1700tal skrev 2011-01-09 10:28:09 följande:
Här är en bra sida med inspiration och instruktioner:
www.gamman.se/Skola.asp
Droppbukett är betydligt svårare att göra och jag räknar med att öva på buketten minst 5 ggr i sommar (bröllopet är inte förrän sommaren efter, alltså 2012, och då måste jag låta rosenbuskarna gotta till sig). Det kommer behövas. Däremellan övar jag på andra blommor från trädgården, bara att få till själva formen för det är ganska knepigt. Jag har köpt en hållare (99 kr) och skär till ny oasisboll till varje övningsbukett, sen är det bara att öva på trädgårdens gratisblommor!
Helt klart vore enklast att binda en rund bukett (utan hållare) men eftersom jag är lång och har en ganska smal siluett passar det bättre med en droppformad. Alternativet blir iaf att göra en riktigt stor och busig rundbunden bukett...
Ok tack så mycket. Ska ta och kolla på denna sidan och sedan får jag ta och prova mig fram lite och se hur det går. =)
Själv är jag inte så lång men vill iallafall ha en droppformad bukett för den tilltalar mig mest. =)
SimeonJenny skrev 2011-01-09 15:56:27 följande:
Angående servetter har jag fått ett tips som jag nog ska tillämpa. Köp vita servetter på IKEA och vik i önskad form. Stämpla med hjärtan/initialer eller liknande. Känns då mer festligt även om inte servetterna är i tyg eller de grova duni-servetterna som jag annars hade köpt.
Kolla på stället där du beställer maten om de hyr ut dukar eller porslin till förmånligt pris.Tackpresenter kommer delvis bestå av sådant bordsdekoreringarna.
Vigselprogram gör vi själva.
Att be bröllopsgästerna om hjälp tycker många snarare känns som en ära än som en belastning. Har själv hjälpt till med både dekorering, gjort häfte, sytt stolsöverdrag mm.
Bra tips om servettarna. Jag har kollat upp därifrån vi ska ta maten ifrån och porslinet mm hyr vi för en kr st och då behöver vi inte diska det heller. Jag har helt glömt bort att fråga om de har dukar som vi kan hyra så det ska jag kolla upp. =)
Alla trycksaker gör vi själva för att jag tycker att det är kul.