• MattIvonne

Bröllop på Midsommarafton? Tyck till!

Så här ligger det till...

Jag och min blivande fru debaterar om vi skulle ha vårat bröllop på fredagen den 24:e (vilket är Midsommarafton) eller inte. Hon är nyinflyttad från USA så att jag förklarar diverse saker för henne, vad folk gör på sina lediga dagar, Midsommarafton osv.

Hon håller fast vid att en hel del utav gästerna inte skulle vilja gå på bröllop på Midsommarafton för att dom kanske vill spendera den med deras familj eller har andra planer som att dricka sig stupfull någon annanstans.

Jag tänkte efter och kom inte riktigt fram till att folk egentligen inte spenderar den med deras familj (som på JUL, t ex.). Midsommarafton är ledig för dom flesta. Gjorde lite research på det plus att jag inte minns senast JAG jobbade på en Midsommarafton.
    Jag tänker att gästerna kommer att få lön den helgen och vem släpper inte loss lite mer när dom har lite mer pengar på kontot. Och jag säger inte att det är pengarna jag är ute efter! Vill bara att gästerna ska trivas och skulle slappna av!

Vi har bokat vigsel i kyrkan den 18:e just nu pga just denna diskussion, men efter att den snälla damen i telefon berättade för mig att det var lite mer tillgängligt på Midsommar-helgen så började jag luta mig lite mer åt den helgen men vad jag fick motsägelser från future-wife då!

Så....vad säger ni? Hur skulle ni reagera om ni fick en inbjudan till ett bröllop på Midsommarafton? Yay eller Nej?

• Svar på tråden Bröllop på Midsommarafton? Tyck till!
  • finafia

Vi gifter oss på Midsommarafton. Det var det datumet som var ledigt på hela sommaren för lokalen och de som står oss närmst, iom inbjudan inte hunnit ut än, tycker det är en toppen dag!!!
    Jag var lite osäker jag med, men nu känns det verkligen som en bra dag - plus att helgen blir lite längre och vi kommer även hinna med lite mys kvällen innan bröllopet med våra familjer och närmaste vänner. En så kallad Rehearsal dinner...;)
    Och som du skrev så är väl Julafton mer helig än Midsommarafton!

Ps.Vi ska ha lite midsommarfeeling i maten som kommer serveras på bröllopet, då vi tror det kommer uppskattas väldigt mycket!

• FelizLane

Vi kommer troligtvis gifta oss på midsommar också.. Jag menar, ni kommer ju ha era familjer där? Sen så har jag under många år firat med vänner på midsommar.. Så jag vet inte om jag tycker det är en sån bra bortförklaring till det... En midsommar mer eller mindre som vanligt jag tror inte så många bryr sig faktiskt :) 

• passionsblomman

Jag skulle själv gärna gifta mig på midsommar.
    Dock med fullt medvetande om att somliga tar långledigt för segling eller annan minisemester just den tiden och att det också kan vara riktigt svårt för folk att få barnvakt (ifall man tänker sig barnfritt upplägg.)

Man ska också noga kolla upp att man får tag i frisör, make-up och florist tex. Det är ju trots allt lite av vår egentliga nationaldag, så det är mycket som är stängt.

Oss skulle det passa utmärkt med midsommar, just för att vi välkomnar även barn och vi gärna gör det till en familjefest.

De här faktorerna gäller ju även sådana helger om jul och nyår för övrigt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Syrinx

För mig är midsommar nästan mer heligt än julafton! Jag hade verkligen inte uppskattat att gå på ett bröllop över midsommarhelgen, eftersom min familj/släkt har väldigt starka traditioner kring högtiden.
    Men som ni säger allihopa, det är ju väldigt olika från släkt till släkt hur det firas, så du TS borde ju veta bäst vad som passar i din familj och med dina vänner! Går det kanske att pejla av lite försiktigt innan ni bestämmer helt?

Som Passionsblomman säger, så är midsommarhelgen en svår tid att få tag i saker. Det kan ju vara viktigt att ha i åtanke också. Midsommardagen t ex är ju en av våra allra "stängdaste" dagar. 

• Sebastiána
    Syrinx skrev 2011-01-11 13:36:52 följande:
    För mig är midsommar nästan mer heligt än julafton! Jag hade verkligen inte uppskattat att gå på ett bröllop över midsommarhelgen, eftersom min familj/släkt har väldigt starka traditioner kring högtiden.
    Men som ni säger allihopa, det är ju väldigt olika från släkt till släkt hur det firas, så du TS borde ju veta bäst vad som passar i din familj och med dina vänner! Går det kanske att pejla av lite försiktigt innan ni bestämmer helt?

Som Passionsblomman säger, så är midsommarhelgen en svår tid att få tag i saker. Det kan ju vara viktigt att ha i åtanke också. Midsommardagen t ex är ju en av våra allra "stängdaste" dagar. 
    Samma här!
  • finafia

Vi har varit ute i god tid för att boka upp det vi ska ha och det har inte varit några problem hittills. :)
    Men klart att det är olika från släkt till släkt... Vill vissa av de jag bjuder inte komma pga att de vill fira midsommar istället för att föreviga vår dag med oss så kan de juh bara tacka nej till inbjudan, men vår bröllopsdag kommer juh även att ske en endaste gång och Midsommarafton återkommer år efter år.:)
    Tur att inte alla tycker samma... Då kanske allt hade varit fullbokat på midsommar så som när pingsten infaller...;)

• gillan

tycker midsommar är en ypperlig dag att gifta sig på, tror inte din fru behöver vara orolig över att folk hellre vill fira med sin familj.

hoppas ni får en härlig dag!

• Darling Daisy

Jag skulle ha tackat ja.
    Funderar själva på just midsommarafton som vår bröllopsdag. Jag tror att det går att göra till en underbar festhelg för stora och små. Gillar också tanken på att det kan bli lite längre helg när man kan få träffa sina kära flera dagar.
    Skulle hellre gå på bröllop på midsommarafton än på midsommardagen faktiskt

• BrideBecks

Midsommarafton känner jag som Big NO No att gifta sig på. Precis som vid jul & nyår är det många som har sina traditioner även på Midsommarafton. Jag förstår tanken att det kan vara vackert att gifta sig på Midsommarafton men jag tror man får räkna med en del reaktioner varför man valt just det datumet. Många vill helst spendera denna dag, precis som vi nyår, men sina egna valda vänner eller familjer. Min kompis hamnade på ett bröllop för Midsommar där hon knappt kände en enda människa då det var en barndomskompis till hennes sambo som gifte sig. Som hon sa; "Bröllopet var jättetrevligt, men det hade varit ännu trevligare att fira Midsommar med sina egna vänner, och gått på detta bröllop en annan dag istället". Jag tror en del människor kan uppfatta det som rätt egoistiskt att "sno" denna dag och göra den till sin egen (jag får erkänna att jag är en av dem).
    Med risk att jag får en del människor mot mig nu men jag känner bara ärligt hur jag känner, precis som TS önskade.

• passionsblomman

BrideBecks, jag förstår vad du menar. Samtidigt så har ju Midsommar jämte Pingst under många herrans år varit en av de helger som är klart populärast att gifta sig på. Festlokaler och kyrkor är ofta bokade långt i förväg just vid midsommar. Så speciellt ovanligt är det ju inte, tvärtom. Seanre år har dock augusti en het månad att gifta sig-precis som att det blivit mer populärt att lägga sin semester då.

Sno ett datum kan man ju aldrig göra-det är ju givetvis helt upp till en själv när man vill gifta sig. Däremot får man nog ha en stor förståels för att alla kanske inte prioriterar ens bröllop framför andra firanden, så man inte blir förvånad om somliga tackar nej.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Bröllop på Midsommarafton? Tyck till!