• peppigapia

Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??

Varför ska det vara så INNIHELVETES JÄVLA svårt för en del människor att acceptera att det är vårat bröllop och våra val!??????????

En släkting till min blivande man har redan skickat ett skitspydigt sms om varför deras 15årige barn inte får komma, mhmmmm, vad ska en 15åring göra på en fest med alkohol och berusade vuxna, troligtvis dricka själv och vem fan ska då ta ansvar för det!!??
    inte ens våra barn kommer på festen varför ska då undantag göras för denna person!??

Jag tycker det är respektlöst och hänsynslöst att skicka iväg ett argt sms, ens yttra sig ifrågan när det verkligen är varken personen i fråga eller någon annans sak att ifrågasätta, det  är pinsamt och så gör man bara inte.

Det är VÅR DAG, vi BESTÄMMER, vi gifter oss för att vi älskar varandra och vill visa alla nära o kära det, vi gifter oss inte för någon annans skull....faktiskt!!

Om personen hade ringt och sagt något i stil med; åh va tråkigt, h som hade sett fram emot det. då hade det varit en helt annan grej och jag hade int ens blivit arg, sur eller irriterad.

Vet inte om jag är speciell på något sätt, men hade jag blivit inbjuden till ett bröllop där brudparet ville att alla skulle komma iklädda i ballonger så hade jag fanimig inte ifrågasatt det, jag hade kanske inte gillat det, men jag hade hållt min käft, satt på mig ballongerna och firat deras dag med ett leende på läpparna....synd bara att alla männikor inte tycks funka så!!!!!!!!

• Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??
  • MaybeBride09

Jag får också ångest när jag läser vad ni fått höra. Vi kommer också ha barnfritt, än så länge har min mamma uttryckt att det verkade dumt. Hon har inte ens barn i den åldern så vad det spelar för roll förstår jag inte. Sambon fick bestämma, alkoholfritt eller barnfritt, han valde det senare. Barn har inte på bröllop att göra. Eller ja, de är ju välkomna till bröllopet, men festen ska vi ha barnfri. 

Jag hoppas dock inte det ska bli några problem, de flesta tror jag kommer lämna barnen hemma även om det skulle vara barntillåtet.

Däremot kommer vi ha med vår son, i alla fall under middagen. Det får folk säga vad de vill om, men han är vår son och del av brudföljet!  

1 oktober 2011 säger jag JA
  • MrsT2011

Folk är fan helt hjärntvättade, det är som att allt vett går ur kroppen när de får barn. Visst, jag kanske blir likadan själv om jag får några, men ändå...

Hur oförskämd kan man bli, typ som det där snigel bee skrev om att hota med att ta med ungarna till kyrkan! Om man nu inte kan acceptera att ens välsignade ungar inte är bjudna kan man väl snyggt och prydligt tacka nej till bröllopet och släppa alltihop!

Folk tänker verkligen inte, här har jag pratat vitt och brett på jobbet om hur gärna jag vill ha det barnfritt både i kyrkan och på festen, och hur mina vänner med spädbarn dyrt och heligt lovat att gå ut med barnen under vigseln om de blir ledsna. Då säger min kollega: "Jag är nyfiken, så jag tänkte komma till kyrkan. Kan ju vara roligt för tjejerna att få se dig i brudklänning, så jag tar med mig dem!" Tjejerna är hennes tvillingflickor på sex år... Nej det kan hon glömma, jag ska förklara att hon är välkommen men att det faktiskt ser väldigt illa ut om någon som inte ens är bjuden tar med sig sina ungar när alla andra har lovat att komma utan sina barn!

• MrsT2011
    Emblas Mamma skrev 2011-02-09 16:25:09 följande:
    Problemet är att vi tänker ha barnfritt (under 16 iallafall) eftersom jag har EN enda kusin som är 17 och hon får komma.
    Dock MÅSTE vi ha med våran dotter på bröllopet för alla vi känner och är bekanta med kommer finnas där.
    Hur blir reaktionerna då? "varför får erat barn komma och inte vårt"!?
    Det är nog inte alla som fattar det.
    Det borde inte bli några som helst problem, det är allmänt accepterat att brudparets egna barn (och syskonbarn faktiskt) är bjudna även om man i övrigt vill ha det barnfritt. Så har det varit på alla fem bröllopen jag varit på, inga sura miner nånstans. Stå på dig och hänvisa gärna till denna tråd om folk börjar gnälla! =) 
  • Sebastiána

Jag håller med i stort sett allt som skrivits i tråden, men måste påpeka att vem som helst får komma till kyrkan. Varken kollegor med barn eller andra kan hindras. Det kan faktiskt rent teoretiskt komma helt okända människor som tycker att det är trevligt att vara med om en vigselgudstjänst och vara med i kyrkan. Kyrkan är öppen för ALLA. Om man har en borgerlig ceremoni däremot bestämmer man helt själv vilka som är med under ceremonin.

• MrsT2011
    Sebastiána skrev 2011-02-10 09:30:48 följande:
    Jag håller med i stort sett allt som skrivits i tråden, men måste påpeka att vem som helst får komma till kyrkan. Varken kollegor med barn eller andra kan hindras. Det kan faktiskt rent teoretiskt komma helt okända människor som tycker att det är trevligt att vara med om en vigselgudstjänst och vara med i kyrkan. Kyrkan är öppen för ALLA. Om man har en borgerlig ceremoni däremot bestämmer man helt själv vilka som är med under ceremonin.
    Visst, vem som helst får droppa in om de nu är nyfikna, jag fattar att kyrkan är en samlingslokal och att gudstjänster är öppna för allmänheten. Men jag har faktiskt rätt att komma med önskemål kring min egen vigsel. Och hade jag haft barn hade jag aldrig kunnat med att släpa med dem till en kollegas vigsel.

Det hade varit ok om folk kunde lära ungarna att man är tyst i kyrkan, så som vi lärde oss när vi var små. Men nu för tiden är det tydligen helt ok att låta ungarna skrika "titta mamma!" om allt man ser i kyrkan. Under flera år hörde jag inte nånting av vad kören sjöng på luciatåget, det slamrades med leksaker och gapades om allt stup i kvarten. 
    I julas blev det luciatåg kl åtta på kvällen när de flesta barn var hemma och sov. Passade mig perfekt.
  • Snigel Bee
    Sebastiána skrev 2011-02-10 09:30:48 följande:
    Klart att det är så den är öppen för alla men jag tyckte mest att sättet han sa det på va så fult!! Det var liksom ja kan minnsan ta me dem dit om jag vill och köra över er. Ni skulle seriöst hört samtalet, det var löjligt!!
    Men ärligt talat, om ett par inte hade velat ha barn i kyrkan heller hade jag ALDRIG ens kunnat drömma om att ta me barn dit ändå även om man får! Vrf ska man göra så, jag förstår inte!??!
  • Snigel Bee
    peppigapia skrev 2011-02-09 16:04:24 följande:
    gissar att han inte tillhör vänskaran längre....
    en polare gör ju liksom inte så där....uschhh!
    Jo tyvärr är han det! De har varit kompisar i säkert 10 år och killen har svårt för att se vad folk går för oftast! Har flera störande ex också me denna killen! FY va ja har svårt för honom!!
  • Snigel Bee
    peppigapia skrev 2011-02-09 20:25:17 följande:
    fast min kille orkade inte ha tjafset så det blir undantag för hennes son trots att jag absolut inte vill....
    Tråkigt att han inte tog faijten kan jag tycka! Ja va stenhård mot min kille då fast ja tyckte synd om honom! Men jag kände att man INTE ska få vinna när man kör så fula knep! Sen så hade jag tagit jobbiga beslut när det gäller inbjudningarna också så jag tyckte att han får göra detsamma på sin sida!
  • Emblas Mamma

Oj.. jag skulle aldrig hota med att ta mina barn till kyrkan!
    Det var lite fult, men ändåck så har han rätt till det - barn kan ju faktikt vara väldigt intresserade av bröllop :)
    Och det kan vara roligt för dom att se. Om man som gäst VET att barnen inte är störande så kan dom gott få ha med sig barnen.
    Min dotter är en riktig vilde i vanliga fall, men när hon varit i kyrkan har hon suttit stilla som ett ljus och inte yttrat ett störande ord.
    Så det känns fult att klaga på att alla barn är i vägen hit och dit för det är dom inte :)
    Men har man bråkiga barn är jag säker på att man inte vill ha med dom!

Huvudsaken är ju att man får en barnfri fest :D

• Sebastiána
    MrsT2011 skrev 2011-02-10 09:39:34 följande:
    Visst, vem som helst får droppa in om de nu är nyfikna, jag fattar att kyrkan är en samlingslokal och att gudstjänster är öppna för allmänheten. Men jag har faktiskt rätt att komma med önskemål kring min egen vigsel. Och hade jag haft barn hade jag aldrig kunnat med att släpa med dem till en kollegas vigsel.

Det hade varit ok om folk kunde lära ungarna att man är tyst i kyrkan, så som vi lärde oss när vi var små. Men nu för tiden är det tydligen helt ok att låta ungarna skrika "titta mamma!" om allt man ser i kyrkan. Under flera år hörde jag inte nånting av vad kören sjöng på luciatåget, det slamrades med leksaker och gapades om allt stup i kvarten. 
    I julas blev det luciatåg kl åtta på kvällen när de flesta barn var hemma och sov. Passade mig perfekt.
    Jodå, jag håller med dig och vill inte heller att det ska finnas skrikande barn i kyrkan när vi viger oss... och det är ju ohyfsat av din kollega eftersom du uttryckligen sagt hur ni vill ha det. Jag menar bara att det kan ju rent teoretiskt komma en familj utifrån som tycker att det skulle vara spännande med en vigsel och som bara slinker in i kyrkan. Dessa kan varken du eller någon annan köra ut (ni kan inte köra ut någon, men vanlig hyfs och stil är att man bär ut störande barn ur kyrkan och inte själv stör på något sätt).
Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??