• Sebastiána

Vilket efternamn ska ni ha som gifta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:28
    Ni får gärna kommentera om ni vill

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket efternamn ska ni ha som gifta?
  • ElinFalk85

Jag heter falk och han mether. det är bara hans släkt som heter så.
    så varför inte, jag tycker det är fint =).
    dock så ska vi inte döpa vår dotter (som jag hoppas kommer om några år) till Desiré.
    ja hon kommer ju kallas för dessie
    dessie-mether
    hm...nä.
    =)

• Rosi
    Zelmah skrev 2011-08-03 23:40:15 följande:
    tycker att Karnestål är finast men det kan kanske ha lite att göra med att jag associerar Moberg till en galen gammal knarkare som bodde i min hemstad, han var lite ökänd över hela stan.. (liten stad) hehe..

Men Moberg är mjukare och Karnestål lite hårdare i tonen, beror på vad man föredrar. Karnestål låter nästan lite militäriskt på något sätt, men det är jätte fint! Ovanligt? Har aldrif hört det förut. Röstar på Karnestål.
    Det är bara min sida av släkten som heter Karnestål i hela sverige!
  • Lissie84

Förstår inte allas längtan efter att heta något unikt? Snart kommer det väl bara finnas en Andersson kvar i hela Sverige. Jag skulle blir väldigt sårad ifall min blivande sa till mig att nej vi tar inte ditt namn för det är så fult och vanligt. Förstår inte heller varför en del nästan känner lite upprörda med att kvinnan byter till mannens efternamn, (jag kan ha tolkat inlägg fel). För mig är det viktigt att vi heter samma och jag längtar tills jag kan bli kallad fru ..... men det är ju självklart upp till var och en. Rosi: Tycket Moberg, läste fel först och trodde det stod Kameltå så det förstördes lite för mig =)

• Lissie84

Förstår inte allas längtan efter att heta något unikt? Snart kommer det väl bara finnas en Andersson kvar i hela Sverige. Jag skulle blir väldigt sårad ifall min blivande sa till mig att nej vi tar inte ditt namn för det är så fult och vanligt. Förstår inte heller varför en del nästan känner lite upprörda med att kvinnan byter till mannens efternamn, (jag kan ha tolkat inlägg fel). För mig är det viktigt att vi heter samma och jag längtar tills jag kan bli kallad fru ..... men det är ju självklart upp till var och en. Rosi: Tycket Moberg, läste fel först och trodde det stod Kameltå så det förstördes lite för mig =)

• förlovadflicka
    Lissie84 skrev 2011-08-04 14:18:52 följande:
    Jag håller med dig! Fast min fästman hade inte velat heta Nilsson, som jag gör, när han nu har ett namn som den släkten är nästan ensam om i världen, fast det handlar nog mer om att föra vidare namnet tror jag :)
  • Lissie84

Samma gäller nog min blivande med, skulle nog inte vilja byta till mitt, även fast det bar är ca 400 i Sverige som har mitt efternamn, karlar och föra vidare namn =). Lite kul också att alla verkar ha världsunika namn, det har i och för sig min fästman med, bara hans familj som stavar så i Sverige...

• Lissie84

Samma gäller nog min blivande med, skulle nog inte vilja byta till mitt, även fast det bar är ca 400 i Sverige som har mitt efternamn, karlar och föra vidare namn =). Lite kul också att alla verkar ha världsunika namn, det har i och för sig min fästman med, bara hans familj som stavar så i Sverige...

• förlovadflicka
    Lissie84 skrev 2011-08-04 14:32:14 följande:
    Mm, min sötnos namn är från syrien (där hans pappa är från) och eftersom det är omöjligt att uttala på svenska har de gjort om det så att det går att uttala (och skrivas :P) på svenska. Så då blev det plötsligt ett namn som klingar väldigt grekiskt och det är bara några stycken som heter det som är greker. Så det har liksom en liten historia med, det gör det lite kul :)
  • lurpan

Vi har ett litet dilemma. Jag vill inte ta hans efternamn (för då heter jag precis likadant som en tjej i skolåldern som gjorde livet svårt för mig) och jag vill inte behålla mitt eget.
    Skulle gärna komma på ett nytt efternamn åt oss, som inte är konstigt utan bara nytt.
    Men sambon är lite tveksam till namnbyte (vad är det med killar och deras efternamn?!!) så vi vet inte riktigt hur vi ska göra än.
    Men vi har ett år på oss att komma på nåt bra så jag hoppas det löser sig. :) 

• förlovadflicka
    lurpan skrev 2011-08-04 15:03:40 följande:
    Vi har ett litet dilemma. Jag vill inte ta hans efternamn (för då heter jag precis likadant som en tjej i skolåldern som gjorde livet svårt för mig) och jag vill inte behålla mitt eget.
    Skulle gärna komma på ett nytt efternamn åt oss, som inte är konstigt utan bara nytt.
    Men sambon är lite tveksam till namnbyte (vad är det med killar och deras efternamn?!!) så vi vet inte riktigt hur vi ska göra än.
    Men vi har ett år på oss att komma på nåt bra så jag hoppas det löser sig. :)
    Usch, hade inte heller velat heta likadant som en mobbare, man hade verkligen tänkt på det hela tiden! Just namn förknippar man så hårt med olika personer, en kille som gjorde livet riktigt surt för mig i högstadiet hette Axel, och jag har riktigt svårt för det namnet fortfarande fast jag har en kompis som är jättesjysst som heter det nu...
Svar på tråden Vilket efternamn ska ni ha som gifta?