• Trolllycka

Hur ska jag göra?

Jag och min blivande man (sambo) har inte tänk att ha med barn på bröllopet då vi är redan så många. Vi ska bara ha våra egna som då ska vara näbbar. Vi har även valt min syster dotter som är minst bland mina syskon barn att vara näbb. Min son som då är tonåring ska lämna ringar ev. Problemet är nu att jag har fler syskon med barn som då är tonåringar 2 st som jag måste bjuda då min syster inte kommer utan dom. Så det blir då de barn som bor hemma som får följa med från syskonskaran. Det har nu blivit en massa tjafs och gnäll över att jag inte bjuder en annan systers barn som då är 20 och 25 år gamla och de har även tjejer som jag måste bjuda. Jag har heller inte tänkt att bjuda mina nära nära vänners barn som då är tonåringar och som är vänner med min son. (klasskompisar) Om vi då skulle bjuda med alla och även de som har tonåringar på min sambos sida så skulle de bli 20 kuvert till. Vet inte vad göra å känner mig ledsen och som en svikare. Det är inte mina vänner el min sambos familj som ifrågasätter utan det är min sida (min familj) :0( Vill ju inte att det ska bli en massa tjaffs efteråt heller att jag varit taskig. Saken är ju den att jag heller aldrig umgås med mina syskonbarn som är 20 och 25 år. :0( Råd snälla!! :0(

• Svar på tråden Hur ska jag göra?
  • Biscuit

Jag är ganska hård och krass men det brukar funka, jag antar att det finns en anledning så som att ni inte har råd, att de inte får plats eller liknande för att ni inte kan/vill bjuda dem så jag tycker du ska säga det. "Jag e ledsen att ni tar illa upp men det kostar oss 1200kr per person så om ni kanske förstår kan vi inte bjuda alla".

Min moster(som jag tycker väldigt mycket om) tyckte vi la alldeles förmycket pengar på vårt bröllop men jag frågade bara henne, aningen spydigt kanske, om hon ville komma? För iom att vi har väldigt stor familj så blir det också mycket pengar. Vad jag vill komma till är egentligen att folk tänker bara ur sitt eget perspektiv, försök få dem och förstå ert.  

• BlackWIngedAngel

Det blir alltid problem när man "väljer och vrakar" bland vilka barn som kommer. Sätt en gräns som gäller för alla är mitt bästa tips. 

Ex 1: Bara våra egna barn är bjudna.

Ex 2: Bara brudnäbbet får var med. 

Ex 3: Syskonbarnen är bjudna, men inte mer avlägsna släktingars barn.

Personligen tycker jag i och för sig att man kan välja att bara bjuda barn som bor hemma, men syskonbarnen är så nära att det ändå känns avigt. Om jag skulle kunna rättfärdiga för mig själv att jag inte bjöd syskonbarn så hade jag inte ens kunnat bjuda en faster eller kusin efter det. 

• Moster Stina

Vi skrev i vår egen inbjudan att förutom våra syskonbarn så önskar vi oss en barnfri fest.

Vissa släktingar och vänner må bli sura, men vi tycker att man har rätt att prioritera, och vi ville i alla fall vara ärliga i inbjudan!

• Sebastiána

När man pratar om att bjuda barn på bröllop eller inte brukar man prata om just barn - alltså människor under 15 år typ, inte 25-åringar. 25-åringar är vuxna och bjuds om man umgås med dem och vill ha dem där.

Jag har bara en syster och hennes son är bara några år gammal, men hade han varit 20 hade jag bjudit honom om vi haft nära kontakt (som jag hoppas att vi kommer att ha).

Angående flickvänner till syskonbarn behöver de bara bjudas om deras relation är "stadig", dvs om de varit tillsammans flera år, är sambos eller gifta. I annat fall behöver man inte bjuda respektive, om man inte gärna vill ha dem där såklart.

Nära vänners barn hade jag inte bjudit över huvud taget eftersom vi inte umgås med dem och inte heller kommer att umgås med dem.

Det bästa är att göra som BlackWingedAngel skriver och sätta en tydlig gräns som gäller för alla och vara tuff när det gäller att hålla den gränsen.

• Lysdioda

Ja du... vad krångligt. Dessutom är jag inte helt hundra på att jag förstod vilka du redan hade bjudit men här är ett försök till förslag.

Du och mannen vill ha med era barn, vilket inte är konstigt.

Du har frågar en systerdotter om att vara brudnäbb, vilket inte är konstigt.

Och, din syster vägrar komma utan sina två tonåriga barn.

Kan det inte räcka där?

Att bjuda klasskamrater/kusiner till era barn behövs absolut inte, de kan komma nära era barn fyller år om det är viktigt att fira varandra i släkten.

Vi har valt att hyra en lokal som bara rymmer 65 personer för att dra en gräns nånstans. Det handlar inte så mycket om pengar för vår del, utan om att min sambo inte vill ha så stor fest medan jag gärna vill ha stor fest och det här blev komprimissen med ett enklare upplägg.

Vi har inte bjudit några barn förutom de enda syskonbarn som min sambo har och de är tonåringar. Min enda kusin som är 16 är också inbjuden eftersom han i princip är som ett syskonbarn till mig. Vår ettåring kommer vara med också. Jag har även sagt till en vän som reser långväga att de gärna får ta med sin tvååring om de inte har barnvakt och då svarade hon att pappan i såfall fick lämna festen och hon ville vara kvar med mig (en nära vän till mig) men att de skulle försöka komma till sina vänner redan på fredagen för att pojken skulle känna sig trygg med att vara hos barnvakten under bröllopsfesten.

Du går ju inte allt lika lätt för er eftersom det är familjen. Men. Ni har en tanke ni har valt av nån anledning och det utgår ju från er.

Till skillnad från många andra trådar om barn eller inte barn så är ju era syskonbarn inte små barn längre utan vuxna eller stora tonåringar. Man måste dra en gräns nånstans och ni har valt närmaste släkten och sedan nära vänner. Inget konstigt med det.

Jag vet inte om ni valt att bjuda era kusiner, fastrar och mostrar eller inte, men ändå är det upp till er att bjuda de ni vill ha med. Att plötsligt känna sig tvungen att bjuda sina vuxna syskonbarn med deras respektive bara för att nån annan tycker det är inte argument nog i min värld. Å andra sidan skulle ingen i min familj ställa till en scen om det heller.

Hoppas att det kommer kännas bra i magen för er hur det än blir. Många av dessa samtal är bäst att ta öga mot öga så att ingen säger att nån annan sagt nåt och så vidare så blir det diskussion om nåt så skulle jag välja att ta det antingen öga mot öga eller i telefon med den det berör så att man vet vad som sagts.

• Sebastiána
    Lysdioda skrev 2011-02-16 08:36:27 följande:

Ja du... vad krångligt. Dessutom är jag inte helt hundra på att jag förstod vilka du redan hade bjudit men här är ett försök till förslag.

Du och mannen vill ha med era barn, vilket inte är konstigt.

Du har frågar en systerdotter om att vara brudnäbb, vilket inte är konstigt.

Och, din syster vägrar komma utan sina två tonåriga barn.

Kan det inte räcka där?

Låter bra tycker jag. TS, ni kanske kan ge din systers barn en uppgift, tex att dela ut vigselprogram eller liknande. Då blir de lite en del av bruföljet och andra kan inte klaga på att dessa tonåringar blev bjudna när inga andra blev det.
  • Trolllycka

Tack till er alla som svarat. Det blir så att vi bjuder syskon barn men inte vänners barn. Blev lite större nu men vi har ändrat lokal som gör det möjligt att bjuda några till. 

Jätte tacksam för alla som skrev vad det tyckte. kramisar Hjärta

• Sebastiána
    Trolllycka skrev 2011-02-16 09:47:51 följande:
    Tack till er alla som svarat. Det blir så att vi bjuder syskon barn men inte vänners barn. Blev lite större nu men vi har ändrat lokal som gör det möjligt att bjuda några till. 

Jätte tacksam för alla som skrev vad det tyckte. kramisar Hjärta
    Så bra att det löst sig!
Svar på tråden Hur ska jag göra?