar
    Transport från festen: Kommer att ta taxi som antingen blir gratis eller till ett reduceratpris då min pappa jobbar på de taxibolaget.
    Övernattning: Kommer att bli på ett hotell. Kolla runt på olika hotellsajter. Många har erbjudande.
    Bröllopsresa: Vi önskar oss bidrag till en bröllopsresa.

Mitt tips är också att köpa på sig under tiden. tex inbjudningskorten, underkläder, dekorationer ja allt som inte kostar så mycket och som man har råd med att betala med sin lön eller liknade. Har nu 25 000 till de stora utgifterna så som bukett, näbbukett, corsage, håruppsättning, make-up, mat, dryck, tårta, ringar, bensinpengar + nått extra till transport o fotograf och hotellet. Hittils är jag uppe i nästan 22 000 för de största utgifterna. Men det är inte säkert att vi kommer att ta pengar därifrån till hotellet och sen så kan det bli billigare med transport o fotograf. Räknar jag ihop med det vi har samlat på oss så blir det runt 30 000 vi har lagt/kommer lägga ut.

• L8PR
    Dazzle skrev 2011-01-06 17:25:54 följande:
    Nu sätter ni griller i huvudet på mig... tänk om man kunde hitta massa gamla vita linneservetter och sedan brodera ett par-monogram på dem... mmmmm så romantiskt mysigt tänker jag... =). Kanske inte e spara - detta e en väldigt bra tråd så jag får väl skicka med ett spara tips oxå fast vi inte kommit så långt:

Ta en fotograf ni känner som kan tänka sig göra det för en billig/ingen peng. De kommer göra det med så mycket mer hjärta och inlevelse än vem man än betalar...
    Jaaaaaaaa snyggt det hade varit. Bra om man har sumaskin som gör detta då annars blir det tungt, om man själv ska brodera dem menar jag
  • Moster Stina

Ett  bra spartips är väl att anmäla sig till tråden där man kan byta tjänster med andra här på torget: www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3847842-1.html

Själv skall jag t ex få tre som hjälper till med servering, mot att jag fixar musik under någras vigsel!

Dessutom är det ju mycket pynt som man kan köpa och sen sälja här på torget igen. Karaffer, glas, ljuslyktor, knoppalakan, m.m. Då behöver det ju inte kosta så mycket, eftersom man i alla fall kan få igen en del genom försäljning.

Jag har tittat runt på snygga papper, och insett att det i allmänhet kostar flera kr styck. Därför beslöt jag mig för att köpa häftiga (men billiga) tapeter istället. Tror att de kommer att bli jättesnygga som pärmar till festprogrammen på borden.

Sen tipsar jag (som alltid) om att hänga fiberväv i taket. Det ser SÅ dyrt och flott ut, och behöver inte kosta så mycket alls!

Och så kan man verkligen lära sig binda sin egen brudbukett. http://www.brollopsguiden.se/artiklar/bukett/index.php
    Jag är jättevalhänt, men lyckades få till en jättefin bukett (med matbutiksrosor, och gröna kvistar från olika träd) på bara 2 försök. Kommer sedan köpa in snygga blommor hos floristen, men binda dem själv. där spar man i alla fall en 500 kr!

Sen är väl ett tips att verkligen skriva upp vad allt skall kosta. Och så kikar man runt och ser om det GÅR att få ned kostnaden på varje post. Det känns toppen när man ser budgeten med små ändringar, bli till flera tusen i sparade kronor! Det är verkligen de många små utgifterna som lätt blir stora pengar.

När det gäller dryck så har vi provat riktigt billiga viner, för att hitta några som vi själva verkligen gillar. (tittat på smakuppgifterna som påmint om andra gamla favoriter) Visst vet jag att man inte skall spara på drickat en sådan här dag, men om vi ändå hittar sånt som VI tycker är godare till halva priset, tycker jag att man gjort ett bra val ändå. Vi struntar helt i vad man BORDE dricka, utan har helt enkelt gått efter egna smaklökar!
    Fast vi kommer nog inte skriva ut vad vi servererar i karafferna, om någon nu skulle ifråga sätta sitt eget gillande och veta med sig att just den sorten bara kostar 50 spänn!

• Geranium
    Moster Stina skrev 2011-01-07 11:33:07 följande:
    Sen tipsar jag (som alltid) om att hänga fiberväv i taket. Det ser SÅ dyrt och flott ut, och behöver inte kosta så mycket alls!
    Vad är fiberväv egentligen? Har du några bilder på hur det kan se ut när man hänger det i taket? *nyfiken*
  • Kattpoet

Sedan kan man ju också i sin vardag spara så man har pengar  till bröllopet.

Menu, gör en månads menu och håll dig till den. Det spar pengar.

Matlådor är också en bra sak.

Gå inte ut och festa varje helg, om det måste göras gör det  en gång varannan månad.

Sluta dricka  läsk och alchol, kranvatten duger gott och väl som dricka.

Dra ner på godis och  chips.

Ät inte ute.

Ha skoj med varandra genom att spela alfapet, skogspromenader eller annat som inte kostar pengar. 

• 1700tal

Det vi sparar på:

- min klänning (från Kina)
    - hans kläder (från suitopia)
    - blommor (rosor från våra trädgårdar, droppbuketten och bordarrangemang gör jag själv)
    - pappersprylar som inbjudningar, vigsel- och festprogram gör jag själv, gillar knep och knåp
    - all alkohol inhandlas i tyskland
    - vigselring görs av gammalt guld
    - sminkning gör jag själv
    - utesluter helt övriga dekorationer till festlokal. Stilrent och avskalat blir mottot. Nätta blomdekorationer på borden blir allt. Vita linnedukar, kandelabrar, porslin, glas och linneservetter finns i festlokalen så inget mer tingeltangel behövs.
    - inga tärnor, marshalkar eller näbbar att "utrusta" eller köpa tackpresenter till

Då kan vi istället prioritera det vi verkligen känner starkt för; möjligheten att ha råd att gifta oss på ett slott, full catering och serveringspersonal.

Svar på tråden Massa tips som sparar pengar!