• Sandrina

Vänta med sex till bröllopsnatten?

Ett relativt odisskuterat ämne här på BT!
    Vad tycker ni egentligen om att vänta med sex till själva bröllopsnatten?
    Finns det några här som faktiskt gör/gjorde det?
    Skulle vara jättespännande att höra!
    Själv skulle jag ha väldigt svårt med att gifta mig med någon jag inte haft sex med, med med tanke på att det är en sån stor del av samlivet!
    Men alla är vi olika! Berätta!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vänta med sex till bröllopsnatten?
  • Vi2alltid
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-06 21:51:30 följande:
    Ja, jag hänger med ;)
    Jo, jag håller med också. Själv har jag dock som allra svårast med folk som säger sig vara kristna som varken läst bibeln eller överhuvudtaget läst om kristendomen.
    Jag har en del homosexuella vänner som är kristna till den grad att man själv blir tvungen att försvara sig när vissa ämnen som sex och "samboskap" kommer upp.
    Det gör mig rätt vansinnig....  

Men tolka mig rätt nu. Jag tror själv på en högre makt som det är så populärt att säga numera. Gud eller Allah eller Jesus, spelar för mig ingen roll.  Jag tror på det jag upplever och känner och har stor respekt för dem som kan sätta namn och historia på sin tro.

Det är bara när det blir en extremism bakom som jag blir förbannad. När folk inte kan respektera ens frihet att själv få välja hur man vill leva, tänka, känna och tro. 

Nu blev det mycket OT.

Är det någon här som faktiskt inte har sex före äktenskap enbart pga sin religion? Som hade velat ha det men som inte vågar?

Det är om nått en intressant fråga. 
    Jag håller med dig fullt ut

Jag är också troende, men har svårt när man gör så bokstavliga tolkningar. MIN tro handlar om kärlek och respekt.
    Jag har svårt för personer som kallar sig troende som anser sig ha rätt att döma andra människor. Om de tror på Gud så tror de väl också på att det är Gud som dömer och inte människan? Och jag tror inte att Gud dömer oss för att vi älskar någon av samma kön eller någon som är mycket äldre eller yngre, jag tror att det viktigaste är ATT vi älskar. Jag tror inte att Gud dömer oss för att vi använder ett svärord då och då, jag tror det viktigaste är att vi bryr oss om andra människor, respekterar dem och vill dem väl. Jag tror inte Gud dömer oss för att vi har sex med en person före äktenskapet, utan det viktigaste är att vi njuter av kärleken och vi delar vår kropp med någon vi VILL dela med och litar på, och som behandlar oss tillbaka med respekt. Jag tror inte att Gud ska behöva bestämma om vi vill ha sex, det måste vara upp till oss själva om vi vill ha det - och vill vi inte ha det så vill inte Gud att vi ska ha det.

Och för att knyta åter till ämnet sex före äktenskap; det jag menar är intressant är de människor som väljer att inte ha sex före äktenskapet för att Bibeln säger det, men inte följer andra saker som Bibeln säger.
  • thean

Hmm har två barn med min kille så känns lite hyckleri att rösta annat än NEJ =)

Skulle inte heller gufta mig med någon som jag inte kände utan och innan, dvs även haft sex med!

• JustMeAndMyLove
    Vi2alltid skrev 2011-02-07 20:59:13 följande:
    Jag håller med dig fullt ut

Jag är också troende, men har svårt när man gör så bokstavliga tolkningar. MIN tro handlar om kärlek och respekt.
    Jag har svårt för personer som kallar sig troende som anser sig ha rätt att döma andra människor. Om de tror på Gud så tror de väl också på att det är Gud som dömer och inte människan? Och jag tror inte att Gud dömer oss för att vi älskar någon av samma kön eller någon som är mycket äldre eller yngre, jag tror att det viktigaste är ATT vi älskar. Jag tror inte att Gud dömer oss för att vi använder ett svärord då och då, jag tror det viktigaste är att vi bryr oss om andra människor, respekterar dem och vill dem väl. Jag tror inte Gud dömer oss för att vi har sex med en person före äktenskapet, utan det viktigaste är att vi njuter av kärleken och vi delar vår kropp med någon vi VILL dela med och litar på, och som behandlar oss tillbaka med respekt. Jag tror inte att Gud ska behöva bestämma om vi vill ha sex, det måste vara upp till oss själva om vi vill ha det - och vill vi inte ha det så vill inte Gud att vi ska ha det.

Och för att knyta åter till ämnet sex före äktenskap; det jag menar är intressant är de människor som väljer att inte ha sex före äktenskapet för att Bibeln säger det, men inte följer andra saker som Bibeln säger.
    Väldigt vackert skrivet :) Det är väl så jag tänker kring min egen tro med!

• Cammee
    förlovadflicka skrev 2011-02-04 12:21:12 följande:
    Min fästman respekterar mig för mycket för att tjuvkika. Han skulle aldrig göra det, även om han ville. 

Det handlar mycket om respekt för mig också, man märker verkligen av den ömsesidiga respekten som man får av att utöva självbehärskning.  
    Så då menar du att min fästman, och alla andras pojkvänner som tjuvkikar lite nyfiket inte respekterar oss? :P
    Efter åtta år tillsammans så tycker jag att det är jätte mysigt att min fästman fortfarande tycker att det är spännande att titta på mig när jag byter om eller liknande. Jag ser det lite som ett sätt att bli uppskattat, för han visar att han är intresserad utan att egentligen behöver säga eller göra något.

Jag kan förstå er tjejer som väntar med sex, jag hade nog klarat mig utan i värsta fall liksom, men hur fan lyckas era män? Antingen så har dom ingen sexualitet, eller så "bedriver dom otukt" med sig själv typ varje tillfälle dom får när ni inte är med, och enligt biblen är väl det också förbjudet? i princip lika förbjudet som sex innan äktenskap. Ni kristna som ska vänta måste ju någon gång gjort det med er själv och då kan ni ju lika gärna ligga med någon annan. :S
  • Cammee
    thean skrev 2011-02-07 21:02:50 följande:
    Hmm har två barn med min kille så känns lite hyckleri att rösta annat än NEJ =)

Skulle inte heller gufta mig med någon som jag inte kände utan och innan, dvs även haft sex med!
    haha, :P

Nej jag håller med. Många säger att man har hela livet på sig att bli bättre, men passar man inte ihop i sängen så gör man inte, hur mycket man än tränar och försöker. Det ska liksom gå naturligt, och gillar man helt olika saker så är det ju ren katastrof!!! Vissa saker vill man helt enkelt inte göra, och är det just den saken som ens partner älskar så har man ju ett kraschat sexliv. Vet man ändå att man ska vara tillsammans så kan man lika gärna släppa till. Jobbigt att vänta :S
  • JustMeAndMyLove
    Cammee skrev 2011-02-08 13:53:36 följande:
    haha, :P

Nej jag håller med. Många säger att man har hela livet på sig att bli bättre, men passar man inte ihop i sängen så gör man inte, hur mycket man än tränar och försöker. Det ska liksom gå naturligt, och gillar man helt olika saker så är det ju ren katastrof!!! Vissa saker vill man helt enkelt inte göra, och är det just den saken som ens partner älskar så har man ju ett kraschat sexliv. Vet man ändå att man ska vara tillsammans så kan man lika gärna släppa till. Jobbigt att vänta :S
    Jag själv tror det är raka motsattsen.
    Många stirra sig blind på att sexet ska klaffa och vara perfekt redan från början. Det är hollywood-skenet som skapar den bilden.

• Emblas Mamma
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-08 13:57:39 följande:
    Jag själv tror det är raka motsattsen.
    Många stirra sig blind på att sexet ska klaffa och vara perfekt redan från början. Det är hollywood-skenet som skapar den bilden.
    fast jag var tillsammans med en kille en gång och vi väntade ett tag med sex.
    det var det värsta jag varit med om - själva sexet när vi väl hade det - och tro mig, jag försökte stå ut flera gånger och ändra på det men det liksom gick inte.

Nej, förhållandet fungerade inte och det var riktigt läskigt. Jag var jätteledsen och deprimerad i många många månader och ändå var det jag som lämnade honom till slut.
    Så jag tror inte lls att alla passar ihop med själva sexet :)

Men vi var bara tillsammans några månader innan, har man varit ihop flera år kanske man känner varandra på ett bättre sätt.. :)
  • JustMeAndMyLove
    Emblas Mamma skrev 2011-02-08 14:17:04 följande:
    fast jag var tillsammans med en kille en gång och vi väntade ett tag med sex.
    det var det värsta jag varit med om - själva sexet när vi väl hade det - och tro mig, jag försökte stå ut flera gånger och ändra på det men det liksom gick inte.

Nej, förhållandet fungerade inte och det var riktigt läskigt. Jag var jätteledsen och deprimerad i många många månader och ändå var det jag som lämnade honom till slut.
    Så jag tror inte lls att alla passar ihop med själva sexet :)

Men vi var bara tillsammans några månader innan, har man varit ihop flera år kanske man känner varandra på ett bättre sätt.. :)
    Ush va hemskt :/
    Jag tror säkert det kan bli så. Men jag tror alla kan ha bra sex, bara kommunikationen finns.
     Kanske är jag hopplös romantiker men jag tror verkligen på det, hehe
  • Zelmah

Det kan ju bli lite gnissel om det visar sig att den ena gillar lite bdsm eller hårdare tag och den andra bara vill ha "vaniljsex". Eller om en älskar oralsex och den andra inte kan tänka sig det... En som inte får sina behov tillfredsställda eller en som går med på att göra saker den inte vill för att göra den andra nöjd...
    Det finns ju olika intressen på det sexuella planet o alla gillar inte att ha sex på samma "sätt". Självklart kan sex bli bättre genom bra kommunikation och att man övar (övar mkt på egen hand också!!) men det finns faktiskt de som helt enkelt inte klaffar ihop...  O då är det ju tråkigt om man inte kunnat upptäcka det innan man gift sig...

Varför inte få leva ut sina lustar så länge alla parter mår bra av det?

• JustMeAndMyLove
    Zelmah skrev 2011-02-08 14:42:05 följande:
    Det kan ju bli lite gnissel om det visar sig att den ena gillar lite bdsm eller hårdare tag och den andra bara vill ha "vaniljsex". Eller om en älskar oralsex och den andra inte kan tänka sig det... En som inte får sina behov tillfredsställda eller en som går med på att göra saker den inte vill för att göra den andra nöjd...
    Det finns ju olika intressen på det sexuella planet o alla gillar inte att ha sex på samma "sätt". Självklart kan sex bli bättre genom bra kommunikation och att man övar (övar mkt på egen hand också!!) men det finns faktiskt de som helt enkelt inte klaffar ihop...  O då är det ju tråkigt om man inte kunnat upptäcka det innan man gift sig...

Varför inte få leva ut sina lustar så länge alla parter mår bra av det?
    Jag kanske är helt annorlunda. Finns en hel del saker jag skulle vilja göra som M inte kan tänka sig. Det gör mig inget alls. Kan fantisera på egen hand om det är så att jag vill få uttlopp för det!
     Klart att om man ser sex som något väldigt viktigt där man själv inte kan njuta om man inte får utlopp för en viss fetish så är det en sak. Men då vet man ju det sen innan även om man inte HAR sex så kan man ju prata om sex ;)
Svar på tråden Vänta med sex till bröllopsnatten?