• Sebastiána

Vilket efternamn ska ni ha som gifta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:28
    Ni får gärna kommentera om ni vill

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket efternamn ska ni ha som gifta?
  • TheJohanna

Jag tar hans men behåller mitt som mellannamn.. Som jag tänker mig nu så kommer jag nog mest att använda bägge namnen, alltså mellannamn + efternamn när det är "bara jag", t.ex. jobb och sånt, medan vi kommer att vara familjen X och inte använda mitt blivande mellannamn (nuvarande efternamn) när det handlar om oss som familj.

• Jag han

Jag kommer ta sambons namn.
    Vårt ena barn har dubbelnamn, och vårt andra har mitt efternamn, så de byter också ut sina till hans.
    Ska bli skönt faktiskt att alla heter samma sak.
    Känns lite mer som en familj på nåt sätt för mig när vi har samma alla fyra :)

• 090208
    masz skrev 2011-02-11 21:55:46 följande:
    Jag vägrar ha hans efternamn av många olika anledningar. Och jag har sveriges typ vanligaste namn och vill själv inte heta det och vill inte ge mina barn det efternamnet. Så vi tar ett finare från släkten :p
    Varför gör inte fler så??? Om man har ett sådant behov av att heta samma så tar man väl det som är finast??!!

Läste en bröllopsannons:
    Mia Gunnarsdotters (typ....) föräldrar hette Karlsson i efternamn, eftersom det är vanligt och opersonligt hade de alltså gett dottern ett eget coolt efternamn (mycket coolare och personligare än Gunnarsdotter, men jag minns inte).
    Mia gifter sig med Henrik Jakobsson och BYTER till hans namn! Stackars pappa... Det är ju så man kan gråta... De har verkligen gett henne ett personligt efternamn och så byter hon bort det. 
  • majflicka

Alla måste känna efter själva vad de vill heta som par o det finns inget som är självklart fel eller rätt o jag vill absolut INTE att ngn ska till illa upp nu men det känns bara så konstigt att vi år 2011 automatiskt tar mannens namn i hälften av fallen. 15 % tar kvinnans... Crazy att det kan vara så här. När ska vi skaka av oss detta...

BlackWIngedAngel skrev 2011-02-11 23:17:38 följande:
    TS; Har du tänkt på att tråden enbart riktar sig till heteropar? Jag tar min partners namn/Partnern tar mitt hade varit en mer könsneutral frågeställning. Bara som en tanke. ;)
    Mmm jag tänkte faktiskt detsamma. Det finns med säkerhet ingen konstig tanke bakom o det är så lätt att slinta med tungan/tanken å generalisera men det vore positivt om alla vi på BT ansträngde oss lite mer för att fokusera på kärlek generellt o inte bara relationen mellan man o kvinna.
  • majflicka
    majflicka skrev 2011-06-22 18:53:54 följande:
    Alla måste känna efter själva vad de vill heta som par o det finns inget som är självklart fel eller rätt o jag vill absolut INTE att ngn ska till illa upp nu men det känns bara så konstigt att vi år 2011 automatiskt tar mannens namn i hälften av fallen. 15 % tar kvinnans...
    Inte för att detta är en statistik som går att jämföra med de stora undersökningsbolagen men tittar man på sina vänner som är gifta kan man ju ta ändå anta att siffrorna verkligen inte är helt off utan mer troligt att det är ännu fler som gör det
  • Happy72

Jag får tillbaka mitt gamla fter namn nu när jag gifter mig igen.....lite spookey men sen så är ju det ett av de vanligaste.....så jag är mer än nöjd, har ju hetat så större delen av mitt liv...mina barn får fortsätta att ha sin pappas efternamn men är fria att byta när de blir 18...eller som min dotter sa :- Vi kan heta som dig när vi är här och som pappa på pappaveckan! Bra va? underbara unge...

• Fröken 25

Jag har ett mellannamn och ett efternamn redan nu, så jag behåller Mekka namnet och antar min mans efternamn:) mitt nuvarande efternamn är taget och betyder inget särskilt för mig!

• 2011Bride2b

Vi tar båda min m2b's efternamn, han är från Irland och vi bor i Irland, så det ska bli skönt att slippa stava efternamnet jämt och ständigt! (jag har f.n ett -ström namn, och det är liiite jobbigt för irländarna att både stava och uttala! Holbrook blir mitt nya namn

Förresten, båda mina systrars män har tagit vårt efternamn, jag känner många som har gjort så, det verkar bli vanligare i Sverige  

• MrsT2011
    090208 skrev 2011-02-25 23:50:38 följande:
    Självklart byter ingen av oss namn. Det ser jag ingen som helst poäng med!
    Oj vad olika det kan vara! Glad

För mig var namngrejen en jättestor anledning att gifta sig. Det stärker känslan av att vi är en familj och när vi får barn blir det inga tveksamheter kring vilket namn de ska få.
  • majflicka
    090208 skrev 2011-02-25 23:50:38 följande:
    Självklart byter ingen av oss namn. Det ser jag ingen som helst poäng med!
    Vi behåller också våra resp efternamn
Svar på tråden Vilket efternamn ska ni ha som gifta?