Vilket efternamn ska ni ha som gifta?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:28
Ni får gärna kommentera om ni vill
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:28
Ni får gärna kommentera om ni vill
Vi vill heta samma, men jag vill inte ha hans och han vill inte ha min så vi ska ta ett helt eget namn.
Han byter till mitt då vi är ensamma om namnet :)
Vi har behållt våra respektive efternamn....hans namn får jag inte ta då det är förvärvat via tidigare äktenskap och han vägrar byta igen....så vi har behållt det som vi har det, nu har han dock börjat fundera på om han kanske ska sätta mitt som ett mellannamn med tanke på att vår gemensamme son har mitt efternamn...
Mitt italienska efternamn stavas som ett svenskt tjejförnamn (fast lite annorlunda uttal) så att det är väldigt opraktiskt i Sverige. Människor och till och med myndigheter brukar oftast ta fel.
Även om jag tycker att det är synd att byta bort mitt efternamn så är det mest praktiskt så, och jag tar hans.
Det roliga iaf är att eftersom jag inte har något mellannamn, så kommer mitt gamla efternamn bli ett utmärkt mellannamn
ja fy detta är så svårt. De lutar nog åt att vi har kvar våra efternamn som det är nu. eller att jag lägger till hans som efternamn och mitt som mellannamn...men HUR ska vi veta, det närmar ju sig??
Vi tar ett gammalt släktnamn, så hela familjen (5 pers) byter namn.
Intressant att se att det är såmånga som tar mannens namn!
Jag trodde att vi var lite mer moderna människor än så, tills jag upptäckte att min blivinade Inte kunde tänka sig mitt namn.. (som barnen redan har)
Minsann. Ur artikel i GP: "Traditionen att kvinnan tar mannens efternamn när de gifter sig försvinner allt mer. De flesta par väljer helt enkelt det snyggaste efternamnet."
www.gp.se/nyheter/sverige/1.363312-framtidens-brud-behaller-sitt-namn
Eftersom det ändå är vanligast att kvinnan tar mannens namn har väl de flesta män vackra efternamn och de flesta kvinnorna fula, eller?