• AnnaJacob

Massa tips som sparar pengar!

Jag tänkte starta denna tråden, där vi alla kan skriva ner olika spartips.
    Alla vill ju ha ett fint bröllop, men det är ju inte alltid att tanke och ekonomi går ihop.
    Jag har själv kommit på en massa olika sätt att spara pengar, och tänkte dela med mig av dem..och hoppas att vi kan få insperation av varanndra!

• Svar på tråden Massa tips som sparar pengar!
  • Catlife

- Vi har bokat en lokal så nära kyrkan att man kan gå emellan - alltså slipper vi transportkostnad för alla gästerna. Då kan vi hellre lägga pengarna på att själva åka häst och vagn eller så, vi får se hur vi gör med det.

- Alkoholen inhandlas i Tyskland. Vi bor i Skåne, så det blir en lätt dagstur.

- Vi har hyrt en ganka dyr lokal, men man får ta med egen alkohol. 10 000-tals kronor sparade om vi inte vill att gästerna ska betala spriten själv på ett ställe med serveringstillstånd, och det vill vi verkligen inte! Dyr lokal är också lika med fin lokal som den är och att dukar och servis ingår = mindre pengar på dekorationer i lokalen och på att hyra servis genom cateringföretaget.

- Vi ska lämna in lite gammalt guld som ligger och skräpar för att få våra ringar billigare. Man får ofta bättre pris för det guld man lämnar in när man samtidigt köper något annat hos guldsmeden.

- Vi hyr förvisso in en professionell fotograf (viktigt för mig), men hon går efter gratulationerna på kyrktrappan och en väns sambo tar över som hobbyfotograf och dokumenterar festen etc. Vet inte om det är att spara kanske, men i alla fall att minska kostnaden lite...

- Ska sköta sminket själv.

- Sparar in på skorna och köper billiga, vem ser dem ändå?

- Hyr in vänner till syrran som jobbar i restaurangbranchen för att servera dricka.

Har nästan inga resurser i släkten eller bland vännerna att ta till tyvärr, vilket kommer att kosta oss en hel del, jämför vad somliga här verkar kunna ordna. Det och att kunna prioritera tycks vara det man kan spara mest på!

• GnuGS

Vi ska möjligen ha så mycket som cirka 140 gäster, och har många stora utgifter i år.

Detta eftersom jag bor i USA och i samband med giftermålet ska flytta hem till Sverige, vilket innebär: extra flygresor, fraktavgifter för möbler m m över Atlanten, dubbla hyror en tid i vår, minskad tid att arbeta/spara lön. Jag har dessutom ett låglönejobb till att börja med, så min ekonomi har varit ansträngd i åratal.

Så vi MÅSTE hitta budgetlösningar, samtidigt som vi gärna vill ha ett riktigt överdåligt kalas!

Så här försöker vi göra för att hålla nere kostnaderna:
    • Vi har hyrt en lokal dit vi får ta med egen alkohol. Alkoholen kommer vi troligen att beställa på nätet – men vi har även börjat ta med flaskor med t ex rom från utlandsresor. Vi har också sparat massor av alkohol som vi fick i present på en födelsedagsfest.
    • Vi får välja cateringfirma till lokalen själva, och hoppas få rabatt hos en viss (som vi i alla fall vet kommer att göra ett bra jobb och servera generöst).
    • Vi ska be cateringfirman tänka ”budget” och hitta prisvärda lösningar som ändå har lyxig och traditionell bröllopsmatskänsla. (Mat och dryck är extremt viktigt för oss båda, och för många av våra gäster – så det är inte meningen att snåla. Men kanske avstår vi från filékött – högrev är ju betydligt billigare, och det skulle kunna bli en underbar burgundisk köttgryta, t ex.)
    • Vi får 20 procent rabatt på båttransport-hyra, tack vare kontakter med ägaren (och trots att det är högsäsong för honom).
    • Våra föräldrar bidrar, med cirka 30 000:-/vardera. Min mamma ställer dessutom upp med att ordna en lysningsmottagning.
    • En väninna till mig ordnar ett kalas i den stad i USA där jag bor – vilket minskar trycket på antalet vänner därifrån som ”måste” bjudas till själva bröllopsfesten.
    • Ringens ”finhet” eller exklusivitet är inte alls så viktig för mig. Den får gärna vara enkel och gärna köpt i en antikaffär (vilket vi tror blir billigare?).
    • Bröllopsresan får vänta, så åker vi till våra respektive familjers sommarställen en kort tid (ingen av oss har varit i den andres, så det känns spännande att få upptäcka Öland resp Dalarna tillsammans!). Vi har varit på en arbetsrelaterad resa i Karibien nyligen, så det är helt OK att ”bara” vara i Sverige.
    • Jag känner massor av superbra fotografer, och hoppas att någon av dem ställer upp för vänskapspris trots att de normalt inte plåtar bröllop.
    • En vän till M2B ska sjunga i kyrkan (mot att vi donerar 1 500:- till en viss organisation).
    • Ev sjunger någon släkting till mig på festen – annars får vi nog köra med Spotify-lösningen, för vi har nog inte råd med vare sig DJ eller liveband...
    • Alla i brudföljet får ha sina egna kläder. Möjligen kommer jag att köpa näbbklänningar åt mina syskonbarn, men tärnorna och marskalkarna får klara sina inköp själva!
    • Vi ska inte ha eldslukare eller liknande, som jag först hade önskat, utan istället satsa på att tända khom loy-lyktor – vilket inte bara blir billigare, utan också enklare att planera (eftersom man inte behöver bestämma en viss starttid i förväg).
    • Vi ska inte laga någon mat själva; däremot baka vissa grejer som drinktilltugg som går att göra minst en vecka i förväg.
    • Vi ska komplettera måltiden med en fin ostbuffé, som är väldigt prisvärt och mycket uppskattat att ha.
    • Vi tackar glatt ja till alla vänner och bekanta som erbjuder hjälp! Just nu hoppas jag på att någon ska föreslå att de ordnar ett cocktailparty hemma hos sig för hugade gäster kvällen före vigseln...

• 1700tal
    moonlightgirl skrev 2011-01-07 23:57:22 följande:
    Jag vill själv ha en droppformad bukett, finns det bilder som visar hur man binder en sådan eller har du tips och råd på hur jag kan göra??
    Här är en bra sida med inspiration och instruktioner:

http://www.gamman.se/Skola.asp

Droppbukett är betydligt svårare att göra och jag räknar med att öva på buketten minst 5 ggr i sommar (bröllopet är inte förrän sommaren efter, alltså 2012, och då måste jag låta rosenbuskarna gotta till sig). Det kommer behövas. Däremellan övar jag på andra blommor från trädgården, bara att få till själva formen för det är ganska knepigt. Jag har köpt en hållare (99 kr) och skär till ny oasisboll till varje övningsbukett, sen är det bara att öva på trädgårdens gratisblommor!

Helt klart vore enklast att binda en rund bukett (utan hållare) men eftersom jag är lång och har en ganska smal siluett passar det bättre med en droppformad. Alternativet blir iaf att göra en riktigt stor och busig rundbunden bukett...
  • Hoffsennanen Tottoplex

Tänkte på det med att spara pengar på fotograf genom att använda en vän eller liknande. 
    Tänk på att det är ganska mycket arbete och press med att fotografera ett bröllop. Och vill man inte hellre ha denna vän eller liknande person som "bara" gäst så de kan njuta av bröllopet?
    Skulle aldrig kunna tänka mig att be en vän eller släkting att vara fotograf eller spela på bröllopet om de är med på inbjudningslistan. Skulle kännas så fel. 

• Jeliqa
    LisaEleonor skrev 2011-01-07 15:13:51 följande:
    Någon som vet vart man kan köpa grejer till att göra servettringar? Kändes som ett mysigt sätt att göra dukningen mer personlig.

Det skulle vara trevligt om det fanns färdiga servettringar, kanske i metall eller tyg eller något sånt som sedan går att dekorera med olika saker. Skulle något sånt kunna finnas på panduro?
    Ett billigt men ändå fint sätt att göra servettringar är att köpa scrapbookpapper och häfta/limma ihop en lagom bred bit i ändarna. Det gör jag alltid när vi bjuder på middagar och det har blivit väldigt uppskattat, dessutom kan man få servettringarna i rätt färg med snyggt mönster om man så önskar. 
  • SimeonJenny

Vad gäller alkohol har vi nog den största besparingen. Vi har ingen och kommer inte sakna den heller men det beror ju på hur man är.

I och med att vi inte har någon alkohol har inte heller folk några problem att ta sig till och från festlokalen själva.

Under hösten har vi plockat bär och svamp som kommer vara med menyn vilket även egenskjutet kött kommer vara. Ger dessutom en mer personlig touch på det hela. Matlagningen lämnar vi dock över med varm hand för att inte vi och våra nära och kära ska vara sönderstressade när det väl är dags.

Som serveringspersonal har vi föräldrar till våra vänner. Sådana som man nästintill skulle vilja bjuda men ändå inte kommer bjuda. Vänner som vi inte bjuder känns lite för känsligt att bjuda till att hjälpa till med serveringen.

Angående servetter har jag fått ett tips som jag nog ska tillämpa. Köp vita servetter på IKEA och vik i önskad form. Stämpla med hjärtan/initialer eller liknande. Känns då mer festligt även om inte servetterna är i tyg eller de grova duni-servetterna som jag annars hade köpt.

Kolla på stället där du beställer maten om de hyr ut dukar eller porslin till förmånligt pris.Tackpresenter kommer delvis bestå av sådant bordsdekoreringarna.

Vigselprogram gör vi själva.

Att be bröllopsgästerna om hjälp tycker många snarare känns som en ära än som en belastning. Har själv hjälpt till med både dekorering, gjort häfte, sytt stolsöverdrag mm.

Lycka till allihopa! Nu ska jag tillverka de sista tvålarna till bröllopet! (Kanske inte billigare men lite roligt och personligt)

• Hon sa ja
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-01-09 11:04:57 följande:
    Tänkte på det med att spara pengar på fotograf genom att använda en vän eller liknande. 
    Tänk på att det är ganska mycket arbete och press med att fotografera ett bröllop. Och vill man inte hellre ha denna vän eller liknande person som "bara" gäst så de kan njuta av bröllopet?
    Skulle aldrig kunna tänka mig att be en vän eller släkting att vara fotograf eller spela på bröllopet om de är med på inbjudningslistan. Skulle kännas så fel. 
    Jag håller med till viss del, men tänker samtidigt så här: Är någon/några intresserade av att fotografera så "ser de" ändå bröllopet genom linsen... Och om jag delar upp det på flera gäster och faktiskt frågar dem och de svarar ja, då blir det inte samma "belastning" och jag måste lita på deras svar. Men det beror givetvis på vilka vänner som finns och vilken relation man har till dem. De som jag frågar vet jag skulle säga nej om de inte ville ha den pressen. Säger de nej, så får jag lösa det på annat vis. Alla sätt är bra - utom de dåliga Flört
  • moonlightgirl
    1700tal skrev 2011-01-09 10:28:09 följande:
    Här är en bra sida med inspiration och instruktioner:

www.gamman.se/Skola.asp

Droppbukett är betydligt svårare att göra och jag räknar med att öva på buketten minst 5 ggr i sommar (bröllopet är inte förrän sommaren efter, alltså 2012, och då måste jag låta rosenbuskarna gotta till sig). Det kommer behövas. Däremellan övar jag på andra blommor från trädgården, bara att få till själva formen för det är ganska knepigt. Jag har köpt en hållare (99 kr) och skär till ny oasisboll till varje övningsbukett, sen är det bara att öva på trädgårdens gratisblommor!

Helt klart vore enklast att binda en rund bukett (utan hållare) men eftersom jag är lång och har en ganska smal siluett passar det bättre med en droppformad. Alternativet blir iaf att göra en riktigt stor och busig rundbunden bukett...
    Ok tack så mycket. Ska ta och kolla på denna sidan och sedan får jag ta och prova mig fram lite och se hur det går.  =)
    Själv är jag inte så lång men vill iallafall ha en droppformad bukett för den tilltalar mig mest.  =)
    SimeonJenny skrev 2011-01-09 15:56:27 följande:
    Angående servetter har jag fått ett tips som jag nog ska tillämpa. Köp vita servetter på IKEA och vik i önskad form. Stämpla med hjärtan/initialer eller liknande. Känns då mer festligt även om inte servetterna är i tyg eller de grova duni-servetterna som jag annars hade köpt.

Kolla på stället där du beställer maten om de hyr ut dukar eller porslin till förmånligt pris.Tackpresenter kommer delvis bestå av sådant bordsdekoreringarna.

Vigselprogram gör vi själva.

Att be bröllopsgästerna om hjälp tycker många snarare känns som en ära än som en belastning. Har själv hjälpt till med både dekorering, gjort häfte, sytt stolsöverdrag mm.
    Bra tips om servettarna.  Jag har kollat upp därifrån vi ska ta maten ifrån och porslinet mm hyr vi för en kr st och då behöver vi inte diska det heller. Jag har helt glömt bort att fråga om de har dukar som vi kan hyra så det ska jag kolla upp. =)
    Alla trycksaker gör vi själva för att jag tycker att det är kul.
  • LOMARE
    LisaEleonor skrev 2011-01-07 15:13:51 följande:
    Någon som vet vart man kan köpa grejer till att göra servettringar? Kändes som ett mysigt sätt att göra dukningen mer personlig.

Det skulle vara trevligt om det fanns färdiga servettringar, kanske i metall eller tyg eller något sånt som sedan går att dekorera med olika saker. Skulle något sånt kunna finnas på panduro?
    Hej! Jag virkar mina i silvertråd, fäster små blå och vita pärlor. på... Blir jättefint, och som sagt en väldigt personlig prägel på dukningen. Har även gjort vinglas dekorationer i samma stil.
  • Nathalie310

Hej alla Glad
    Kan Ni snälla hjälpa mej med det här;
    - HUR SPAR MAN PENGAR PÅ TÅRTAN ?!
    Vi ska  vara ca 250 personer och jag håller på att bli knäpp Förvånad
    Liiite jobbigt att baka den själv kanske....

Tack för alla fina spartips och lycka till alla!

Svar på tråden Massa tips som sparar pengar!