Vilket efternamn ska ni ha som gifta?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:28
Ni får gärna kommentera om ni vill
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:28
Ni får gärna kommentera om ni vill
Vi kommer ta mitt efternamn, Sternhag. Eftersom det bara är min släkt i Sverige som har det efternamnet och båda barnen har fått det. Och jag skulle aldrig byta bort Sternhag mot Eriksson som min blivande make heter just nu.
Vi tar mitt (brudens) namn. Vi är bara 4 stycken (jag och mina 3 barn sen tidigare) som heter så och jag ville inte byta. För mig hade det varit ok om vi båda hade behållt våra tidigare namn men han vill att hela familjen ska heta samma så han byter istället
Vi har lite svårt att bestämma oss för hur vi ska göra! Jag har ett väldigt ovanligt efternamn som i princip enbart min släkt heter. Hans är lite vanligare, men väldigt fint. Tidigare har det då alltid varit så självklart att vi ska ta mitt efternamn just eftersom det är så ovanligt, men den senaste tiden har framförallt jag börjat tycka att det hade varit så fint att sätta samman våra efternamn istället! Jag tycker att det hade känts så fint och häftigt att få starta något nytt tillsammans!
När jag berättade om MINA funderingar för mamma (för det kändes viktigt att poängtera att det var MIN idé och inte HANS haha) så tog hon det med ro, och sa att hon absolut inte blev ledsen. Men när hon sedan funderat lite så sa hon att "men då försvinner ju vårt namn, det finns ju inga fler som heter det då!". SVÅRT!!
Hur hade ni gjort!?
/Emma
Jag ska gifta mig nu i augusti och min sambo vill att jag tar hans efternamn. Vilket jag vill men ändå på nåt sätt känner jag mig lite smått sorgsen över att inte föra vidare mitt som inte många har
Vi gifter oss i juli. Jag heter Devine och han heter Sandefalk. Båda efternamnet är unika så får se hur d bli men om man följer våra traditioner måste jag ta hans efter namn.
Jag har alltid velat bli av med mitt (svårt att uttala, svårt att stava) så jag tar gärna hans, men nu när det närmar sig överväger jag att ta dubbelnamn då jag faktiskt har firmanamn med mitt namn i. Barnet har hans namn.
Det lutar åt dubbelnamn. Han kan tänka sig ta mitt, men då vi bor utomlands är jag redan van att bli kallad för "fru Hansnamn" och jag älskar att kunna boka eller uppge namn utan att bokstavera (och ändå är det alltid feltavat).
Vi tar mitt efternamn då min sambo heter Nilsson vilket vi båda tycker är väldigt vanligt och tråkigt.
Och jag tror det skulle betyda mer för min släkt att vårt namn förs vidare.
Vi kommer ta mitt namn, Niwong slår lite högre än Andersson. Min kära fästman får helt enklet lära sig släkthistorian till namnet, För skulle han ta båda namnen blir hans initialer F.A.N Vilket vi både tyckte var att dra det hela lite väl långt
Jag tänkte fråga här, om man tar ett namn som finns i släkten - hur långt bak får man gå? Och hur får man tillstånd att ta det efternamnet?
Min pojkvän är finsk, och har ett vanligt finskt efternamn, jag har ett spanskt efternamn, men min mamma är halvfinne, så jag funderar på att kanske ta min mormors efternamn(namnet hon hade innan hon gifte sig med morfar) - tycker det är jättevackert...
Har inte än, nämt mina tankar till min sambo(tror nog han vill att vi ska ta hans efternamn), men tror ni de skulle gå att vi kan ta min mormors efternamn, eller?
Men VARFÖR tar man oftast mannens namn??? Det händer även om mannens namn är superfult. Helt sjukt ju...