• MattIvonne

Bröllop på Midsommarafton? Tyck till!

Så här ligger det till...

Jag och min blivande fru debaterar om vi skulle ha vårat bröllop på fredagen den 24:e (vilket är Midsommarafton) eller inte. Hon är nyinflyttad från USA så att jag förklarar diverse saker för henne, vad folk gör på sina lediga dagar, Midsommarafton osv.

Hon håller fast vid att en hel del utav gästerna inte skulle vilja gå på bröllop på Midsommarafton för att dom kanske vill spendera den med deras familj eller har andra planer som att dricka sig stupfull någon annanstans.

Jag tänkte efter och kom inte riktigt fram till att folk egentligen inte spenderar den med deras familj (som på JUL, t ex.). Midsommarafton är ledig för dom flesta. Gjorde lite research på det plus att jag inte minns senast JAG jobbade på en Midsommarafton.
    Jag tänker att gästerna kommer att få lön den helgen och vem släpper inte loss lite mer när dom har lite mer pengar på kontot. Och jag säger inte att det är pengarna jag är ute efter! Vill bara att gästerna ska trivas och skulle slappna av!

Vi har bokat vigsel i kyrkan den 18:e just nu pga just denna diskussion, men efter att den snälla damen i telefon berättade för mig att det var lite mer tillgängligt på Midsommar-helgen så började jag luta mig lite mer åt den helgen men vad jag fick motsägelser från future-wife då!

Så....vad säger ni? Hur skulle ni reagera om ni fick en inbjudan till ett bröllop på Midsommarafton? Yay eller Nej?

• Svar på tråden Bröllop på Midsommarafton? Tyck till!
  • Kattpoet

Men kom ihåg att folk  som har servis yrken och allmänyttiga yrken är inte lediga denna dag OM de inte säger till i god tid vilket brukar vara 4 månader innan.

Jag vet folk som fick tacka nej till ett bröllop eftersom det hölls  klockan 1300  på midsommar afton och utbjudan kom ut månaden innan.

Brudparet hade glömt bort att det inte är en röd dag, det är inte självklart med ledighet och mina föräldrar jobbade alltid till klockan 1200 på midsommar. 

• passionsblomman
    Kattpoet skrev 2011-01-11 19:15:01 följande:
    Men kom ihåg att folk  som har servis yrken och allmänyttiga yrken är inte lediga denna dag OM de inte säger till i god tid vilket brukar vara 4 månader innan.

Jag vet folk som fick tacka nej till ett bröllop eftersom det hölls  klockan 1300  på midsommar afton och utbjudan kom ut månaden innan.

Brudparet hade glömt bort att det inte är en röd dag, det är inte självklart med ledighet och mina föräldrar jobbade alltid till klockan 1200 på midsommar. 
    Det har du alldeles rätt i, fast det gäller faktiskt för precis vilken lördag som helst likaväl som för midsommarafton, både för servis, polis, vård, brandkår, handel, väktare och alla andra yrken där man jobbar helger. Vi skulle säkerligen fått tacka nej i vår familj med om inbjudan kom med endast en månads varsel. Oavsett tid på året.

TS, när det gäller florist brukar man kunna lösa det även om de har stängt själva midsommarafton. Det går för det mesta utmärkt att hämta buketten dagen innan och förvara den enligt instruktioner. Många butiker har också öppet nen stund på midsommarafton just för att vi är vana vid att detär en del bröllop. men kolla just er butik för säkerhets skull. 
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Lindahl

Mina bästa kompisar gifte sig på midsommarafton för 2 1/2 år sen, det var superkul!!!

Dom körde på midsommartemat med buffé, etc...även tårtan (som jag gjorde) var full med jordgubbar på toppen.
    Jag tyckte det var en jätterolig midsommarafton... varför måste man supa skallen i bitar denna högtid???
    Själv körde vi (min man & jag) på en annan afton, nyårsafton för vår del vilket oxå blev väldigt uppskattat av många...

• BlackWIngedAngel

Jag tycker att det finns många viktiga saker att ta i beaktande som tagits upp i tråden, ang att ha bröllop på midsommarafton. Man känner ju sin egen umgängeskrets bäst, så huruvida de kan tänka sig att rucka på sina traditioner eller inte, vet ni förmodligen bättre. Personligen hade jag tackat ja, men inte varit överförtjust över valet av dag.

Vad viktigare är i sammanhanget är väl att tänka på att även om det kan verka praktiskt att ta det när de flesta är lediga så finns det många problem med just det faktum att många är lediga. Några av de viktigast punkterna som folk har tagit upp tycker jag är:

- Folk planerar in semestrar till den helgen, just därför att de är lediga och de behöver därför förvarnas i gooood tid.

- Barnpassning är så gott som omöjligt att få tag i så man bör ha en bröllopsfest där barn är välkomna.

- De som inte per automatik är lediga den dagen har svårt att få ledigt. 

Kontentan är alltså, att om ni fortfarande funderar över hur ni ska göra, så betyder det förmodligen att ni inte har bokat lokal och därmed inte heller gjort färdigt inbjudningarna. Om ni vill att så många som möjligt av era gäster ska kunna komma så borde ni alltså bestämma er omgående och skicka ut inbjudningar inom en snar framtid. För två månader innan, som annars är vanligt, är på tok för nära inpå om man ska festen på midsommarafton! 

• Lindahl

Ja, skicka inbjudningar i god tid....vi skickade ut våra redan i slutet av augusti för att vara på den säkra sidan, måste även tillägga att vi fick mycket god respons av de flesta när det gällde valet av dag...(nyårsafton). Dom som inte uppsakttade det lika mycket var våra respektive föräldrar, där blev det lite gnäll.
     Men dom verkade till att ha kul ändå!!!!
    Lokalen bokade vi redan innan sommare, la in en preliminär bokning som vi sedan bekräftade när vi skickat inbjudningarna, det fungerade jättebra, kollade även då upp med bokning av kyrkan och började även då kolla runt när det gällde cateringsmöjligheter....

• MissHelena

Jag skulle defenitivt kunna gå på ett bröllop på midsommarafton.

Det är väl precis som, att folk gifter sig på pingst afton!

Lycka till!

• TheD

Enda gången midsommar betyder något är när man är barn annars är det inget spec whatsoever!!!!!

• TheD

Skall tillägga att jag skulle tacka ja till inbjudan :)

• Dejli
    TheD skrev 2011-01-13 23:30:34 följande:
    Enda gången midsommar betyder något är när man är barn annars är det inget spec whatsoever!!!!!
    Du kanske skrev fel där, och menade "enda gången midsommar betydde något för mig [TheD] var när jag var barn".

För det är ju inte så för alla, och det där tycker jag är att dumförklara de som faktiskt tycker att midsommar är en trevlig tradition även som vuxna. Jag t ex tycker mycket bättre om midsommar än jul, för den handlar om att umgås med vänner o familj och äta gott utan att det ska dras in kommersiella grejer som julklappar. Det här med att supa skallen av sig förstår jag inte riktigt, men de jag känner som faktiskt gör det är lika dyngraka på andra typer av fester också, så det är ingen skillnad egentligen. Skillnaden ligger väl i att det görs kollektivt just den dagen. Att folk som annars inte blir fulla skulle bli det då tror jag inte...

Jag hade tackat ja, om jag inte hade planer sedan långt innan (om det inte gällde min bästa vän/nära släkt, men de skulle inte lägga det då ändå), men tyckt att det var en dum dag att lägga den på. Jag förutsätter att inbjudan går ut i god tid, för midsommar är en dag när många anordnar fester själva och åtminstone vi har ofta gäster då. Inte så populärt att ställa in en fest dit man bjudit folk för att någon planerat in ett bröllop som man känner att man "behöver" gå på.
  • awarwen

Vi gifter oss på midsommarafton och av 129 bjudna så har endast 30 tackat nej. Solig
    Några pga sin höga ålder och några pga inbokade resor.

Vi skickade ut ett save-the-date kort väldigt tidigt just pga dagen vi valde.

Vi bjuder hela familjerna, så ingen behöver skaffa barnvakt om de inte absolut vill gå själva.
    Två av paren har valt att skaffa barnvakt, resten tar med sig sina småttingar/barn/ungdomar.
    Det är precis så vi vill ha det!

Det blir midsommarbuffé med nubbe och allt och därefter en stor dessertbuffé där jordgubben är den röda tråden och jordgubbstårta är en av delikatesserna de kan välja på.

En midsommarstång kommer också att finnas och om vädret tillåter så blir det dans och lekar kring den.

Vi har inte mött något motstånd,  tvärtom så verkar det som att alla tycker att det ska bli jätteroligt och de säger att de längtar varje gång vi möter dem. Skrattande

• Salat

Inga bröllop på nyttårsafton eller midsommarsafton!! Helt enkelt för att många har lagt planer och har sina gäng dom firar tillsammans med!

• Dejli
    awarwen skrev 2011-05-31 14:07:17 följande:
    Vi gifter oss på midsommarafton och av 129 bjudna så har endast 30 tackat nej. Solig
    Några pga sin höga ålder och några pga inbokade resor.
    Ddet kan ju vara så att ni bjudit många äldre och då räknat med många nejsvar pga ålder, men annars så tycker jag nog att 30 st är ganska mkt trots allt om man bjudit folk man tror ska ha möjlighet att komma. Det är ju nästan en fjärdedel... Man brukar väl räkna med ca 10-15% nej?
  • Oniq

Har inte läst alla svar här utan flikar bara in svar direkt på TS fundering:
    Personligen bryr jag mig inte så mycket om midsommar men när vi diskuterade datum så bad min far specifikt att inte ha bröllopet på midsommarafton. Han tyckte att midsommarafton är en högtid i sig som folk vill fira med sina släktingar och tyckte därför att vi skulle välja en 'egen' dag. Bör tilläggas att jag är dalkulla och här är midsommar nästan mer heligt än julafton.

• awarwen
    Dejli skrev 2011-06-01 12:34:44 följande:
    Ddet kan ju vara så att ni bjudit många äldre och då räknat med många nejsvar pga ålder, men annars så tycker jag nog att 30 st är ganska mkt trots allt om man bjudit folk man tror ska ha möjlighet att komma. Det är ju nästan en fjärdedel... Man brukar väl räkna med ca 10-15% nej?
    Vi har inte räknat med några nejsvar alls. Save-the-date korten och inbjudningskorten har skickats helt förbehållslöst. Vi tycker inte att 30 är mycket, så vi är inte speciellt upprörda över det.

Det rör sig om personer som sen mycket lång tid tillbaka har planerat långresor till t.ex Malaysia och USA och de kommer att vara borta hela sommaren i vilket fall, så just midsommar spelade ingen roll för dem, de hade inte kunnat under sommartid ändå.

7 personer har bedömt att de är för gamla och att det blir för jobbigt för dem, men de kommer till kyrkan för att närvara vid själva vigseln.

Inräknat i de 30 är också de barn som det har skaffats barnvakt till, det är alltså inte bara vuxna som räknas in i den mängden.

Ingen av de som har tackat nej, har haft midsommar som anledning utan det har berott på annat.

Vi räknar inte "bortfallet" i % vi räknar de som kommer och är glada för det. 
  • Sebastiána

På midsommarafton vill jag gå på midsommarfest = traditionell midsommarmat och umgänge i glada vänners lag. Om jag bara får sill, nypotatis och jordgubbar går jag gärna på bröllop på midsommarafton. Det blir ju som en speciell midsommarfest dä

• awarwen
    Sebastiána skrev 2011-06-01 13:23:48 följande:
    På midsommarafton vill jag gå på midsommarfest = traditionell midsommarmat och umgänge i glada vänners lag. Om jag bara får sill, nypotatis och jordgubbar går jag gärna på bröllop på midsommarafton. Det blir ju som en speciell midsommarfest dä
    Ha ha ha... exakt så har gästerna sagt också.
    De ser det som en extra rolig midsommarfest, eftersom vi kör med midsommartema också. 
Svar på tråden Bröllop på Midsommarafton? Tyck till!