• Trolllycka

Blir tokig och ledsen på min släkt. :O(

Fattar inte att när vi ska bjuda på ett bröllop och stå i princip för all mat, lokal och alkohol m,m så blir de ändå inte nöjda. Vi hade igentligen inte tänkt att ha med barn på bröllopet. Vi ändrade oss för att en del i min familj sa att om vi bestämmer oss för det så kommer inte vissa. :O( . Mina syskon. Men nu när vi ev bestämt lokal som ska ligga en bit bort för kyskan så gnäller de över att de själva får stå för transporten och även den till staden som vi ska gifta oss i. De får iof åka långt men här där jag bor så finns inga rötter och min familj bor ändå ett par timmar ifrån mig. Så vi bestämde oss för att gifta oss i den stad som min sambo kommer ifrån. Då blir de avundsjuka att min sambos familj och vänner inte får åka lika långt. Men att stå för allas resor kan ju bli dyrt. Så vi har inte tänkt att göra det. Men vi tog ju med alla barn i inbjudan och ändå blir de sura. :O( fattar inget...ska det behöva vara så här när man gifter sig. Trodde inte att min familj kunde bli sådan som de visar mig nu...   :O( 

• Svar på tråden Blir tokig och ledsen på min släkt. :O(
  • JochD

vad tråkig attityd, själv hade jag blivit leds och inte bjudit in dom som gnäller, men det kan jag ju förstå att alla inte vill göra men stå på dig iaf, ni ska inte behöva betala deras boende och vill dom inte komma för det då tror jag nog bröllopet hur som helst blir trevligare utan dom ändå!

• TheD

Ta inte illa upp men... Vad är det för fel på vissa människor? Ni fåren inbjudan till ett Bröllop, inte en kallelse till Konferens Gnäll-Så-Mycket-Ni-Kan!

EV. kommer det gnäll frånj*vla svärmor närhon väl vet om bröllopet, dvs genom inbjudan. INGEN på min fätsmans sida vet ombrölloptet, tack o lov ska jag lägga till.

Åter till dig. Står det någonstans att transport ska ingå? Om det finns en ruta "vänligen kryssa i om transport önskas" då är det en sak men nu är det ingen Charterresa.

Jag lider med dig för så ska det verkligen inte vara!

• Chicita

Fy vad jobbiga vissa människor är.
    Varför ser man hellre det negativa än det positiva i saker.

Det är ett BRÖLLOP ju... Något att fira, att vara glad för.
    Varför gnälla?
    Om dom inte vill komma så får dom väl slippa då...
    Eller föreslå att dom kan samhyra en buss om dom kommer från samma ort (eller i alla fall bor relativt nära varandra).

Hur dom tar sig till och från bröllopet, vart dom bor och vad det kostar är inte ert problem.
    Om ni har möjlighet så kan det vara en fin gest att prata med ett hotell som kanske kan erbjuda lite rabatt om alla som behöver boende bokar på samma hotell. Men det är så långt som era åtaganden kan sträcka sig.

Tycker uppriktigt synd om dig.
    Jag har bara En jobbig människa bland de inbjudna och det räcker mer än väl...
    Stackars dig... 

• eigollet

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?!

Efter att ha hängt här på BT både innan och efter vårt bröllop så inser jag hur jäkla bra vi haft det med både släkt och vänner. Jag lider med dig att ni ska behöva stå ut med sånt där tjafs....

- Min mans sida bor 60 mil från där vi bor.
    - Vi hade barnfritt, inga undantag.
    - Vi hade betalbar UTAN subventionerade priser efter middagen.
    - Vi hade festen på ett ställe där boende kostade ca 800 kr att övernatta för gästerna. (Tre av vännerna som tyckte det blev för dyrt packade ihop sig i morbroderns husbil som ställdes upp på parkeringen, helt utan knussel, vi visste inte om detta lilla arrangemang Skrattande)
    - Vi stod inte för några transporter någonstans för någon.

Det var EN person som inte kom pga deras 1 månaders bebis (mannen är barndomsvän till min man och han kom). Men inget klagande därifrån heller!
    Min far hade EN synpunkt på att vi hade öl till förätten, dvs vi fick skåla i öl efter hans välkomsttal. Men det var en synpunkt (han är gammal militär...) som inte föll i god jord hos oss och sen höll han sina årikter för sig själv om han nu hade några. Det skålades i öl och talet blev hur bra som helst!

• frallan

Fy tusan!

Inbjudningarna ligger färdiga på bordet här hemma och skall bara förses med porto och sen gå till brevlådan, men det är så att man blir lite orolig! Vi har kuvertavgift och gör oss beredda på korselden som kanske kommer... nä så här skall det inte behöva vara!

Man bjuder in till en rolig fest som man hoppas så många som möjligt vill och kan komma på och tacken för det är att folk gnäller och helt och hållet tappar vanligt folkvett!

Blir jag bjuden på en fest som av en eller annan aledning inte passar mig så tackar man vänligt nej och gör ingen grej av det! Eller så tar man ett djupt andetag och tänker att va sjutton det är ju deras stora dag och det är så dom vill ha det och gör sen som  man själv vill när det är dags för en att själva ha en stor fest... sånt är ju livet!

Usch jag lider med dig och hoppas att de tar sitt förnuft till fånga och håller käften i fortsättningen!
    Stå på dig! Man kan inte göra alla nöjda och det är eran dag!

• eigollet

Bra skrivet Frallan!

Vad gäller kuvertavgift så är det också helt okej! Har varit på bröllop med det och tänkte inte ett ögonblick mer på det förrän jag såg hetska iskussioner om det här på BT.
    I det fallet så resonerar jag likadant som när jag blivit medbjuden på bal. Där betalar man en avgift om man vill delta. Och man får vara med om en fantastisk fest!

Att släkten kan bete sig på det sätt som TS beskriver gör mig mörkrädd.....

• frallan
    eigollet skrev 2011-02-21 15:44:01 följande:
    Bra skrivet Frallan!

Vad gäller kuvertavgift så är det också helt okej! Har varit på bröllop med det och tänkte inte ett ögonblick mer på det förrän jag såg hetska iskussioner om det här på BT.
    I det fallet så resonerar jag likadant som när jag blivit medbjuden på bal. Där betalar man en avgift om man vill delta. Och man får vara med om en fantastisk fest!

Att släkten kan bete sig på det sätt som TS beskriver gör mig mörkrädd.....
    Ja, jag hoppas aldrig jag blir sån!!!!!!!!!!!
    Det är så dålig hyfs att man blir mörkrädd. En fest är en rolig sak och skall inte behöva sotas ner av bittra människor som uppenbarligen glömt av hur det var för dem när det begav sig.
  • Trolllycka

Tack alla söta för drar stöd det värmde otroligt mycket. Blev genast stark och har bestämt att inte stå för någons resor el boende. Ska bara skriva kort och gott var bröllopet är och att det inbjuder till fest där och där efter vigseln i kyrkan. Sedan ger jag förslag på boenden i olika klasser och vägbeskrivningar. Billigaste boendet jag hittade var 150 kr per person. Med frukost. Vi ska gifta oss nästa år och alla vet detta. Vi kommer skicka ut inbjudningarna mycket tidigt så alla har råd att spara till 150 kr. Ja vad säger man....släkten är värst... Man fick ju inte välja men som tur är att jag fick välja mannen i mitt liv. Tack igen alla söta....

• Chicita
    Trolllycka skrev 2011-02-21 19:11:44 följande:
    Tack alla söta för drar stöd det värmde otroligt mycket. Blev genast stark och har bestämt att inte stå för någons resor el boende. Ska bara skriva kort och gott var bröllopet är och att det inbjuder till fest där och där efter vigseln i kyrkan. Sedan ger jag förslag på boenden i olika klasser och vägbeskrivningar. Billigaste boendet jag hittade var 150 kr per person. Med frukost. Vi ska gifta oss nästa år och alla vet detta. Vi kommer skicka ut inbjudningarna mycket tidigt så alla har råd att spara till 150 kr. Ja vad säger man....släkten är värst... Man fick ju inte välja men som tur är att jag fick välja mannen i mitt liv. Tack igen alla söta....
    150:- per peson?...
    Bråkar dom om det så skulle jag byta släkt {#emotions_dlg.djavulsk} 

Så snåla får dom väl ändå inte vara...
    Jag har ordnat så mina gäster kan boka in sig på hotellet jag jobbar på. Specialpris där som jag fick av hotellchefen var 850:- för två personer. Då ingår inträde till relaxavdelningen också förutom frukost. Vill dom komma redan dagen innan så kan dom utnyttja vårt "kom tidigt-erbjudande" och lägga till fredagen för bara 495:- per rum... 
    Och det tyckte jag var billigt (och de jag pratat med som ska komma också...)

Så om dom börjar bråka om detta så tycker jag att dom förtjänar en avblåsning så att öronen fladdrar...
    Stå på dig
    *lycka till kram* 
  • eigollet

Eh...150 kr?.... Bråkar någon om det eller över tågbiljetten för att ta sig dit så skulle jag be dem dra något gammalt över sig!

Helt rätt tänkt, nu har du fixat ett jättebra alternativ till dina gäster som har betänkligheter gällande kringkostnaderna för sitt deltagande, nu behöver du inte krusa mer för deras utgifter. Stå på dig och ta inte ens diskussionen, då är det lätt att man börjar vackla. Förutsättningarna och villkoren du beskrivit för ert bröllop är helt rimliga, känn dig trygg i det!

Kram på dig! 

• thean

Oj hittade du boende för 150 kr! Gud vad bra, skulle jag tycka! Då har alla råd (jo!) att bo kvar efter festen!

var på ett bröllop på en gammal militär herrgård med möjlighet till sånnadär rum med typ två sängar i (jättespartanskt med rent osv) alla gäster utom ett gravid-par stannade kvar över natten och det blev super! Mormor kunde ta med de barnen som var med (brudens barn o dess kusiner) o lägga sig med dem när de/dem blev trötta medan vi andra kunde dansa loss ändå! På morgonen hade brudparet fixa frukost i herrgården o det var jättetrevligt för festen fortsatte ju (dock utan alkohol! =) ) det enda var att brudparet önskade att de hade lagt paketöppningen till frukosten isället för kvällen innan!

• Trolllycka

Tack! Lovar att stå på mig. Kram alla söta..

• Sockersaken

Va fan, passar det inte så kan de fan hålla sig borta! Det är ditt bröllop och inte deras, lite bensin, de ska vara glada att de inte betalar hela bröllopet. Om de inte tycker att det är värt att lägga ner de pengarna på er så förtjänar de fan inte att få vara med!

• Cammee

Om det är många som ska åka en bit först till kyrkan och sen till lokalen är det ju faktiskt inte så svårt att alla lägger en liten peng och så hyr dom en buss.
    Vi brukar göra så. Dock känner någon i släkten folk som jobbar på bussbolag, så vi har säkert fått det billigare.
    Men ändå en smidig sak. Så får man både buss och chaufför. Ingen behöver köra eller överhuvudtaget bry sig.

• Liina86

Till vårt bröllop är det också en bit och boende på stället där vi ska vara kostar 650kr per person och natt och det är ingen som gnällt vad vi vet i varje fall. De allra flesta som vi har bjudit har råd med detta utan problem och vi har skickat ut inbjudan i väldigt god tid så att folk har tid att spara.

Eftersom vår släkt och våra vänner är väldigt utspridda hade det ändå varit omöjligt för alla att ha nära, nu blir det närmare för vissa än andra och det är ju bara att acceptera.

• MrsT2011

Men herregud vad folk är dumma i huvet! Fattar de inte att det är en INBJUDAN. Passar det inte kan de väl för tusan bara tacka nej till att komma! Min moster är förtidpensionär pga sjukdomar och har stora problem med att både köra bil och övernatta hemifrån. Jag bjöd henne på min 30-årsfest och hon hörde av sig och berättade hur himla glad hon blivit för inbjudan men att hon kände att avståndet på 20 mil var mer än hon mäktade med. Så enkelt är det att hantera en inbjudan, kan inte folk fatta det??

Bevare mig från snåljåpar som tycker att bröllopet är för långt från där de bor eller tycker att boendet är för dyrt. Men vadå, oavsett var man har bröllopet måste ju ändå NÅGON resa??

Nej stå på er blivande brudpar, ni ska inte behöva ta en massa skit för de val ni gör!

• TheD

Jag bor i Falun, har släkt/bekanta i Stockholm,västkusten, Köpenhamn och USA!!!!!!

Ingen har klagat eller gnällt!!! Dem har snällt kommit till konfirmation och student, både för mig och min syster :D Men sen finns det tyvärr folk som........gör oss irriterade! Jag vägrar säga att jag blir släkt med min killes jävla morsa!!!! Över min döda kropp!

• Trolllycka

nu klagar min morsa över att vi alla ska vara fin klädda!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Hon säger att hon har  inte råd med fin kläder.........................    orkar inte med henne snart mer.............................

• mittid
    Trolllycka skrev 2011-03-01 21:51:24 följande:

nu klagar min morsa över att vi alla ska vara fin klädda!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Hon säger att hon har  inte råd med fin kläder.........................    orkar inte med henne snart mer.............................

Allvarligt... I era skor skulle jag starkt överväga att ställa in och istället lägga pengarna på en härlig resa och gifta mig låååångt långt bort från alla surmuppar!!!

Styrkekram!
  • Aleta

Jag har varit på jättemånga bröllop, mer än 30 st och i sommar ska jag på ett i England

Inte en enda gång har jag ens tänkt tanken att brudparet skulle stå för min resa och mitt boende!!!
    Vilka krav vissa folk har. 
    Man ska bli glad att man överhuvudtaget är bjuden, med eller utan barn.

En gång när det var ett bröllop långt bort så var vi flera stycken som hyrde en buss och åkte tillsammans (en av gästerna hade busskörkort) det var kul!

En gång har vi fått gratis boende minns jag nu, det var när festen var i en skola, då kunde de som ville sova över gratis i gympasalen med egen sovsäck på golvet.

Man kan ta reda på vilka olika ställen som finns för boende och förhandla till lite bättre priser. Sedan bokar gästerna själva och betalar själva!

Svar på tråden Blir tokig och ledsen på min släkt. :O(