• peppigapia

Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??

Varför ska det vara så INNIHELVETES JÄVLA svårt för en del människor att acceptera att det är vårat bröllop och våra val!??????????

En släkting till min blivande man har redan skickat ett skitspydigt sms om varför deras 15årige barn inte får komma, mhmmmm, vad ska en 15åring göra på en fest med alkohol och berusade vuxna, troligtvis dricka själv och vem fan ska då ta ansvar för det!!??
    inte ens våra barn kommer på festen varför ska då undantag göras för denna person!??

Jag tycker det är respektlöst och hänsynslöst att skicka iväg ett argt sms, ens yttra sig ifrågan när det verkligen är varken personen i fråga eller någon annans sak att ifrågasätta, det  är pinsamt och så gör man bara inte.

Det är VÅR DAG, vi BESTÄMMER, vi gifter oss för att vi älskar varandra och vill visa alla nära o kära det, vi gifter oss inte för någon annans skull....faktiskt!!

Om personen hade ringt och sagt något i stil med; åh va tråkigt, h som hade sett fram emot det. då hade det varit en helt annan grej och jag hade int ens blivit arg, sur eller irriterad.

Vet inte om jag är speciell på något sätt, men hade jag blivit inbjuden till ett bröllop där brudparet ville att alla skulle komma iklädda i ballonger så hade jag fanimig inte ifrågasatt det, jag hade kanske inte gillat det, men jag hade hållt min käft, satt på mig ballongerna och firat deras dag med ett leende på läpparna....synd bara att alla männikor inte tycks funka så!!!!!!!!

• Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??
  • Humlan66

Nu har jag inte läst hela tråden , men jag tycker att självklart ska man få bestämma över sin egen dag själv..

EN ENDA dag på årets 12 månader ska man väl få fira som man själv vill.. Vi har inte skickat ut våra inbjudningar ännu, men ni kan ju ge er 17 på att det blir liv i luckan när vi skriver " barnfritt"

• Emblas Mamma
    Humlan66 skrev 2011-02-16 15:56:50 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden , men jag tycker att självklart ska man få bestämma över sin egen dag själv..

EN ENDA dag på årets 12 månader ska man väl få fira som man själv vill.. Vi har inte skickat ut våra inbjudningar ännu, men ni kan ju ge er 17 på att det blir liv i luckan när vi skriver " barnfritt"
    ja, självklart ska man få bestämma om man vil ha barnfritt på FESTEN.. ;)
  • MrsT2011

Jag hänvisar fortfarande till det jag skrev om önskelistan. Vill folk hellre ge oss prylar då gör de det, snyggt och prydligt, inga sura miner. Samma sak med kyrkan, vill folk prompt ta med sig sina barn (och kanske även sina föräldrar och halva världen) då gör de det. Inga sura miner där heller. MEN folk blir ju uppenbarligen helt rabiata när detta med barn kommer på tal. Kolla bara på det Snigel Bee skrev om ett 40 min långt ilsket samtal som avrundades med ett triumferande "ni kan minsann inte hindra barnen från att komma till kyrkan i alla fall!" DET är oförskämt så det bara smäller om det!!

• himeko81

Så bara för att mina gäster inte kan skaffa barnvakt så är det helt plötsligt mitt problem?  

Jag tänker inte heller anpassa min meny bara för att EN gäst är vegitarian. Den personen får specialkäk.
    Jag tänker inte låta 35 andra personer tvingas äta gräs bara för att en person gör det. Demon

Kan man inte skaffa barnvakt - kom inte. Skitenkelt.
    Ja i kyrkan är alla välkomna enligt kyrkans regler, dock kan man ha önskemål om detta som brudpar, om man sen som förälder ändå känner att man måste ta med sig barnen är föräldern självisk. Inte brudparet.

• Emblas Mamma
    MrsT2011 skrev 2011-02-16 16:51:15 följande:
    Jag hänvisar fortfarande till det jag skrev om önskelistan. Vill folk hellre ge oss prylar då gör de det, snyggt och prydligt, inga sura miner. Samma sak med kyrkan, vill folk prompt ta med sig sina barn (och kanske även sina föräldrar och halva världen) då gör de det. Inga sura miner där heller. MEN folk blir ju uppenbarligen helt rabiata när detta med barn kommer på tal. Kolla bara på det Snigel Bee skrev om ett 40 min långt ilsket samtal som avrundades med ett triumferande "ni kan minsann inte hindra barnen från att komma till kyrkan i alla fall!" DET är oförskämt så det bara smäller om det!!
    ja självklart är det oförskämt!
    Han borde sagt så att han kommer ta med sig barnen i kyrkan men han respekterar självklart parets önskan och tar inte med sig barnen på festen. Han uppförde sig riktigt illa självklart!
    Men bara för att man vill ta med sig ETT barn till kyrkan betyder inte det att man vill ta med hela världen dit.
    Vad du ska hetsa upp dig och överdriva?

Det finns jättemånga som kommer till kyrkan på mitt bröllop, både sådana som jag vill ska komma och sådana som jag inte vill ska komma. Men jag har faktiskt inte brytt mig alls om det - för vad gör det att det finns ytterligare några som får se världens underbaraste vigsel?
    Men till festen kan man hålla dom borta! ;)
    himeko81 skrev 2011-02-16 17:06:38 följande:
    Så bara för att mina gäster inte kan skaffa barnvakt så är det helt plötsligt mitt problem?  

Jag tänker inte heller anpassa min meny bara för att EN gäst är vegitarian. Den personen får specialkäk.
    Jag tänker inte låta 35 andra personer tvingas äta gräs bara för att en person gör det. Demon

Kan man inte skaffa barnvakt - kom inte. Skitenkelt.
    Ja i kyrkan är alla välkomna enligt kyrkans regler, dock kan man ha önskemål om detta som brudpar, om man sen som förälder ändå känner att man måste ta med sig barnen är föräldern självisk. Inte brudparet.
    Nej, men FORTFARANDE - du kan inte hålla barn borta från kyrkan!
    Och förresten, om dina syskon inte skulle kunna hitta barnvakt till sina barn, skulle dom inte ens få se er i kyrkan då?
    På festen är det väl sak samma, där kan ni ju göra som ni vill!
    jaja.. det är ju upp till var och en!

Som sagt, jag försvarar inga dumma kommentarer som någon fått via telefon eller annat,
    jag försvarar inte heller dom som tycker att barnen ska vara med överallt,

det enda jag säger är att man inte kan stänga barnen ur kyrkan och att man över huvud taget inte ska komma och tro att man kan sätta sig på kyrkans alla regler och traditioner bara för att man ska gifta sig.
    Då kan ni ju söka er någon annan stans om det är så oerhört viktigt!
  • Snigel Bee
    MrsT2011 skrev 2011-02-16 14:52:59 följande:
    Nu handlar det inte om vad man får eller ej, det handlar om huruvida ens gäster har lärt sig vanligt hyfs och folkvett.
    Har man ett önskemål om att det ska vara barnfritt även i kyrkan, då är det oförskämt av gästerna att inte tillgodose detta önskemål.

Som jag skrivit tidigare så förstår jag helt och hållet att vigseln är en gudstjänst och att kyrkan är en samlingslokal, men precis som jag har rätt att önska mig pengar till en bröllopsresa har jag även rätt att önska mig en barnfri vigsel, utan att behöva ta en massa skit för det.
    Håller med! Skulle själv fast man får aldrig släpa mig barn eller andra objudna gäster tom till kyrkan som är öppen för alla! Jag skulle respektera deras önskan utan att döma och gnälla och gny över det.
  • 4Juni2011

Är det så konstigt att vi tar åt oss när du skriver en massa utropstecken, skriver med stora bokstäver vilket är samma som att skrika åt folk...

Jag kan svara på din fråga: Vill man fixa barnvakt så går det alltid att lösa, det gör det, jag har passat många kusiner, kusinbarn, kompisbarn etc när inte närmaste släktingar fixat... Våra syskon och kusiner har fixat barnvakt och det var inga problem... När man har flera månader på sig på att fixa barnvakt och sen skyller på att det inte finns någon så har man inte ansträngt sig tillräckligt...

• Emblas Mamma
    4Juni2011 skrev 2011-02-16 19:20:10 följande:

Är det så konstigt att vi tar åt oss när du skriver en massa utropstecken, skriver med stora bokstäver vilket är samma som att skrika åt folk...

Jag kan svara på din fråga: Vill man fixa barnvakt så går det alltid att lösa, det gör det, jag har passat många kusiner, kusinbarn, kompisbarn etc när inte närmaste släktingar fixat... Våra syskon och kusiner har fixat barnvakt och det var inga problem... När man har flera månader på sig på att fixa barnvakt och sen skyller på att det inte finns någon så har man inte ansträngt sig tillräckligt...

Nej hördu, det går inte alltid att fixa.
    Jag har två väninnor som ska komma till krykan som INTE kan fixa barnvakt. Den ena är helt nyinflyttad från Norrlad och har sina gamla föräldrar där uppe och kan inte gärna åka ända dit för att lämna ungen, hon har ännu inte fått några vänner eller bekanta i stan så hon kan inte lämna bort sitt barn.
    Min andra väninna har exakt samma kompisar som jag, vilket inte är så många, hon har inte föräldrar i livet och inte kontakt med en enda släkting.
    Båda är ensamstående.
    Och nej, det går inte att fixa alltid hur mycket man än vill. I de flesta fall JA, men inte i alla.

Tycker det är fel av er att komma och moralpredika om hur lätt det går att fixa barnvakt för det är inte så för alla.

Jag skulle gärna vilja veta just av intresse om ni skulle porta nära vänner eller syskon för detta,
    för det har ni ännu inte svarat på!
    Det fnns visst en möjlighet att det är så här så därför vill jag veta!
    Men då får ni det helt plötsligt det som att jag har hoppat på någon och hatar alla här som inte vill ha barn på bröllopet, så är inte fallet.
    Jag är envis med frågan just för att jag vill veta hur ni hade gjort.

Sen så är det klart jag blir sur när jag ser brudpar som bestämmer allt i kyrkan som om dom bara kör över alla regler och annat. Det är en annan sak och hör inte till frågan egentligen.

Ursäkta min nyfikenhet då! Ni verkar inte vilja svara utan komma med massa andra undanflykter om hur lätt det är och hur lite ni ska gnälla när ni får barn osv..
    Gör som ni vill. Men jag skrev i vilket fall detta för att jag ville veta, inte för att ni skulle få massa förutfattade meningar!
  • lunah

Vad sägs om att återgå till ämnet?

Självklart känns det som att folk borde respektera när brudparet har uttryckt en önskan om barnfritt eller liknande - och det var definitivt fel av personen i fråga att höra av sig med ett otrevligt sms. Det kanske hade varit en bra idé att förklara för personen, precis som du gjort här, varför ni inte vill ha 15-åringen på festen..?

Det ska vara en glädjefylld dag som planeras under trevliga omständigheter. Då vill man helst inte riskera att onödigt gnabb dras upp i efterhand kring småsaker.

Bröllop 28/5 2011
  • MrsT2011
    MrsT2011 skrev 2011-02-11 08:49:32 följande:
    Har funderat kring hur vi skulle göra om man inte får barnvakt vid såna här tillfällen, lite svårt att sätta sig in i när man inte har barn, men man blir ju inte en heeelt annan person åtminstone. Tror faktiskt att jag skulle föredra att vi som par delar på oss. Till exempel om min blivande mans kompis gifter sig, då får jag vara hemma om det inte går att lösa med barnvakt. 
    Ja du, vad kan jag säga... som du ser så har jag redan svarat på din fråga, det är flera dagar sen nu...
Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??